– Dette er så nydelig som det kan få blitt

Ferrari setter standarden med sin nye toppmodell.

Er dette verdens vakreste bil akkurat nå?
Er dette verdens vakreste bil akkurat nå?

Hva blir årets superbil? En supersterk kandidat er nå vist fra Ferrari, og vil få sin debut på Geneve-utstillingen om et par uker i fargen du ser her: Rosso Settanta.

Navnet på herligheten er 812 Superfast, og hinter om at bilen går litt bedre enn en alminnelig Mondeo Diesel. Noe den gjør til gagns.

Under panseret foran ligger en 6,5-liters V12 på 800 hk ved 8500 omdreininger, mens dreiemomentet er 718 Nm ved 7000 omdreininger. Det holder til en toppfart på 340 km/t, mens 0-100 km/t er oppgitt til 2,9 sekunder.

Fire runde baklys har sjelden sett så bra ut som dette. 
Fire runde baklys har sjelden sett så bra ut som dette. 

Første med elektrisk servo

Bilen er den første Ferrari med elektrisk servostyring. Den siste 5.0-versjonen av Ferraris SCC-system (Side Slip Control) er med på å gjøre kreftene tilgjengelige, og aktiv aero er også i bruk for å få bilen enda fortere rundt svingene.

Denne skal følge opp en stor bilsuksess

Bilen er 465 cm lang, 197 cm bred og 128 cm høy. Vekten er oppgitt til 1.525 kg, og vektfordelingen er 46:53. Toppfarten er oppgitt til 340 km/t, mens 0-100 skal klares på 2,9 sekunder. Blandet forbruk er 1,49 l/mil, mens CO2-utslippet er 340 gram/km.

Innvendig har bilen fått et lite løft sammenlignet med forgjengeren F12. 
Innvendig har bilen fått et lite løft sammenlignet med forgjengeren F12. 

Fortjener ros for designspråket

Innvendig ser det hele ytterst delikat ut, og man finner nye ergonomiske sportsstoler, samt et nytt ratt, instrumentbord og siste infotainment-utgave.

Det som derimot imponerer mest ved første øyekast, er designet, og her tillater jeg meg å skrive litt personlig. For jeg synes Ferrari fortjener ros for de fantastisk vakre modellene de har kommet med de siste årene. Fra nittitallet og et godt stykke inn på 2000-tallet, syntes jeg Ferrari var slappe i designuttrykket, og mange av modellene var ikke spesielt delikate.

Dette behøver du ikke gjøre hvert år

Men så dukket 458 opp i 2009, og satte en helt ny standard på designfronten. Den ble fulgt av FF i 2011, F12berlinetta i 2013, den superbrutale LaFerrari i 2013, og 488 i 2015. I tillegg kommer en del spesialversjoner som F12tdf og J50, som bare lages i ti eksemplarer for det japanske markedet, og som jeg personlig syntes var verdens kanskje vakreste bil akkurat nå. Men da jeg idag så bildene av 812 Superfast ble jeg usikker.

Hvis Aston Martin-eiere ser denne i speilet, bør de flytte seg. 
Hvis Aston Martin-eiere ser denne i speilet, bør de flytte seg. 

Knuser sin britiske rival

Proporsjonene på 812 Superfast er helt perfekte, og det lyser krefter og muskler, samtidig som bilen har den karakteristiske profilen som en superbil med frontmontert motor skal ha. Kort fortalt: Dette er så nydelig som det kan få blitt!

Sammenlignet med den frontmotoriserte toppmodellen fra konkurrenten Aston Martin, kalt Vanquish, så vinner Ferrarien fullstendig knockout på alle fronter. Astonen har bare 600 hester, mens Ferrarien altså kan skilte med 200 hk mer! Astonen gjør 0-100 på 3,5 sekunder, mens toppfarten er 320 km/t, og rundt en racerbane er jeg redd den britiske konkurrenten vil bli fullstendig ydmyket.

Så vakker at det nesten gjør vondt. 
Så vakker at det nesten gjør vondt. 

Får også F12 til å se gammel ut

I tillegg kommer altså designet, som selvsagt er en smakssak, men for meg ser Aston Martins bil gammel og uinspirert ut sammenlignet med mesterverket 812 Superfast. Men de nydelig linjene til den nye Ferrarien får også F12berlinetta til å se fullstendig utdatert ut.

Det passer egentlig bra, da nye 812 Superfast i bunn og grunn er en oppdatering av F12berlinetta, som den vil erstatte. V12-motoren er 234 ccm større i den nye bilen. Det er ventet at 812 Superfast blir den siste Ferrarien som får V12 uten pustehjelp (turbo) eller elektrisk hjelp (hybrid).

I år skal de sette ny rekord i Norge

FF på vintertest: Se mer i videoen under