TV 2 vant TV-kampen for januar og februar

På tross av for NRKs VM, økte TV 2.

TV 2 økte i februar, på tross av NRKs VM.

Så langt i år er TV 2 den soleklare vinneren i tv-markedet.

TV 2 fortsetter veksten inn i 2017 med en formidabel samlet vekst for januar og februar. Hovedkanalen fikk en andel på 22,6 prosent i den kommersielle målgruppen 20-49 år, en vekst på hele 5,1 prosentpoeng, mens andelen blant alle tv-seerne (P12+) endte på 20,2 prosent, en vekst på 3,9 prosentpoeng.

TV 2s reklamekanaler fikk samlet en andel på 30,6 prosent (P20-49) som er en fremgang på hele 5,1 prosentpoeng. Blant alle tv-seerne økte TV 2s reklamekanaler med 4,1 prosentpoeng.

– Vi er selvsagt veldig glade for at seerne setter pris på satsningen på norsk innhold. Farmen kjendis har vært et eventyr i seg selv, men også flere av våre andre underholdningsprogrammer opplever vekst i starten av året, sier TV 2-sjef Olav T. Sandnes.

Samlet 1,5 millioner under finalen

I februar isolert fikk TV 2 en andel på 21,3 prosent i den kommersielle målgruppen 20-49 år, en vekst på 2 prosentpoeng. Blant alle tv-seerne fikk TV 2 en andel på 18,5 prosent, en vekst på 0,4 prosentpoeng.

For TV 2s reklamekanaler samlet er veksten på 1,9 prosentpoeng i den kommersielle målgruppen 20-49 år og 0,1 prosentpoeng i aldersgruppen P12+.

– I tillegg er det gledelig at 21 Nyhetene vokser i et utfordrende marked. Det viser også effekten av allmennkringkasting, ved at seerne samles foran programmer som Farmen kjendis og blir med videre inn i nyhetssendingen. Under finalen som samlet 1,5 millioner nordmenn fikk også en million nordmenn med seg 21 Nyhetene. Når vi styrker oss i markedet betyr det at flere seere får med seg viktig nyhets- og aktualitetsinnhold, de kanskje ikke ville oppsøkt uten de øvrige programmene våre, sier Sandnes.

 Lothepus ringer hjem etter seieren i Farmen kjendis

Lavere andeler forrige gang NRK hadde VM

Sammenlignet med forrige gang NRK sendte VM i 2015 er veksten formidabel. Den gang hadde TV 2 en andel i den kommersielle målgruppen på 16,8 prosent mot 21,3 prosent i år.

– Nå ser vi frem i mot å presentere nye og spennende programmer på TV 2 utover våren, sier Olav T. Sandnes.

TV-andelene for januar og februar samlet:

Den kommersielle målgruppen 20-49 år:

TV 2: 22,6% (+5,1)

TV 2 Zebra: 2,5% (+0,3)

TV 2 Nyhetskanalen: 1,7% (-0,1)

TV 2 Livsstil: 1,8% (-0,3)

TV 2 Humor: 1,5% (+0,2)

TV 2 Sportskanalen: 0,6% (+-0)

TV 2 reklame-TV: 30,6% (+5,1)

TV 2 Sport Premium: 1,7% (+0,1)

TV 2 samlet: 32,4% (+5,3)

Aldersgruppen 12+:

TV 2: 20,2% (+3,9)

TV 2 Zebra: 1,9% (+0,3)

TV 2 Nyhetskanalen: 2,3% (+-0)

TV 2 Livsstil: 1,2% (-0,3)

TV 2 Humor: 0,7% (+-0)

TV 2 Sportskanalen: 0,6% (+0,1)

TV 2 reklame-TV: 26,9% (+4,1)

TV 2 Sport Premium: 0,9% (-0,1)

TV 2 samlet: 27,8% (+4,0)

TV-andelene i februar:

Den kommersielle målgruppen 20-49 år:

TV 2: 21,3% (+2,0)

TV 2 Zebra: 2,8% (+0,5)

TV 2 Nyhetskanalen: 1,6% (-0,2)

TV 2 Livsstil: 1,8% (-0,3)

TV 2 Humor: 1,5% (+0,1)

TV 2 Sportskanalen: 0,5% (-0,1)

TV 2 reklame-TV: 29,4% (+1,9)

TV 2 Sport Premium: 1,4% (-0,3)

TV 2 samlet: 30,8% (+1,7)

Aldersgruppen 12+:

TV 2: 18,5% (+0,4)

TV 2 Zebra: 2,1% (+0,3)

TV 2 Nyhetskanalen: 2,2% (-0,2)

TV 2 Livsstil: 1,2% (-0,3)

TV 2 Humor: 0,7% (+-0)

TV 2 Sportskanalen: 0,4% (-0,1)

TV 2 reklame-TV: 25,1% (+0,1)

TV 2 Sport Premium: 0,8% (-0,3)

TV 2 samlet: 25,9% (-0,2)