Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er noe med brannbiler. En slags magisk tiltrekningskraft. Riktig hva som gjør det vet vi ikke. Om det er den røde lakken, blålysene på taket, eller brannmenn med tøffe jobber og innimellom livet som innsats…

På samme måte er det noe med VW Transporter. De en gang så enkle og hverdagslige bilene med motoren bak og uten varmeapparat.

Prisene har nær eksplodert de siste årene, på grunn av populariteten. Først de eldste som het T1, så fulgte den mer moderne T2 etter. Begge med sterke aner tilbake til den legendariske VW Bobla.

Nå ser også populariteten ut til å ha nådd kanskje den snodigste av dem alle, nemlig tredje generasjon som da logisk nok heter T3.

Holdt det boksermotoren i hevd.

Lenge etter at Bobla forsvant ut av produksjon i Europa, og forlengst var erstattet av mer moderne VW Golf, så fortsatte Transporter og Carvelle opp tradisjonene med bakmontert og luftavkjølt boksermotor.

Etter hvert kom vannavkjølte og dieseldrevne (fra VW Golf) alternativer også.

Særlig den 2,1-liters vannavkjølte boksermotoren med bensininnsprøytning og 112 hestekrefter, som var spesiell for det europeiske markedet, vakte berettiget oppsikt da kom i 1983.

169.000 kroner kan virke mye for en gammel VW kassebil, men denne er nok ganske så unik. Faksimile fra finn.no
169.000 kroner kan virke mye for en gammel VW kassebil, men denne er nok ganske så unik. Faksimile fra finn.no

Det er nettopp den motoren som er i brannbilen som akkurat nå ligger til salgs på finn.no.

Se hele annonsen og alle bildene her:

Så her kan man faktisk koble to lidenskaper sammen i en. Både det å bli eier av en brannbil, og få en legendarisk VW T3.

Som om ikke det er nok, har denne bilen en helt unikt lav kilometerstand. Kun 12.300 kilometer har den rullet siden den forlot samlebåndet i 1986. Den er med det, trolig en av T3-bilene med lavest kilometerstand i hele verden.

Les også: Her får de gamle VW-klassikerne nytt liv

Unik tilstand

Etter bildene å dømme er også tilstanden på bilen deretter. Både utvendig og innvendig. Livet som brannbil byr også på del goder som alminnelige biler ikke får del i. Slik som innvendig og oppvarmet lagring, godt stell og regelmessig vedlikehold. Samtidig som bruken ofte blir noe begrenset.

Slikt blir det attraktiv bruktbil av!

Sjekk kilometerstanden! Kun 12.264 kilometer - den garanteres av selger. Faksimile fra finn.no 
Sjekk kilometerstanden! Kun 12.264 kilometer - den garanteres av selger. Faksimile fra finn.no 

Fellesnevneren for en de fleste av disse er jo ofte det motsatte. Lange dager og tunge tak, kanskje med flere uvørne sjåfører bak rattet. Ofte med noe skrantende vedlikehold etter hvert også, hvor bulker, riper, rust, forbruk av olje og vann oftere er regelen, enn unntaket.

Etter 30 år betyr det i praksis at mange er kjørt sønder og sammen. De begynner til og med å bli vanskelige å finne hos bilopphuggerne nå.

Sjekk ut denne Porsche Caravellen:

Kan bli solgt til utlandet

Både popularitet og priser er i ferd med å ta av på VW T3. 
Både popularitet og priser er i ferd med å ta av på VW T3. 

Apropos den 2,1-liters vannkjølte motoren med 112 hk: Den var på mange måter denne bilens akilleshæl. Her var topplokkene ekstremt vare for tæring fra kjølevæsken og med svært kostbare reparasjoner som følge av dette. Mange slike biler har nok fått sin dødsdom på grunn av dette.

Forhåpentlig er ikke dette noe problem på denne bilen. Den opplyses av selger å være 100 prosent original, kun med nye dekk og den unike kilometerstanden garanteres det for.

Bilen annonseres også på utenlandske nettsteder hvor populariteten for nettopp disse bilene kanskje er høyere enn her på berget – så om du kjenner brannbil-suget, så bør du nok handle raskt.

Eier du en VW Transporter / Caravelle – del dine erfaringer med oss her

Hippiebussen tar farvel, se video under: