Det går unna hos Volvo om dagen. De er midt i en kraftig modelloffensiv som startet for to år siden med helt nye XC90.

I fjor fikk vi så ny S90 og V90 og akkurat nå lanseres V90 Cross Country, en bil som over 800 norske kunder har forhåndsbestilt.

Men det stopper absolutt ikke der. Volvo har nemlig to virkelig store nyheter til på gang i år.

Tidligere denne uken viste vi fram spionbilder av kommende XC60, som er andre generasjon av Volvos familie-SUV. Den kommer senere i år – og det gjør også XC40 som blir en kompakt SUV hakket under XC60.

Tøff klasse

Tidligere har det blitt anslått at XC40 skulle vente til 2018. Men nå sier Volvos egen utviklingssjef Henrik Green at utviklingen av bilen langt på vei er ferdig, og at den skal lanseres til høsten.

XC40 går inn i en av bilklassene som vokser mest akkurat nå. Blant konkurrentene er biler som Audi Q2/Q3, BMW X1 og Mercedes GLA, for å nevne noen.

Der XC90 og S90/V90 er bygget på Volvos storbilplattform kalt SPA, vil XC40 være den første modellen ute på den nye og kompakte plattformen CMA.

Stor offensiv: De skal komme med 14 modeller på fire år

Designet vekker absolutt oppsikt, så spørs det hvor mye Volvo toner det ned på produksjonsklar bil. 
Designet vekker absolutt oppsikt, så spørs det hvor mye Volvo toner det ned på produksjonsklar bil. 

Drar til på design

Denne har Volvo utviklet sammen med sitt kinesiske eierselskap Geely. Plattformen skal danne utgangspunkt for alle mindre og kompakte Volvo-modeller de kommende årene, i tillegg skal Geely kunne bruke den på flere biler. På den måten får man fordelt utviklingskostnadene over et høyt antall biler.

Konseptbilen viser også at Volvo våger å dra til ganske mye når de lager nye, kompakte biler. Her handler det om skarpe og tydelige former. Fronten har mange likhetstrekk med dagens, nye Volvoer, men både sideprofil og hekk viser ny tanker fra Volvo.

Hvor mye dette blir endret til produksjonsklar bil, er uklart. Men mye tyder på at Volvo ønsker å skille 40-serien tydelig fra sine større modeller.

XC40 har gode muligheter til å bli Volvos mestselgende modell i 2018.
XC40 har gode muligheter til å bli Volvos mestselgende modell i 2018.

XC90 gikk kraftig ned i pris da den kom i ny utgave

Bygges i Kina

Den nye CMA-plattformen er tilpasset flere drivlinjer. Det betyr i praksis at det vil komme både elbil og ladbar hybrid, i tillegg til bensin- og dieselversjoner.

Volvo-fabrikken i Torslanda utenfor Gøteborg går nå på høygir. XC40 skal etter alt å dømme produseres i Kina, og eksporteres derfra til vår del av verden.

Volvo har på kort tid utvidet antall fabrikker betydelig. Nå har de flere fabrikker i Kina, i tillegg til i Belgia, i USA – og naturligvis hjemme i Sverige.

Vi var på avdukingen av Volvos nye storbil, her er de første bildene

Luksus fra Volvo: Se mer i videoen under: