Dette skal bli mye moro til hyggelig pris
Nye Fiesta ST debuterer i neste uke.
GTI-bilene har gitt oss mye moro i flere tiår. Men samtidig har mange av dem fjernet seg litt fra det som var det opprinnelige konseptet: Små biler med mye motor – og overkommelig prislapp.
Flere GTI-er har nemlig vokst seg større og tyngre. Det har tatt bort litt av den opprinnelige moro-faktoren, samtidig som prislappen i mange tilfeller også har lagt kraftig på seg.
Det gjelder noen, men slett ikke alle. Ford er en av dem som holder på den opprinnelige GTI-oppskriften. Det viser de igjen med nye Fiesta ST som har premiere på bilutstillingen i Geneve om noen dager:
Flere kjøremodus
Under panseret på den lille råtassen sitter en tresylindret bensinmotor som leverer hele 200 hestkrefter. Bilen gjør 0-100 km/t på 6,7 sekunder. Maksimalt dreiemoment fra den nye 1,5-liters tresylindrede Ecoboost-motoren er på hele 290 Nm.
Dette er tredje generasjonen Fiesta ST og blir den første Ford Performance-modellen som leveres med tresylindret motor. Det er også den første Fiesta ST som leveres med flere kjøremodus.
Her kan du velge mellom innstillingene «Normal», «Sport», eller «Track» for optimal kjøreopplevelse - enten du kjører på motorvei eller bane. Modusene tilpasser motor, styring og bilens stabilitetskontroll for å gi det optimale kjøreoppsettet.
34 år med moro – alt om Golf GTI
Sylinderkutt
Bruk av ulike kjøremodus påvirker også bilens lyd. Dette skjer ved hjelp av elektronisk lydforbedringsteknologi og en aktiv ventil som er koblet opp mot bilens eksosanlegg. Teknologien forsterker den allerede sportslige lyden fra den nye 1,5-liters Ecoboost-motoren.
1,5-literen leverer også et naturlig høyt dreiemoment ved lavt turtall. Ytelsen blir ytterligere forsterket av en ny turbolader som benytter seg av et turbindesign for å bygge ladetrykk raskere og minimere forsinkelsen. Dette gir både bedre respons og en morsommere kjøreopplevelse.
Den nye motoren får også teknologi som for første gang muliggjør sylinderkutt på en tresylindret motor.
Liten motor – men den har vunnet mange priser
Går lenger enn konkurrentene?
Deaktiveringen sparer deg for drivstoff ved at bensintilførselen automatisk kuttes når kjøremønsteret og forholdene tilsier at bilen ikke trenger full motorkapasitet.
Understellet blir støttet av ny teknologi som forbedrer veigrepet ved kjøring i svinger og reduserer understyring. Dette gjøres ved å bruke bremsekraft på det innerste forhjulet i svingen.
Ford opplyser at tre modus på den elektroniske stabilitetskontrollen (ESP) gjør at sjåføren kan velge mellom full intervensjon, en begrenset inngripen fra bilen – eller at hele systemet er deaktivert.
Hvis det siste stemmer, går Ford lenger enn svært mange konkurrenter. På en rekke biler er det nemlig ikke mulig å slå ESP-systemet helt av, det vil slå inn og hjelpe, selv om det tilsynelatende er deaktivert.
Aggressiv prising
Nye Fiesta ST byr også på muligheten til å gjøre bilen mer personlig enn noen gang. Kundene kan velge mellom en rekke dekorelementer og stylingpakker.
Fiesta ST vil også bli utrustet med Recaro-seter, sportslig ratt som er flatt i bunnen, eksklusive 18-tommers aluminiumsfelger, B&O PLAY stereoanlegg, og Fords SYNC 3 infotainmentsystem. Bilen kommer både som tre- og femdørs.
Lanseringen skjer tidlig i 2018. Priser er ennå ikke klare, men her er det grunn til å forvente aggressiv prising fra Fords side. Dagens Fiesta ST starter på 338.000 kroner. Den nye ligger an til å få lavere avgifter, og dermed enda gunstigere pris.
Topp 10: Verdens raskeste biler
Kul nyhet fra Ford, se mer i videoen under: