Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Å kjøre SUV blir ikke helt det samme igjen etter å ha testet Bentley Bentayga. Dette er nemlig verdens dyreste og mest eksklusive SUV, i hvert fall for øyeblikket.

Bilen får Mercedes og BMW sine alternativer til å fremstå som litt billige. Kanskje ikke så rart når prislappen i Norge nærmer seg FIRE millioner kroner. Det er nok til en praktfull villa det, for oss som bor et stykke utenfor Ring 3...

Forventningene er med andre ord til stede når vi skal få en rask prøvetur i Bentayga, for aller første gang. Det spennende møtet er i forbindelse med Autostrada sitt Winter Experience, som du kan lese mer om her.

Bilen er fraktet til Høydalsmo på henger, og forblir stort sett låst gjennom helgen. Altså i rak motsetning til alle de andre bilene på isen.
Bilen er fraktet til Høydalsmo på henger, og forblir stort sett låst gjennom helgen. Altså i rak motsetning til alle de andre bilene på isen.

Verdens raskeste er den også!

Men før vi trer på oss skinnhansker og frakk, kan det være greit med en liten oversikt over hva som venter oss.

Bentayga koster naturligvis ikke fire millioner uten grunn. Og det er ikke bare overdådig luksus som gjør denne bilen helt spesiell. Under panseret finner vi nemlig en kraftpakke av de sjeldne.

Vi snakker en W12-motor på 6 liter. Beistet leverer 608 hestekrefter og et dyrisk moment: 900 Nm! Resultatet taler for seg, med en akselerasjon fra stillestående til 100 km/t på kun 4,1 sekunder. Og dette er en bil som veier nesten 2,5 tonn!

Men det er kanskje toppfarten som imponerer aller mest. Den er nemlig elektronisk begrenset til 301 km/t – noe som gjør Bentayga til verdens raskeste serieproduserte SUV.

Her er den i Norge: Verdens mest eksklusive SUV

Skyhøy luksusfaktor

Med disse tallene i minnet er jeg klar for å tre inn i en helt ny og uvandt verden. Bare nøkkelen til bilen oser kvalitet – og bedre skal det bli!

Bortsett fra denne fronten syns vi eksteriøret fremstår nokså diskret. Det er først på innsiden åpenbaringen finner sted.
Bortsett fra denne fronten syns vi eksteriøret fremstår nokså diskret. Det er først på innsiden åpenbaringen finner sted.

På innsiden lukter det nærmest svidd – i form av engelske pund som er brukt på de beste råvarene det går an å få tak i. Skinnsetene for eksempel, oser kvalitet og klasse. Videre er det en rekke detaljer som understreker at dette er en kostbar sak.

Når det er sagt kjenner vi igjen noen elementer fra Audi. Eksempelvis knappene til justering av klimaanlegget. (Kanskje ikke så rart ettersom Audi tilhører samme konsern som Bentley.) Luftdysene ser derimot ut til å være inspirert fra Mercedes.

PRIS: 3.699.000 + 5.000 kroner i registreringsavgift... 
PRIS: 3.699.000 + 5.000 kroner i registreringsavgift... 

Men for all del: Totalopplevelsen innvendig står absolutt til forventingene.

Her har engelskmennene designet et svært eksklusivt interiør, som ingen annen SUV kan matche i særlig grad. Logoen på girspaken, den elegante startknappen og retro-spakene som lukker luftdysene er bare noen av mange gjennomtenkte detaljer.

Tre nordmenn har kjøpt den - usett

På tide å kjøre!

Men nå er det på tide å vekke liv i beistet som bor under panseret. Jeg er faktisk ganske spent på hvordan de 608 hestekreftene høres ut. Wofff…. På tomgang er det lite dramatikk. Lyden minner nærmest om en gigantisk hannkatt som maler dype toner. Men så fort høyrepedalen kjenner antydning til motstand, går katten fra å male rolig til å frese av sinne! Her er det ingen tvil om at det bor MYE krefter.

De får jeg riktignok ikke testet fullt ut denne gangen, ettersom vi kun rekker en kort tur. Men tross få minutter bak rattet, er det nok til å kjenne at Bentayga er noe helt spesielt.

Her oser det luksus lang vei. Men Bentley Bentayga er også en liten råtass – som kjører fra det aller meste på veien. Hvertfall rett frem. 
Her oser det luksus lang vei. Men Bentley Bentayga er også en liten råtass – som kjører fra det aller meste på veien. Hvertfall rett frem. 

Lyden inne i kupeen er bemerkelsesverdig, eller snarere tvert i mot – mangelen på lyd. Her er det hverken motor- eller vindstøy. I lave hastigheter er det nesten som å kjøre elbil, så lenge bilen forblir i komfort-mode.

Videre er det naturligvis skyhøy komfort – og det merkes at bilen er skikkelig skrudd sammen. Når du attpåtil vet at det befinner seg skummelt mange krefter under panseret blir det hele en ganske spesiell kjøreopplevelse.

Disse luksus-SUVene er avgiftsvinnere

Stor interesse

Underveis legger vi også merke til at bilen oppfører seg overraskende kvikt, til tross for den solide vekten.

Kort oppsummert har jeg aldri opplevd lignende luksusfølelse i SUV noen gang. Det er ikke bare kjøreegenskapene som imponerer, men totalopplevelsen sanseinntrykkene blir vitne til.

^

Å skue utover et fantastisk interiør og samtidig kjenne en herlig kombinasjon av luksus og råskap gjør inntrykk.

Bentley Bentayga blir omtalt som verdens mest eksklusive SUV. Den påstanden betviler vi ikke, selv etter en kort prøvetur. Så får vi håpe det kommer en mulighet for grundigere test av bilen etterhvert.

Ekstra moro er det forresten at bilen allerede har solgt godt her hjemme: Vil selge ti biler i året.

– Jeg tror modellen bidrar til en ekstrem vekst for Bentley. Med denne åpner de opp for nye kundegrupper – både de som vil ha kongen av komfort, men også råskapen som bor i bilen. Denne er helt klart bygd for de ekte entusiastene, har Autostrada-eier Gisle Valen, tidligere fortalt til Broom.

Under følger en kort videopresentasjon av bilen, med Gisle Valen: