Her kommer de med den råeste bilen i klassen

LONDON (Broom / TV 2): Eksklusiv sniktitt på nye Honda Civic R.

Her ser du verdens råeste forhjulstrekker i ferdig produksjonsform. 
Her ser du verdens råeste forhjulstrekker i ferdig produksjonsform. 

Type R. En betegnelse som er i ferd med å bli et begrep, og som Honda ønsker å ha som et begrep. Type R handler om å lage gatebiler som passer rett inn på en racerbane, med fokus på høye ytelser, superbe kjøreegenskaper og lav vekt.

Type R biler blir vanligvis presentert i hvit karosserifarge og med en rød Type R logo, som en hyllest til sekstitallets Formel 1-biler fra Honda.

Siden den første Type R (NSX Type R) i 1992, har Honda laget ulike NSX, Integra, Accord og Civic-modeller som Type R. Det har gjort at Honda nå regner Type R som en merkevare, og de har da også prøvd å få navnet registrert som akkurat det på de ulike markedene.

Det har stort sett gått greit, men et av få markeder som hittil ikke har villet gi Honda enerett på navnet Type R er Norge, hvor man mener at begrepet ikke er spesielt nok til å gi copyright-status.

Tre enderør varsler om at enden er nær. Eller noe i den dur...
Tre enderør varsler om at enden er nær. Eller noe i den dur...

I motsatt rekkefølge

I juli 2015 dukket den siste Type R opp: Civic Type R. Lanseringen ble avholdt på en racerbane i Slovakia, og bilen levde opp til forventningene man hadde. Et 310-hesters prosjektil med steinstiv fjæring og null kompromiss for en supersportslig opplevelse. I tillegg ble bilen den første forhjulstrekkeren som klarte Ringen på under åtte minutter. Senere satte bilen flere rekorder på ulike racerbaner. Men sommeren 2015 var egentlig niende generasjon Civic iferd med å fases ut, slik at Type R ble et verdig farvel med modellen.

Denne ventet vi ikke å få se i Norge

Det burde logisk sett bety at vi nå skulle vente noen år før en ny Type R kommer, basert på tiende generasjon Civic som dukket opp i fjor. Men den gang ei. For nå har Honda gjort ting i motsatt rekkefølge. I stedet for å vente med å presentere Type R på tampen av nye Civic sin levetid, har man lagt introduksjonen av Type R til starten av nye Civic sin levetid. Under Paris Motor Show i fjor viste Honda en prototype på kommende Civic Type R, og en måned før årets Geneve-messe inviterte man en håndfull journalister til England for en sniktitt på produksjonsversjonen av nye Civic Type R, før den offisielle avdukingen på Geneve-utstillingen.

Bakskjermen er 'kuttet av' i møt med bakdøren. Et spesielt designtrekk.
Bakskjermen er "kuttet av" i møt med bakdøren. Et spesielt designtrekk.

Lavere sittestilling

Det ble en hyggelig opplevelse, og modellen ser og føles akkurat så brutal ut som man hadde håpet. Nå var dette en statisk visning, men man merker seg at aerodynamikken er mer forfinet enn før, og at sittestillingen er lavere enn tidligere. Muliggjort ved at bensintanken er flyttet fra under forsetet til under baksetet.

Ifølge Honda deler modellen de samme grunnleggende elementene som den nye Civic kombikupéen, og er utviklet fra grunnen av for å levere den aller mest engasjerende kjøreopplevelsen i segmentet – både på veien og på racerbanen.

Nå med 10 hester ekstra. 320 hk burde sørge for fine ytelser.
Nå med 10 hester ekstra. 320 hk burde sørge for fine ytelser.

Stadige forbedringer

Motoren er som før en 2,0 liter med VTEC TURBO, men som nå har blitt optimalisert og foredlet og banker ut 320 hk med et maksimalt dreiemoment på 400 Nm (det samme som før). Gassresponsen og kjøreegenskapene er ytterligere forbedret takket være optimaliserte innstillinger for motorkontroll, sier Honda.

Den seks-trinns manuelle girkassen er også forbedret gjennom et kontrollsystem for turtallsmatching. Nye Type R tar det lettere og mer solide karosseriet til nye Civic kombikupé og bruker mer lim på nøkkelområder. Sammenlignet med standard kombikupé er vridningstivheten på Type R forbedret med 38 %.

Rødt og sort i heftig samspill, som det skal være. 
Rødt og sort i heftig samspill, som det skal være. 

Større brukervennlighet

Macpherson-opphenget foran har fått en overhaling og ny geometri for å minimere såkalt «torque steer» (at forhjulene spinner vilt fra side til side når man gir full gass). Det nye uavhengige multilink opphenget bak på standardbilen er forbedret gjennom nydesignete og stivere opphengsarmer.

Et utvidet utvalg av kjøremodi gir ifølge Honda bilen større brukervennlighet sammenlignet med den forrige Type R-modellen. En ny "Comfort"-innstilling er plassert ved siden av smidige "Sport"-modus og banefokuserte "+R"-modus. Utvalgene er tilpasset bilens adaptive dempere, styring, girskift-følelse og gassrespons når du trenger det.

Hideki Kakinuma peker på virvelgeneratorene, som ble en stor utfordring underveis.
Hideki Kakinuma peker på virvelgeneratorene, som ble en stor utfordring underveis.

Mye tid på aerodynamikken

Nye Type R har en mer omfattende aerodynamisk pakke enn den forrige modellen. Pakken inkluderer et glattere understell, frontspoiler, en lett bakvinge og virvelgeneratorer i bakkant av taket. Alt dette bidrar til bedre stabilitet under høy hastighet. Akkurat en del av disse løsningene var de største utfordringene under utviklingen av bilen, ifølge Hideki Kakinuma, som er assisterende prosjektleder for Type R.

Dette er en sjelden klassiker-sjanse

– Vi brukte enormt mye tid på aerodynamikken, for å gjøre den helt perfekt. To av de største problemområdene var luftinntaket på panseret og virvelgenetatorene i bakkant av taket. Med luftinntaket er problemet å lage det stort nok til å ta inn masse luft, men samtidig så lite at det ikke forstyrrer aerodynamikken eller tar inn for mye uønskede elementer, som f.eks mye snø. Virvelgeneratorene må ha nøyaktig form og vinkel for å sende den riktige mengden luft ned og mot bakvingen for å skape ekstra marktrykk. Det er mye arbeid i vindtunnel som ligger bak, forteller Hideki.

USA får også kjøpe nye Type R, for første gang.
USA får også kjøpe nye Type R, for første gang.

USA for første gang

Han vil ikke si noe om Honda denne gang forbereder noen ekstra mål med nye Type R, som rundetider på Ringen, noe man gjorde forrige gang med Type R. Da var målet å klare nordsløyfa på under åtte minutter, og bli verdens raskeste produksjons-forhjulstrekker. Også denne gang trekker bilen på forhjulene, og vil ha gode muligheter for å smykke seg med nye banerekorder på ulike racerbaner. Produksjonen av nye Civic Type R er forventet å starte sommeren 2017 på Hondas produksjonsanlegg (HUM) i Swindon – det globale produksjonssenteret for 10. generasjons Civic kombikupé.

Type R vil bli eksportert til hele Europa og andre markeder rundt om i verden, inkludert Japan og USA. Bilens ankomst til Nord-Amerika markerer første gang en Honda-merket Type R har blitt solgt der offisielt.

Dette skal bli mye moro til hyggelig pris