Mange fremgangsrike menn og kvinner har følt at de ikke fikk vist hva de kunne i et ellers suksessfullt firma. For deretter å forlate dette firmaet, og prøve å skape noe på egenhånd.

Enten helt for seg selv, eller som del av et nytt firma som prøver å oppnå noe stort.

En av de som nå prøver seg på noe slikt er Peter Rawlinson, med en faglig bakgrunn som involverer tunge jobbtitler.

Han var Head of Vehicle Engineering hos Corus Automotive, han var Chief Engineer of Advanced Engineering hos Lotus, han var Principal Engineer hos Jaguar, og nå sist var han Chief Engineer of Vehicle Engineering hos Tesla. I sine ingeniør-roller har Peter vært med å utvikle viktige oppfinnelser for Alcoa, Aston Martin, BMW, Daimler, Ford, GM, Audi, Bentley, Jaguar, Land Rover, Prodrive og Lockheed Martin.

Peter Rowlinson har tyngre CV enn de fleste.
Peter Rowlinson har tyngre CV enn de fleste.

Et dyktig team

Det er litt av en CV, og den blir ikke mindre imponerende når man tenker på at Rawlinson var mannen som ledet utviklingen av Tesla Model S i sin rolle som sjefsingeniør. Det innebar at han ledet utviklingen av bilen fra scratch til produksjonsklargjøring, samtidig som han satte sammen et dyktig team som kunne klare dette på bare tre år.

Denne skal følge opp en stor bilsuksess

Men Rawlinson forlot Tesla i januar 2012. "Personlige grunner" ble oppgitt, og det kan jo egentlig bety hva som helst. Uansett årsak, fant Rawlinson veien til Lucid Motors, hvor han har tittelen Chief Technology Officer.

Interiøret virker luksuriøst og realistisk med tanke på produksjon.
Interiøret virker luksuriøst og realistisk med tanke på produksjon.

Lucid Motors har ikke klart å skape de store bølgene ennå, men ble startet som Atieva i 2007. De fokuserte hovedsakelig på batteriteknologi i starten, men i 2014 begynte arbeidet med en prototype. Den skulle da hete Atieva Atvus, men da bilen stod ferdig i 2016 var det som Lucid Air, mens firmaet var blitt til Lucid Motors.

Viktige kunngjøringer

Firmaet holder til i San Francisco, men bilen skal bygges i Casa Grande, Arizona (et av stedene som Tesla kikket på som et mulig sted for sin Gigafactory 1 i 2014), og Lucid Motors sier at fabrikken vil ha over 2.000 ansatte i 2022.

Prosjektet ble kunngjort av Lucid Motors i samarbeid med representanter for delstaten Arizona 29. november 2016, og prisen er nærmere 6 milliarder kroner.

Luksusfølelsen er høyst tilstedeværende i Lucid Air.
Luksusfølelsen er høyst tilstedeværende i Lucid Air.

Dette kan bli en revolusjon - eller en total fiasko

Denne kunngjøringen ble fulgt av en ny noen uker senere, da det ble kjent at Samsung vil være en samarbeidspartner i produksjonen av litium-ion batterier. Med Samsung som partner håper Lucid Motors å lage 10.000 biler årlig fra starten av. Apropos start, er planen å ha Lucid Air i produksjon i 2019 (målet var opprinnelig 2018, men er nå skjøvet ett år fram i tid).

Tar imot bestillinger

Kommer Lucid Air i produksjon? Den som lever får se.
Kommer Lucid Air i produksjon? Den som lever får se.

Som et ledd i dette tar de nå imot forhåndsbestillinger på bilen, og man kan betale 2.500 dollar i depositum for standardversjonen, eller 25.500 dollar for en av 255 spesiallagde «Launch Edition» biler. Men noen totalpris for bilen er ennå ikke oppgitt, og således minner denne historien litt om Faraday Future sine planer, som vi har skrevet en del om før her på Broom.

Lucid Air er en luksuriøs firedørs sedan som produserer 1.000 hestekrefter fra sine to elektriske motorer. 0-60 mph (0-96 km/t) skal gå unna på 2,5 sekunder, og bilen skal ha en rekkevidde på 640 km. For å få fart på forhåndsbestillingene har firmaet begynt å ta med en ferdig produksjonsutgave av bilen til ulike biltreff og sammenkomster i California, som involverer alt fra teknologishow til Cars & Coffee samlinger. Således får flest mulig sett den, og dermed håper man at ryktet om bilen sprer seg.

En realistisk sjanse

Det finnes flere nettsteder som skriver om elbiler i USA, og representanter for disse som har sett Lucid Air på nært hold, eller fått være med som passasjer, er imponert. De mener bilen og selskapet virker å ha en langt mer realistisk sjanse til å lykkes enn f.eks Faraday Future, og i motsetning til sistnevnte selskap er heller ikke Lucid Motors opptatt av Tesla som konkurrent.

Men å lage en ny elektrisk bil fra bunnen av i et nytt selskap er ikke lett. Tesla klarte det, men om Lucid Motors kan følge i deres hjulspor gjenstår å se. De har i hvert fall en flink ingeniør med på laget. Vi ønsker dem lykke til.

I år skal de sette ny rekord i Norge

Video: Sjekk hva The Terminator har fått hendene i nå: