Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tesla-gründer Elon Musk var fast bestemt: De spektakulære Falconwing-dørene som ble vist fram i konseptbilen av SUV-en Model X skulle bli med videre i produksjonsmodellen.

Tesla har fått noe utfordringer knyttet til de spesielle vippedørene. Det bidro blant annet til at bilen ble forsinket. Men Mr. Musk fikk det som han ville – og dørene er blant det som vekker aller mest oppsikt med bilen.

Men det har også vært knyttet spenning til hvordan dørene fungerer på vinteren, når det er masse snø på taket.

Bil-giganten kjøpte Model X til overpris

Godt kjent Telsa-eier

Den personen i verden som trolig har mest erfaring med Tesla, er Bjørn Nyland. Han har også blogget om bruken av bilen sin og har en egen YouTube-kanal. Her har etter hvert fått tusenvis av følgere. Selv Tesla-sjefen selv, Elon Musk, vet hvem "Tesla-Bjørn" er...

Takket være en vervekampanje i forbindelse med lanseringen av Model X tidligere i år, ble Nyland en av de aller første i landet som ble eier av den også.

Test Model X: – Rett og slett banebrytende

Ville teste

Tesla-Bjørn tenkte at han skulle sjekke hva som skjer når bilen var dekket med fem centimeter snø, og han åpnet vippedørene.

En rekke norske Model X-eiere har naturligvis fått se med egne øyne hva som skjer i løpet av vinteren.

Vi skal ikke røpe noe hva som skjer. Men det kan du se selv i videoen øverst i saken.

Olav ventet i fire år på drømmebilen sin

Flere utfordringer

Det er noen andre praktiske utfordringer med Falcon-dørene også. De gir riktignok god tilgang til både andre- og tredje seterad når de åpnes.

Problemet er at de krever mye plass, særlig i høyden.

Dessuten gjør de det umulig å bruke skistativ eller skiboks. Dette har Tesla løst med å lage et eget skistativ som festes på hengerfestet bak på bilen.

Se hva som skjedde da Bjørn gikk fra bilen sin åpen