Dette er en sjelden klassiker-sjanse
Nå kan du sikre deg et flott eksemplar.
– En fryd å eie og en drøm å kjøre!
Det skriver Dag Rune Bergheim, fra Buvika rett ved Trondheim. Han selger denne sjeldent fine Opel Admiralen fra 1970. Den kan ikke beskrives som noe annet enn en skikkelig Opel-klassiker.
"Alle eiere har vært utrolig flinke med vedlikehold og service på bilen og den fremstår 100 prosent orginal og urørt", står det videre å lese i annonsen.
Bilen ble solgt ny i Sverige, til en eldre herre. Siden 2006 har Admiralen hatt tilhold i Norge.
Klassisk Opel er altså mer enn Kadett, Manta og Ascona, som sammen med Rekord/Commodore er det vi ofte forbinder merket med i Norge.
Store biler
Opel er som mange vet eid av amerikanske General Motors (GM) – slik har det vært lenge, og GM er kjent for å lage store biler. I alle fall sett med norske øyne.
Opel lanserte sin KAD (Kaptein, Admiral og Diplomat) i 1964. Denne bilen er andre generasjon som Opel ganske enkelt kalte for B.
Kaptein var den rimeligste, Admiral i midten mens Diplomat var top of the line.
Admiral B ble satt i produksjon i 1969, og var langt mer moderne og oppstrammet enn sin forgjenger – men begynte definitivt å bære preg av tidens tann da modellen ble nedlagt i 1977, etter 35.622 produserte biler.
Den ble forresten erstattet av den langt mer moderne Senator/Monza i 1978.
145 hk
Admiral kom med 2,8-liters rekkesekser under det digre pansret. Effekten var på den gang anstendige 130 hk, mens S-modellen, slik som bilen i denne annonsen – hadde to forgassere og bød på hele 145 hk.
Admiral solgte brukbart fram til oljekrisen i 1973. Da ble det på mange måter litt bråstopp for modellen som ikke akkurat er kjent for å være billig i drift.
43 år gammel – men helt som ny
Neppe noen upris
Som mange andre klassiske biler lider denne store Opelen litt under eierens tidsklemme og for lite tid til bruk. Prisen er i utgangspunktet satt til 90.000 kroner og er nok lite å si på.
Det er omtrent det samme som du må betale for en fin Volvo Amazon eller Opel Ascona. De er langt vanligere og noe simplere biler enn denne luksus-sedanen på nesten fem meters lengde.
Se hele annonsen og alle bildene her:
Sjelden sjanse
Admiral B fikk også en avansert De Dion bakaksel som ga gode kjøreegenskaper og solid veigrep, men som også reduserte bagaseromsplassen betraktelig.
Dette er en sjelden sjanse og ut fra bildene å bedømme ser bilen fin ut.
Vi håper bilen finner en ny eier som tar godt vare på den og gir den omsorgen som den fortjener.
Les også: Nå kan Opel bli solgt
Nyhet fra Opel: Se mer i videoen under