Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Med lanseringen av Model 3, kommer Tesla til å ha behov for en helt annen produksjonskapasitet enn i dag.

Den kompakte Teslaen er merkets volummodell – og ett knapt år før den treffer markedet, har bestillingene haglet inn i tusentall.

Den amerikanske elbilprodusenten er i følge Automotive News for tiden på jakt etter et sted å produsere biler i Europa. Det vil gjøre logistikken mye enklere.

Sverige er et av landene som har spilt seg selv inn på banen overfor den ferske elbilprodusenten.

Offisiell: Slik blir Teslas nye storselger

Vil ha liv i den gamle Saab-leiren

Sveriges Radio P4 Väst forteller nemlig at en gruppe interessenter jobber for at produksjonen skal skje i Trollhättan, i de gamle fabrikken til Saab. Den er det nå NEVS som eier, men det skjer foreløpig lite der.

Om Tesla skulle takke ja, vil det bety fornyet liv og hundrevis av nye arbeidsplasser i den vesle byen, der Saab lenge var en hjørnesteinsbedrift.

Tesla kommer snart til å få behov for betydelig høyere produksjon av sine elbiler.
Tesla kommer snart til å få behov for betydelig høyere produksjon av sine elbiler.

Dramatisk situasjon: Hadde bare dager på å redde Saab

Bekrefter

Gruppen som har henvendt seg til Tesla, er blant annet Business Sweden og leverandørorganisasjonen FKG.

Fredrik Sidahl, toppsjef i FKG, bekrefter at de har vært i kontakt med elbilprodusenten, men vil ikke gå i detaljer rundt hva som er sagt.

Han vil heller ikke bekrefte at Saab-fabrikken er nevnt spesielt.

En ikke navngitt kilde radiokanalen har vært i kontakt med, er imidlertid tydelig på at nettopp den eksisterende fabrikken er et viktig argument opp mot Tesla.

Huffda, Tesla, dette er ikke bra

Har tro på svensk bilproduksjon

Sidahl på sin side har god tro på at det kan bli en ny bilproduksjon i Sverige:

– Jeg tror mulighetene er riktig så bra, fordi Sverige har en godt utbygd infrastruktur med leverandører og kompetanse på bygging av gode kjøretøy med høy teknisk standard, sier han.

Pressesjef for NEVS vil ikke kommentere ryktene direkte, men skriver i en mail til P4 Väst at de gjerne vil bygge biler for andre produsenter.

– Vi ser at NEVS og Trollhättan kan være en interessant samarbeidspartner for andre bilprodusenter når det gjelder både produksjon og utvikling. Det er en del av vår strategi å øke kapasiteten på vårt anlegg. Men vi kommenterer ikke dialogen vi fører rundt dette, skriver hun.

Business Sweden vil heller ikke kommentere ryktene konkret.

Så billig blir Teslas nye storselger

Det er mange som gjerne skulle sett at det igjen ble storproduksjon av biler i den gamle Saab-fabrikken i Trollhättan.
Det er mange som gjerne skulle sett at det igjen ble storproduksjon av biler i den gamle Saab-fabrikken i Trollhättan.

– Hadde vært moro

– Det hadde vært veldig moro om Sverige fikk oppdraget. Vi er mange som synes det er trist å se hvordan den tradisjonsrike bilfabrikken i Trollhättan forfaller, sier Brooms bilekspert, Benny Christensen.

Han påpeker at det er tidlig i prosessen, og at det er mange hensyn som skal tas, før en avgjørelse blir tatt.

– Jeg tror nok at de som vinner det angivelige "anbudet", er de som legger best til rette rent økonomisk og praktisk. Alt fra infrastruktur til miljøhensyn og skattepolitikk vil nok være avgjørede, mener Broom-Benny.

Kanskje får vi aldri se dette navnet på en nybil igjen

Flere om beinet

Sverige er altså ikke det eneste landet som forsøker å få oppdraget. Nyhetsbyrået TT forteller blant annet at den finske næringsministeren har uttalt at de har håp om produksjonen skal bli lagt til Finland.

Tyskland, Nederland og Portugal skal også være med i potten.

For øvrig har Tesla kommet godt i gang med sin "Gigafactory" i Nevada, dette blir verdens største batterifabrikk.

Kjempefabrikken drives utelukkende av fornybare energikilder, blant annet er taket dekket av solcellepaneler.

Dette er Broom-gjengens beste Saab-minner