Et herlig syn: En klassisk Range Rover i villmarken. Dette er første Range Rover i Reborn-programmet.
Et herlig syn: En klassisk Range Rover i villmarken. Dette er første Range Rover i Reborn-programmet.

Denne bilen er ikke det du tror

Skal bare lages i ti eksemplarer, og blir solgt med garanti.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Er du blant dem som synes den opprinnelige Range Rover fra 1970 er noe av det mest episke som er laget på fire hjul? Du skulle kanskje ønske at du kunne dra tilbake i tid og kjøpe en, for de du finner på bruktmarkedet betyr mye rust, mye slitasje, mye lekkasje – og ikke minst mye vedlikehold for å holde på veien.

Den gode nyheten er at du nå på sett og vis kan dra tilbake i tid. For Jaguar Land Rover Classic har kunngjort at de vil ta ti særdeles velholdte eksemplarer av første generasjon Range Rover (1970-1996), og gjøre dem som fabrikknye. Noe som også inkluderer en fabrikkgaranti på tolv måneder. Programmet heter «Reborn».

Syttitallet var mye herlig brunt og beige. 
Syttitallet var mye herlig brunt og beige. 

Range Rover koster litt mer

Det er ikke første gang Jaguar Land Rover Classic gjør dette. For rundt et år siden startet man på arbeidet med å lage 25 Land Rover Series I biler etter samme mal, og man opplyste da at hver bil ville ta 6-9 måneder å fullføre.

Pris ble oppgitt til 60-80.000 pund, mens Range Rover bilene naturlig nok koster litt mer. Prisene vil starte på 135.000 pund, eller sånn cirka 1,4 millioner kroner.

Alt er som nytt, også under panseret. 
Alt er som nytt, også under panseret. 

Bahama Gold

Den første bilen av disse ti er en 1978-modell, med herlig Bahama Gold farge. Det er ventet at alle ti bilene vil ta utgangspunkt i modeller fra syttitallet, da alle bilene var tredørs og hadde den velkjente Buick-Rover V8 motoren på 3,5-liter.

Denne familiebilen venter mange på

1,4 millioner kroner kan kanskje høres mye ut, men da har man ikke fulgt med på prisutviklingen for strøkne Range Rovere fra syttitallet. I tillegg bygges jo disse bilene på allerede eksisterende chassisnumre, så en eventuell norsk kjøper vil være fritatt for alle nybilavgifter. Men 25 prosent merverdiavgift utgjør jo noen kroner i tillegg.

Da bilen ble laget ville mannen med hammeren ha vært full eller ute på streik. I 2017 er det imidlertid andre boller. 
Da bilen ble laget ville mannen med hammeren ha vært full eller ute på streik. I 2017 er det imidlertid andre boller. 

En ting man ikke nevner

Alle bilene skal ferdigstilles ved bruk av originale verktøy, originale produksjonsmetoder og originale deler. Alt skal se ut nøyaktig som det var da bilene forlot fabrikken på syttitallet, ned til hver minste skru og mutter. Men når Jaguar Land Rover Classic forteller om hvordan de gjenskaper produksjonen fra syttitallet, er det også en viktig del av historien de utelater.

Her får du mye SUV for lite penger

For dessverre var jo engelsk bilindustri en katastrofe på syttitallet med en fullstendig mangel på kvalitetskontroll, og streiker til enhver tid av døgnet. Skal man være helt autentisk burde jo også dette vært tatt med i det store bildet, men pussig nok blir verken ordene streik eller fagforeninger nevnt på hjemmesidene til Land Rover Classic. Kanskje like greit, og svært forståelig.

Tenk å kjøre avgårde i denne... Som ny. 
Tenk å kjøre avgårde i denne... Som ny. 

En ultimat drøm

Således må dette være den ultimate drøm for mange. En nydelig klassisk Range Rover i strøken nybilstand, med 12 måneders garanti, og som er satt sammen i 2017 av folk som virkelig bryr seg. Da skal man i hvert fall ikke klage over prislappen.

Hvor fantastisk ville det ikke vært å kunne starte opp en "ny" Range Rover fra syttitallet? En episk bil som svært ofte kommer høyt opp på listene når ekspertisen skal kåre "The greatest cars of all time". Dessuten vil det neppe skade annenhåndsverdien at kun 10 slike biler blir bygget. Her snakker vi virkelig unik mulighet!

Her er en stor bilnyhet på plass i Norge