Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I mange år var Norge en stasjonsvogn-nasjon. "Alle" ville ha stasjonsvogn, fordi de var praktiske for et folkeferd som liker å bruke naturen og dra på tur med hele familien.

Etterhvert har SUV-ene tatt mer og mer over dette markedet. Men utvalget av stasjonsvogner har samtidig blitt stadig bedre.

Ikke minst gjelder det de modellene som har den råeste motoriseringen. Vi har kikket litt i listene til Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) sine lister, og sjekket hvilke stasjonsvogner som er til salgs i Norge med over 400 hk. Og det er faktisk en god del – inkludert en spennende nykommer!

I tillegg er avgiftene blitt lavere. I 2017 er utvalget større, råskapen verre og prisene lavere enn noen gang. Det ligger an til et rekordår for familiebil-verstinger!

Nå kan flere kjøre i 110 km/t

BMW faller ut

De tre store-, tyske premiumbil-produsentene, BMW, Audi og Mercedes, rapporterer alle om stor økning i salget av sine råeste familiebiler. BMW har sine M-modeller, Audi sverger til S- og RS-, mens Mercedes bruker tre bokstaver: AMG.

Men akkurat nå er det kun Audi og Mercedes som tilbyr den råeste motoriseringen, også i stasjonsvognene.

BMW M3 og M5 er ikke tilgjengelig som stasjonsvogn. I alle fall enn så lenge.

Nye M5 er på vei – og kanskje skjer det noe der i løpet av året. Men i denne listen faller de ut av det gode selskapet.

Les testen av BMW M5

Den ser kanskje ikke så ekstrem ut, men det er den. Her er det over 600 hk under panseret!
Den ser kanskje ikke så ekstrem ut, men det er den. Her er det over 600 hk under panseret!

Mercedes raskest i verden

Mercedes på sin side, har nettopp satt standarden. Den nye verstingen, Mercedes AMG E63 S 4Matic, er en stasjonsvogn som kan sette selv superbiler i skammekroken ut av lyskrysset. 612 hk / 800 Nm, koblet til firehjulsdrift, sørger nemlig for en helt avsindig akselerasjon. 0-100 km/t tar kun 3,6 sekunder.

Prisen i Norge er ikke klar ennå. Men avgiftsendringene fra 1. januar vil uansett gjøre at den kommer gunstigere ut enn tidligere.

Likevel kan du nok sette av i underkant av 2 millioner kroner.

Her leverer Mercedes et fyrverkri av en bil

Mer Mercedes

En litt mer sivilisert AMG-utgave av E-klasse er allerede på plass: AMG E43 4Matic. Denne har 401 hk, og koster 1.068.000 kroner. 0-100 km/t? Det gidder ikke den digre bilen å bruke mer enn 4,7 sekunder på...

Lillebror C-klasse er også tilgjengelig i ulike AMG-utgaver – med opptil 510 hk. På 4,1 sekunder går du fra stillestående til 100 km/t i denne.

CLS Shooting Brake, firedørscoupeen som ble til en stasjonsvogn, er selvsagt også tilgjengelig som AMG. Denne har i verstingutgaven 585 hk – og klarer sprinten til 100 km/t på bare 3,7 sekunder.

Startprisen for sistnevnte er ubetydelig under 2 millioner kroner.

Råere familiebil enn dette skal du lete lenge etter

Dette fjeset tilhører en Audi RS6. Ganske så sinna sak! 
Dette fjeset tilhører en Audi RS6. Ganske så sinna sak! 

Audi raskeste lenge

Audi sin RS6 Performance, som har 605 hk, koster fra halvannen million kroner. Men det er likevel rundt 600.000 kroner MINDRE enn en RS6 kostet for 10 år siden!

Det handler ikke om at bilen er blitt noe mindre hårete heller. Neida, dagens RS6 kjører fletta av de forrige generasjonene – og klarer 0-100 km/t på 3,7 sekunder.

De noe nedtunede S6-utgaven er ingen sinke den heller. 450 gamp står til disposisjon – og 0-100 km/t er gjort på 4,7 sekunder. Prisen på denne er rundt 1.150.000 kroner. Igjen, prisnedgangen har vært betydelig. I 2006 kostet den en halv million mer – og hadde lavere effekt.

Stasjonsvognene som kjører fra det meste

Volvo har plutselig fått en kandidat i "super-stasjonsvogn"-klassen: V90 T8 – med over 400 hk.
Volvo har plutselig fått en kandidat i "super-stasjonsvogn"-klassen: V90 T8 – med over 400 hk.

Volvo ny på lista

Sistemann på listen over stasjonsvogner til salgs i Norge, med over 400 hk, er faktisk en Volvo! Den så vi ikke komme for et par år siden.

Men V90 T8 er altså akkurat sterk nok til å krangle seg inn i feltet - med sine 407 hk. 0-100 km/t tar 4,8 sekunder!

Det er ikke mye som minner om en traust familiebil lenger her, nei.

Best av alt med Volvoen, er likevel prisen! Her starter nemlig moroa på "bare" 685.000 kroner!

Så da har vi vært gjennom alle bilene på lista. Hvilken av disse ville DU valgt?

Her tester Audi stasonsvogn i 290 km/t