NESTENULYKKE: Carlo Janka holdt på å krasje med person i løypa under utfortreningen på Kvitfjell.
NESTENULYKKE: Carlo Janka holdt på å krasje med person i løypa under utfortreningen på Kvitfjell. Foto: NTB scanpix/Instagram

Toppalpinist raser etter nestenulykke i Kvitfjell

– Hvor mye må skje? Er det ikke nok at én har mistet beinet? spør Carlo Janka.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den sveitsiske toppalpinisten Carlo Janka raser mot arrangørene av verdenscuprennene i Kvitfjell.

Det skjer etter en nestenulykke på torsdagens trening før fredagens utforrenn.

Mens sveitseren kom susende gjennom løypen, kom en annen person kjørende på tvers nedover løypen.

De to var ikke langt unna kollisjon, noe som kunne fått store konsekvenser.

– Hvert år lurer en hvor lenge FIS (Det internasjonale skiforbundet, journ. anm) vil tildele løp til Kvitfjell, skriver Carlo Janka på sin Instagram-konto.

– Vil evaluere

Der har han også lagt ved en video av hendelsen.

– Det er ingen andre steder hvor utøverne må trå til i bakken, fordi det ellers er mangel på hjelpere. Som idrettsutøver er man bare en dukke i et system, skriver Janka.

– Jeg kjenner ikke til den episoden spesielt, så jeg kan ikke kommentere akkurat den, men dersom det for eksempel var en funksjonær som ikke var der, så skal vi selvsagt evaluere og sørge for at det ikke skjer igjen, sier leder i organisasjonskomitéen Svein Mundal til TV 2.

Da var han på vei til debrief og teknisk møte, der organisering er et tema. Om det var noen feil regner han med å få høre det der.

Carlo Janka drar paralleller til den alvorlige ulykken i 2008 der Matthias Lanzinger falt under rennet, skadet seg stygt og etterhvert måtte amputere beinet.

– Hvor mye må skje? Er det ikke nok at Matthias Lanziger har mistet beinet på grunn av manglende redningshelikopter?

– Referer ting som ikke har med realiteten å gjøre

Det gjør organisasjonskomitéen i Kvitfjell litt oppgitt.

Spøkelset av den ulykken, som skapte enorme oppslag i særlig østerrikske medier, blir de ikke kvitt.

– Lanzinger-ulykken er snart ti år siden. Her referer han ting som ikke har med realiteten å gjøre. Vi tilfredstiller kravene, og har en god dialog med FIS, sier Mundal.

– Det er ikke noe nytt at vi lever med den Lanzinger-ulykken hengende over oss. Det han referer er ikke helt riktig, og vi gjorde det som kravene var den gangen, men det som er bra er at kravene er blitt strengere når det kommer til redningsbemanning. Det er noe helt annet i dag. Det er vi glad for. Vi tar dette med sikkerhet alvorlig, og det er noe vi har fokus på. På det området har vi en aktiv og god dialog med FIS.

Han tror få har lest raporten etter ulykken, og hva den konkluderte med.

Arrangør frem til 2020

Mundal hevder også at de har FIS' støtte.

– Vi hadde et uhell her i fjor, og østerrikerne begynte å snakke om Lanzinger. Vi er videre og vi er oppdatert på samme måtene som andre arrangører. Vi må forholde oss til de kravene FIS har, og det gjør vi, sier mr. Kvtifjell.

– Det mener i alle fall FIS. I fjor mente Markus Waldner (renndirektør FIS) at det opplegget vi hadde var eksemplarisk. Hvis vi ikke hadde oppfylt kravene hadde vi ikke fått arrangere verdenscup.

– Er dere redd for hva slike utspill gjør med deres sjanser til å arrangere verdenscup?

– Nei, det er vi ikke. Vi står som bunnsolid arrangør frem til minst 2020, slår Mundal fast.

Guay raskest

Canadiske Erik Guay var raskest på gjennomkjøringen av Kvitfjell-løypa.

Guay var ett fattig hundredels sekund raskere enn Hannes Reichelt fra Østerrike.

Aleksander Aamodt Kilde var raskest av de norske løperne, men hele 0,63 sekunder bak Guay. Kjetil Jansrud som nærmest kjører på hjemmebane, var 11/100 bak. De to endte på henholdsvis 5.- og 7.-plass.

Til tross for nestenulykken endte Carlo Janka på 11. plass, 92 hundredeler bak Guay.