Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Anders Eid bor i Konnerud ved Drammen.

Da han var klar til å dra avgårde til barnehagen med sønnen på tre og datteren på ett i morges, viste termometeret 4,2 kuldegrader.

Men ute regnet det.

– Hvordan er det mulig, spør han.

Det er væromslaget som har skylden.

I Sør-Norge har vi hatt det beinkaldt veldig lenge.

På Konnerud har temperaturen knapt vært over null grader i februar. De siste dagene har temperaturen sunket til rundt minus 10 grader om natten.

KONNERUD ved Drammen, temperaturen i februar

Bakken har derfor fått tid til å fryse seg iskald og beinhard, og det er kaldt utenfor dørene til Eid og naboene hans.

KLOKKEN 13 er temperauren steget til minus 2,1 grader på Konnerud, og det regner fortsatt. Foto: Anders Eid
KLOKKEN 13 er temperauren steget til minus 2,1 grader på Konnerud, og det regner fortsatt. Foto: Anders Eid

Nå snur det

Høytrykket er borte, og de siste par dagene har lavtrykk tatt med seg mye varmere luft inn over oss. Varmluften er lettere enn den iskalde, og kryper derfor opp over den kalde luften ved bakken.

Torsdag klokken ti var det null grader på Dyranut midt oppe på Hardangervidda, og minus 3,9 grader på Konnerud.

For tynt

Med varmluften er det kommet inn nedbør.

Hadde det iskalde laget nede ved bakken vært tykt, ville regndråpene frosset til noe som minner om hagl på veien. Men nå er laget blitt så tynt at dråpene ikke får tid til å fryse.

De plasker ned på den iskalde bakken, og fryser til klink is der.

Torsdag formiddag er det speilglatt i innlandet i hele Sør-Norge, så kjør forsiktig.

Underkjølt regn

Dråpene kan holde seg frysende selv om de kjøles ned til under frysepunktet.

Det er ikke nok med kuldegrader for at vann skal fryse til is, det må også finnes ørsmå korn som iskrystallene kan vokse på.

Et vannet i dråpene helt rent, kan det derfor holde seg flytende selv i mange minusgrader. De er underkjølte.

Underkjølt regn fryser til is i de øyeblikket de treffer noe, og kan bygge opp tykke islag på greiner, kraftlinjer og på asfalten.