Denne var forut for sin tid – sjekk prisen nå

Heter det samme som årets store elbil-sensasjon.

Etter noen år på bruktmarkedet er Opel Ampera blitt en bil som er oppnåelig for veldig mange. Her får du en relativt ny bil, med ladbar drivlinje, til under 200.000 kroner. Faksimile: Finn.no
Etter noen år på bruktmarkedet er Opel Ampera blitt en bil som er oppnåelig for veldig mange. Her får du en relativt ny bil, med ladbar drivlinje, til under 200.000 kroner. Faksimile: Finn.no

Akkurat nå opplever Opel en helt eventyrlig interesse rundt sin aller første rene elbil: Ampera-e. Den setter en helt ny standard for rekkevidde i forhold til pris. Over 500 kilometer til under 300.000 kroner er det ingen andre som matcher.

Navnet Ampera er imidlertid ikke ukjent for Opel-kjøpere. Det ble nemlig lansert allerede tilbake i 2011. Den gangen var Opel på mange måter forut sin tid, med en ladbar hybrid. Den ble Årets bil i 2012. Men kjøperne stod ikke i kø. Heller i Norge.

Men noen ble likevel solgt. Og nå kan du plukke opp en slik "ukurant" bil på bruktmarkedet for under 200.000 kroner.

Fra Årets bil til bruktbilkupp

Nye tider

Det er mulig historien om Ampera hadde blitt annerledes om den ble lansert nå. Ikke minst i Norge. Holdningene til ladbare hybrider er blitt langt mer positive i bilbransjen de siste årene – og her hjemme er dessuten avgiftene svært gunstige for denne typen biler.

Det er imidlertid for sent for Ampera, som ble faset ut av det europeiske markedet i 2014.

Men det er fortsatt noen eksemplarer tilgjengelig på bruktmarkedet.

Interiøret var rimelig futuristisk i sin tid. Litt mye hardplast trekker ned helhetsinntrykket.
Interiøret var rimelig futuristisk i sin tid. Litt mye hardplast trekker ned helhetsinntrykket.

Her kan du kjøre nesten gratis til jobben

183.000 kroner

Vi har funnet en 2013-modell som har rullet 132.000 kilometer. Du kan få navnet ditt i vognkortet for 183.000 kroner. Ny kostet en slik bil 379.000 kroner.

Og da snakker vi om en bil som tross alt er ganske mye mer premium enn mange andre Opel-modeller. Med skinninteriør, digitale instrumenter, ryggekamera, motorvarmer, DAB+, stor touchskjerm i midtkonsollen og et ganske stilig design – og dessuten veldig lavt støynivå.

Så skal det også legges til at det er en del hardplast innvendig, som trekker opplevd kvalitet en del ned.

Klikk her for å se hele annonsen

God rekkevidde

Da Ampera kom på markedet, var en litt mer omtrentlig med hensyn til rekkevidde. Det ble sagt at den skulle klare mellom 40 og 80 kilometer på ren elektrisk kjøring. Kanskje ikke helt lett å forholde seg til, men uansett bedre enn de fleste andre ladbare hybrider du kan få tak i, også blant dagens nybiler.

Takket være den gode rekkevidden er oppgitt snittforbruk så lavt som 0,12 l/mil!

Sørger du for å lade ofte, og bruker bilen til relativt korte turer hver dag, kan du sågar klare deg helt uten å fylle drivstoff.

Designet synes vi er ganske tøft, og skiller seg ut fra mengden.
Designet synes vi er ganske tøft, og skiller seg ut fra mengden.

Diskusjon: Hvorfor er det ingen som kjøper Ampera?

Bare plass til fire

Bilen vi har funnet er hvit, en farge som kler bilen godt. Innvendig er det sort skinn som gjelder.

Det er for øvrig kun plass til fire personer i Ampera, og det er litt høy lasteterskel til bagasjerommet - som er på beskjedne 310 liter.

Samlet effekt på el- og bensinmotor er på 151 hk – som gjør at den klarer 0-100 km/t på respektable 9,1 sekunder.

Ampera-navnet lever videre – og ser ut til å bli en suksess!

To år igjen av garantien

Det står i annonsen at bilen leveres med to års nybilgarantien. Her bør du således kunne ha et relativt problemfritt bilhold en god stund framover.

Det du må være obs på, er at det kun følger med et sett helårsdekk. Og selv om de beskrives som "gode", er det neppe å anbefale på norsk vinterføre ...

Likevel, Ampera er en litt glemt godbit på bruktmarkedet. Kanskje du burde slå til nå?

Nei, noen ganger er det ikke smart med pen dame...