Dette er som et lekeland for voksne

Her får millionbilene kjørt seg – på isen! Se bildespesial:

Når Autostrada inviterer til isbanekjøring innebærer det alt fra superbiler til mer folkelige modeller fra Volvo. Vi har testet begge deler!
Når Autostrada inviterer til isbanekjøring innebærer det alt fra superbiler til mer folkelige modeller fra Volvo. Vi har testet begge deler!

Tenk deg å samle en rekke drømmebiler, brøyte en heftig bane på isen og attpåtil kunne kjøre så fort og bredt en bare klarer. DET kaller vi en sikker oppskrift på lykke.

Det er derfor med stor glede vi i Broom reiser fra Oslo til Høydalsmo for å oppleve nettopp dette drømmescenarioet.

I år arrangerer Autostrada-gruppen Winter Experience for femte år på rad, med rekordmange deltakere.

Over 300 har tatt turen for å kjenne adrenalinet boble på den over tre kilometer lange banen. Her kan man enten ta med egen bil, eller sitte på med profesjonelle instruktører, i mildt sagt heftige biler.

Nå skal jeg tilbringe en hel helg – og teste biler under forhold vi normalt aldri har mulighet til. Og det er spesielt én bil jeg gleder meg ekstra til å prøve.

Her står tre av flere titalls biler klare for å entre isen. I front finner vi Volvo V60 Polestar, videre følger Mercedes-AMG C43 og Porsche 911 Carrera 4S. 
Her står tre av flere titalls biler klare for å entre isen. I front finner vi Volvo V60 Polestar, videre følger Mercedes-AMG C43 og Porsche 911 Carrera 4S. 

Tusenfryd i voksen-format

La oss gå rett på sak: Stemningen på det knøttlille stedet i Telemark er rett og slett magisk. Over det isbelagte vannet ser jeg en svak eim av eksos, mens øregangen blir vitne til fantastiske toner i form av hissige brøl fra blant annet Porsche, Ferrari og Maserati.

Når det er sagt er det ikke bare eksotiske sportsbiler som skal til pers. I år finner vi alt fra gamle Audier til spennende modeller fra Volvo – så her er det absolutt noe for en hver smak.

Gisle Valen har god grunn til å smile bak rattet i Norges eneste Jaguar F-Type R AWD. 
Gisle Valen har god grunn til å smile bak rattet i Norges eneste Jaguar F-Type R AWD. 

– Er du klar for å bli litt kjent med banen? I år er den større enn noen gang, smiler instruktør og eier av Autostrada, Gisle Valen.

Og det er ingen hvilken som helst bil jeg entrer. Vi snakker om Norges eneste Jaguar F-Type R med firehjulstrekk! Like før vi kaster oss ut på isen kan jeg allerede konkludere med at dette er Tusenfryd i voksen-format.

Her får millionbilene kjørt seg – på isbanen

Jaguar imponerer

Jaguar F-Type imponerer, selv fra passasjersete. Måten understellet jobber på under svært tøffe forhold er overraskende bra. Bilen fremstår utrolig velbalansert og er utvilsomt blant de raskeste på banen. Men fra innsiden er det helt uanstrengt.

Det til tross for at bilen leverer en enorm kraftpakke. Jaguarens V8-er på 5 liter, tilbyr 550 hk og nesten 700 Nm. Med trekk på alle fire og solide ispigger blir det en herlig og brutal kombinasjon. Latteren sitter med andre ord løst, og tanken på at Jaguar er bil for ”gubbe med hatt”, ja den er helt eliminert. I alle fall når det gjelder F-Type.

Autostrada har med seg rundt 30 egne biler, som alle kan testes på is eller vei. Her handler det altså om å prioritere hardt. Og fra råtassen F-Type R går jeg til den litt mer jordnære Jaguar XF, med en dieselmotor på 180 hk og AWD.

I tillegg til å se vanvittig bra ut, kjører Jaguar F-Type R imponerende godt. Prisen begynner på drøye 1,9 millioner kroner...  
I tillegg til å se vanvittig bra ut, kjører Jaguar F-Type R imponerende godt. Prisen begynner på drøye 1,9 millioner kroner...  

– Denne MÅ du teste. Jeg lover at du blir overrasket, sier en instruktørene.

Jeg har så vidt testet bilen før, men under rolige forhold en varm sommerdag. Jeg er derfor spent på hvordan bilen oppfører seg på bane med piggfrie dekk og null elektroniske hjelpemidler. Her imponerer Jaguar nok en gang. Blant flere råtasser er det XF som er blant de aller morsomste å kjøre.

Karakteristikken på dieselmotoren, sammen med et effektivt firehjulstrekksystem, gjør at vi klarer å utnytte bilen skikkelig. Bilen fremstår også svært velbalansert, noe som resulterer i breie, men kontrollerte sladder. Faktisk tar vi igjen flere av de heftigste bilene på banen – i en Jaguar med 180 hk! Imponerende og utrolig moro, syns vi!

Ferrari 488 på is - dette er vi de første i verden som gjør

Med over 300 bilentusiaster samlet på ett sted, er det ikke rart det blir god stemning.
Med over 300 bilentusiaster samlet på ett sted, er det ikke rart det blir god stemning.

Lidenskap på høyt nivå

Blant utallige grombiler på Høydalsmo er det en japaner som skiller seg ut fra mengden. Assosiasjonene bærer rett til Petter Solberg og tidlig 2000-tall. Vi snakker naturligvis om en klassiker fra Subaru, nemlig Impreza WRX.

Spranget fra luksusfølelsen i Jaguaren er stort. Her er en god del hardplast og kun det viktigste som finner sted. STI-versjonen vi tester har rett over 300 hk og naturligvis manuell kasse. Understellet er også rimelig stivt satt opp, og styringen er tung, men presis. Som motorsport-utøver er dette noe som faller i god smak. Her må du jobbe med bilen, noe som gjør det desto morsommere å få til effektive runder på isen.

Det er rett og slett vanskelig å formidle hvor mye entusiasme og lidenskap som er samlet på ett og samme sted. Å teste den ene drømmebilen etter den andre er i grunn ganske surrealistisk. Her er det modeller fra både Ferrari, Maserati, Porsche, samt verstinger fra Audi, BMW og Mercedes. Å teste alt dette på under 48 timer gjør noe med en. Likevel er det én bil som troner over alle andre. I alle fall når det gjelder pris…

Dette er en av Subarus råeste modeller, både når det gjelder ytelse og pris. På isen er den veldig leken, spesielt når turboen slår inn for fullt. Foto: Christer Berg
Dette er en av Subarus råeste modeller, både når det gjelder ytelse og pris. På isen er den veldig leken, spesielt når turboen slår inn for fullt. Foto: Christer Berg

Vi får nøkkelen til verdens dyreste SUV (!)

Bentley. Navnet i seg selv oser eksklusivitet og råskap. Deres aller første SUV er intet unntak. Den høyreiste modellen har fått navnet Bentayga, og er kort og godt verdens dyreste og mest eksklusive SUV. Pris: Cirka 4 millioner kroner.

Til Høydalsmo er høvdingen fraktet på henger, og det er den eneste bilen som forblir låst. Det er dessuten ingen som kjører den. Helt til vi får anledning. Bare å holde i nøkkelen til en Bentayga er spesielt, men snart skal vi jammen meg få kjøre bilen også. Naturligvis ikke på bane, men i nærområdet.

Dette møtet skal du snart få lese mer om her på Broom. Og det er bare å glede seg.

Her er den i Norge: Verdens mest eksklusive SUV

Slik ser nøkkelen til Bentley Bentayga ut, en bil som gir frysninger...
Slik ser nøkkelen til Bentley Bentayga ut, en bil som gir frysninger...

Kommer fra hele landet

To dager med adrenalin, ærefrykt og et fantastisk engasjerende miljø går motvillig mot slutten. Lyden av V8-ere, lukten av uforbrent bensin og synet av rødglødene bremseskiver har allerede festet seg godt til hjernebarken. Og jeg håper det flotte ”maleriet” blir sittende der lenge.

Det er rett og slett ikke vanskelig å forstå at det kommer entusiaster fra store deler av landet for å oppleve Autostrada sitt Winter Experience.

– Det er femte år på rad vi arrangerer dette. I helgen har vi vært rundt 300 samlet på isen, noe vi er kjempefornøyd med. Årets Winter Experience er helt klart tidenes beste, og vi håper suksessen fortsetter neste år, forteller markedssjef i Autostrada, Cesilie Kullerud.

Under kan du se flere godbiter fra årets eventyr på Høydalsmo:

Volvo V60 Polestar er endelig på plass i Norge - vi kommer tilbake med mer om denne råtassen.
Volvo V60 Polestar er endelig på plass i Norge - vi kommer tilbake med mer om denne råtassen.
F-Type R og Ferrari 458 på is er ikke hver dag.
F-Type R og Ferrari 458 på is er ikke hver dag.
Det er noen tusen hestekrefter til sammen denne helgen.
Det er noen tusen hestekrefter til sammen denne helgen.
Tre konge-SUVer. 
Tre konge-SUVer. 
BMW M4 er også på plass!
BMW M4 er også på plass!
Subaru der den hører hjemme. 
Subaru der den hører hjemme. 
Subaru Impreza WRX STI
Subaru Impreza WRX STI
Subaru Impreza WRX STI
Subaru Impreza WRX STI
Ferrari 458 
Ferrari 458 
Volvo V90 Cross Country er den store overraskelsen, som ble avduket før den offisielle premieren. 
Volvo V90 Cross Country er den store overraskelsen, som ble avduket før den offisielle premieren. 
Jaguar F-Pace med grommeste motoralternativ.
Jaguar F-Pace med grommeste motoralternativ.
Mercedes-AMG C43 4Matic blir IKKE feil under slike forhold.
Mercedes-AMG C43 4Matic blir IKKE feil under slike forhold.
Volvo V60 Polestar
Volvo V60 Polestar
Også V90 er på plass!
Også V90 er på plass!
Volvo V90 Cross Country
Volvo V90 Cross Country
Audi RS6 - en høylytt råtass. 
Audi RS6 - en høylytt råtass. 
Bak rattet i Mitsubishien finner vi selveste Thor Hushovd.
Bak rattet i Mitsubishien finner vi selveste Thor Hushovd.
Volvo leverer med sitt firehjulstrekk-system.
Volvo leverer med sitt firehjulstrekk-system.
KONGEN. Bentley Bentayga. 
KONGEN. Bentley Bentayga. 
Denne Maseratien sto for den råeste lydopplevelsen. Utvilsomt. 
Denne Maseratien sto for den råeste lydopplevelsen. Utvilsomt. 
Jaguar kan mer enn å lage luksusbiler.
Jaguar kan mer enn å lage luksusbiler.
Enda mer moro på fire hjul og belter.
Enda mer moro på fire hjul og belter.
Maserati Ghibli med bakhjulstrekk kan vi bekrefte at ligger bredt i svingene.
Maserati Ghibli med bakhjulstrekk kan vi bekrefte at ligger bredt i svingene.
F-Pace i god driv på isen.
F-Pace i god driv på isen.
To brødere som ikke er brødere. 
To brødere som ikke er brødere. 
Interiøret begynner å komme seg skikkelig hos Jaguar. 
Interiøret begynner å komme seg skikkelig hos Jaguar. 
Volvo XC 60 i sikte...
Volvo XC 60 i sikte...
Italiensk supercab. 
Italiensk supercab.