Foreslår å fjerne drosjeløyver: – De leker med 16.000 arbeidsplasser

Delingsøkonomiutvalget fastslår at dagens regulering av drosjemarkedet ikke fungerer.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Utvalget, som la fram sin rapport mandag, foreslår blant annet å fjerne drosjeløyvene. Det innebærer at aktører som Uber kan bli lovlig i Norge.

Øystein Trevland i Norges Taxiforbund kaller forslaget «spesielt».

– De ønsker å fjerne alt som finnes av lover og regler for drosjevirksomheten. Hvis de gjør det som de foreslår, så vil det si at de leker med 16.000 arbeidsplasser. Så mange sjåfører er det i drosjenæringen. De vil ikke da kunne leve av dette, sier Trevland til Nyhetskanalen mandag ettermiddag.

En legalisering av Uber vil bety slutten på drosjenæringen slik den er i dag, mener Trevland.

– I dag har det norske samfunnet 24 timers beredskap i drosjene. De er på plass 365 dager i året, og dette er noe de vil miste eller måtte kjøpe på sikt, sier han.

Håper på rask behandling

Carl Edvard Endresen, leder for Uber i Norge, ser noe annerledes på saken. Han synes det er positivt at utvalget har sett på hva delingsøkonomi kan bety for Norge.

– Det er hundrevis av sjåfører i Oslo som benytter seg av tjenesten og over 150.000 brukere. De fortjener et klart regelverk så de har en forutsigbarhet. Så nå håper vi at politikerne agerer raskt, sier Endresen til Nyhetskanalen.

Ikke enten/eller

Han ser på Uber som et supplement til den eksisterende taxinæringen og viser til at drosjenæringen lever side om side med Uber i San Francisco, hvor Uber ble grunnlagt for mer enn seks år siden.

ØNSKER KLARE REGLER: Ubers mann i Norge, Carl Edvard Endresen.
ØNSKER KLARE REGLER: Ubers mann i Norge, Carl Edvard Endresen.

– Samtidig har Uber vokst seg til å bli mange ganger større enn det taxinæringen noen gang var. Det handler faktisk om å øke størrelsen på markedet, fordi når man kan tilby et produkt til en lav pris på grunn av effektiviteten som ligger i plattformen, da gjør man også produktet tilgjengelig for flere mennesker. Flere kan benytte seg av å kjøpe en tjeneste hvis den er priset på et nivå som de kan ta seg råd til, påpeker Endresen.

Mener drosjene vil slå Uber

Trevland sier taxinæringen gjerne konkurrerer med Uber på like vilkår, og sier han er sikker på at drosjene vil slå dem.

– Dette handler ikke om delingsøkonomi. Det er næringsvirksomhet. Vi vet at Uber er anmeldt i Norge. 400 sjåfører er anmeldt, de driver med skatteunndragelse. Sånn lar det seg ikke gjøre for oss å konkurrere mot de som ikke betaler inn det de skal i skatter og avgifter, sier taxinæringens mann.

Nye muligheter

Finansminister Siv Jensen (Frp) sier at hun nå vil vurdere disse forslagene nøye.

– Utgangspunktet vårt er at delingsøkonomiselskapene skaper nye muligheter. De kan skape flere arbeidsplasser og de kan også skape skatteinntekter til samfunnet gitt at vi håndterer det på en riktig måte, sier Jensen til TV 2.