Den nye Norges-bilen – nå tester vi den

ÅRE (Broom / TV 2): Over 800 nordmenn har bestilt allerede.

Volvo V90 Cross Country er klar for lansering, vi tester vi den for første gang på svenske vinterveier.
Volvo V90 Cross Country er klar for lansering, vi tester vi den for første gang på svenske vinterveier.

Volvo gjør seg klare til å lansere en av sine viktigste biler i Norge. De nærmeste ukene skal nye V90 Cross Country rulle ut til forhandlerne.

Det er en bil de har ventet lenge på. Og ikke minst har mange kunder ventet: Volvo har allerede solgt 800 eksemplarer av V90 Cross Country, til kunder som hverken har sett eller prøvekjørt bilen først. Det er et imponerende høyt tall, og sier sitt om hvor stor interessen for den nye modellen er.

Tar opp premium-kampen

Cross Country er ”offroad-utgaven” av Volvos nye og store stasjonsvogn V90. Da passer det naturligvis godt å legge lanseringen til Åre, svenskenes store vintersportssted.

En liten håndfull testbiler står parkert ute på flyplassen da vi lander i Østersund. V90 Cross Country ser tøff ut i virkeligheten. Den ekstra offroadstylingen kler bilen, samtidig som økt bakkeklaring gjør at den virker hakket større enn opphavet.

Volvo har hatt stor suksess med denne oppskriften, helt siden første Cross Country-utgave tilbake på 90-tallet. Nå er målet å for alvor ta skrittet opp og matche konkurrenter fra Audi og Mercedes. Sistnevnte stiller forresten med en nykommer som skal konkurrere om mange av de samme kundene. Deres E-klasse All Terrain følger samme oppskrift som Cross Country. Akkurat det er naturligvis også en liten fjær i hatten for Volvo.

Her står de på en flyplass nord i Sverige, klare for å bli testet. 
Her står de på en flyplass nord i Sverige, klare for å bli testet. 

Gjemt under teppet: Dette var første møte med V90 Cross Country

Oser kvalitet

Ute av flyplassen setter vi kursen mot Åre. 14-15 minus, sol og isete veier, her er V90 Cross Country på hjemmebane. Dette blir hytteskyss for mange tusen norske familier de kommende årene.

Hva har de så i vente? Jo, først og fremst en veldig komfortabel og solid bil. Den ekstra bakkeklaringen går ikke ut over kjøreegenskapene på noen merkbar måte. De er like trygge og forutsigbare som på vanlig V90.

Hele bilen oser kvalitet. Det har naturligvis også mye med interiøret å gjøre. Her lykkes Volvo med å overgå flere av premiumkonkurrentene, både i materialvalg og generell kvalitetsfølelse. Det er bare mindre endringer fra standard V90, noen andre materialer, farger og sømmer er det hele.

Interiørmessig er det bare små endringer fra 'vanlig' V90.
Interiørmessig er det bare små endringer fra "vanlig" V90.

Robin er Volvos interiørsjef – han ble hentet fra Bentley!

320 hestekrefter

I tillegg er det noe minimalistisk og nordisk over dette interiøret. Det er naturligvis helt tilsiktet, og gjør at du ikke er i tvil om at du sitter i en Volvo. Svært god støydemping er også med på å underbygge godfølelsen.

Vi sluker mil på vei mot målet, i et temmelig øde landskap. Testbilen er utstyrt med Volvos T6-bensinmotor på 320 hestekrefter. Den kommer nok ikke veldig mange nordmenn til å kjøpe, men de som tar seg råd, får en motor med skikkelig overskudd.

I Norge er det nok fortsatt diesel som gjelder, men andelen bensin vokser. Det er også grunn til å vente at V90 CC kommer som ladbar hybrid, det blir en svært spennende bil for det norske markedet.

V90 Cross Country i omgivelser der den hører hjemme, skikkelige vinterveier. 
V90 Cross Country i omgivelser der den hører hjemme, skikkelige vinterveier. 

Blitt høyere

Cross Country-utgaven er hevet 6 centimeter. Det kan være godt å ha når forholdene blir krevende. Du takler både dårligere veier og høyere brøytekanter.

Selve firehjustrekksystemet er for øvrig det samme som i V90 med AWD. Flere av SUV-konkurrentene tilbyr mer avanserte systemer, med en rekke elektroniske hjelpemidler som skal hjelpe deg med å forsere alt fra ørkener, til krevende offroad-løyper. Men hvor mange av kjøperne i denne klassen har egentlig behov for det? Volvo har tydeligvis kommet til at det er svært få. I stedet tilbyr de et 4x4-system som i praksis duger til all vanlig bruk.

På isete og sporete veier (her er det ingen tegn til salting), viser bilen at Volvo kan ett og annet om å lage vinterbil. Det blir en anelse mer dekkstøy fra piggdekkene, men det er absolutt ikke plagsomt. Understellet er satt opp mot komfort, det svelger unna både hullete asfalt og store ujevnheten på en veldig bra måte.

Er Cross Country en skjult skatt i bruktmarkedet – eller..?

Kan fort bli dyrt

Startprisen på V90 CC er på 649.900 kroner. Da har den D4 dieselmotor på 190 hestekrefter under panseret. D5 med 235 hk starter på 682.900 kroner.

Vil du heller ha bensinmotor? T5 med 254 hestekrefter starter på 704.900 kroner. Volvo går for to utstyrsversjoner: Plus og Pro. 30.000 kroner skiller dem, i tillegg er det veldig mye utstyr å velge mellom. I praksis ender nok prisen fort på 750.000-800.000 kroner, det er heller ikke vanskelig å bruke adskillig mer på en V90 Cross Country.

Vi kommer tilbake med flere inntrykk etter at vi har fått testet mer.

Over 1.400 kilometer i nye Volvo V90, les mer om det her: