Nye Ford Expedition drar over fire tonn hengervekt. Her snakker vi ordentlig bamse-SUV!
Nye Ford Expedition drar over fire tonn hengervekt. Her snakker vi ordentlig bamse-SUV!

Én ting ødelegger for denne bilen i Norge

Mange drømmer om Expedition som familiebil.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Noen nybilkjøpere vil ha plass i bilen sin. Mye plass. Da har i årevis Ford Expedition vært et godt valg.

Den enorme SUVen har vært med oss siden 1997, og andre generasjon (2003-2006) finner du også en del av på det norske bruktmarkedet.

Tredje generasjon har derimot vært med oss i ti år nå, og er moden for en utskiftning, og det har Ford nå gjort noe med.

Enda litt lenger

Nå er nemlig 2018 Ford Expedition klar, som er fjerde generasjon Expedition. Den kjennetegnes først og fremst ved et sårt tiltrengt nytt design, som er softere og mer moderne enn forgjengeren.

Nå har jo Expedition vært kjent for sin fysiske størrelse, men den nye modellen er enda et hakk større enn tidligere. Standard-utgaven har tre tommer lengre akselavstand, og er totalt fire tommer (10 cm) lengre enn forgjengeren. Bilen er også bredere, mens høyden er litt mindre.

Her vil nok mange finne seg godt til rette. 
Her vil nok mange finne seg godt til rette. 

Effektiv slankekur

Det hyggelige er imidlertid at til tross for større kroppsmasse, har totalvekten gått betraktelig ned. Dette gjennom å lage de store karosseripanelene i aluminium, i stedet for stål (akkurat som på Ford F-150), og således har man gått ned 136 kg i vekt.

Her får du luksus til folkelig pris

Bilen kommer med og uten firehjulstrekk, og en 3,5-liters EcoBoost twin-turbo V6 (andre generasjon av denne motoren, som du også får i nye F-150), og er matet til en 10-trinns automatkasse. Effekttall er ikke oppgitt ennå, men motoren har 375 hk i F-150.

Bakerst finner man dette smarte hylle/oppbevarings-systemet, som kan felles ned.
Bakerst finner man dette smarte hylle/oppbevarings-systemet, som kan felles ned.

Mengder av utstyr

Innvendig får du tre rader med seter, som tilbyr åtte sitteplasser (eller syv hvis du velger kapteinseter på andre rad). Ford har oppdaget at kundene har etterspurt flere oppbevaringssteder, så nye Expedition har 17 ulike rom for å putte ting i.

Av utstyr har Ford puttet inn mange godbiter, som f.eks trådløs lading av mobiltelefon, Sync 3 infotainment på 8-toms skjermen, og man finner seks UBS-innganger foran i bilen, fire 12 volts-uttak, og en 110 volt stikkontakt. Et Bang & Olufsen lydsystem med 12 høyttalere er også på plass.

Aldri har du fått mer Porsche for pengene

I baksetet er det to TV-skjermer, enda en USB-inngang, samt tilgang til din kabel-TV der hjemme via Sling. De på tredje rad får nøye seg med den innebygde WIFI-tilgangen (som for øvrig når 15 meter bort fra bilen).

Lange rette linjer med lavere sidevinduer enn før. 
Lange rette linjer med lavere sidevinduer enn før. 

Drar over fire tonn

Av sikkerhetssystemer får du 360 graders ryggekamera, blindsonevarslere, adaptiv cruisekontroll, filskiftevarsler, nødbrems-assist og parkeringsassistent. For rygging når du skal koble på en henger, får du også Pro Trailer Backup Assist-systemet. Apropos henger, kan nye Expedition dra 4170 kg.

I bagasjerommet har Ford laget ett hendig hyllesystem, som legges flatt når man ikke bruker det. Nye Expedition går i salg i høst, og tilbys i utstyrsnivåene XLT, Limited og Platinum, samt en billigvariant kalt XL for leiebilmarkedet. Priser er ikke kjent ennå, men vil neppe gå langt unna dagens prisnivå som er fra 48.000 til 72.000 dollar (408.000 kr – 612.000 kr) hos amerikanske bilforhandlere.

Skal du hente den til Norge, snakker vi naturligvis solide avgifter på toppen av dette. Da blir den så dyr at den i praksis priser seg godt ut av markedet. Det er da også grunnen til at denne bilen ikke blir importert til landet vårt.

Dette er bestselgerne rundt om i Europa