Så lite koster drømme-SUVene etter 10 år

Nå er det mer gunstig å kjøpe enn noen gang.

Andre generasjon av Mercedes ML og BMW X5 er solide og romslige SUV-er. Nå har dessuten prisen begynt å bli overkommelig. 
Andre generasjon av Mercedes ML og BMW X5 er solide og romslige SUV-er. Nå har dessuten prisen begynt å bli overkommelig. 

X5 og ML markerte starten på premium-SUV-eventyret til henholdsvis BMW og Mercedes.

Formelen satt imidlertid ikke helt på første forsøk. Begge modellene er preget av en rekke feil og kostbare reparasjoner, hovedsaklig knyttet til 4x4-system, girkasser, turbo og det elektriske.

Det kan derfor være dyre biler å eie. Men så kom andre generasjon av storselgerne.

Her traff både Mercedes og BMW blinken. Det gjør at du her kan få virkelig flotte og solide SUV-er til en gunstig pris – til tross for at bilene er blitt 10 år gamle.

Inngangsbilletten starter faktisk bare på litt over 250.000 kroner, mens nyprisen på disse fort bikket millionen!

Dette kan være full krise på fire hjul!

ML fikk et helt nytt design i runde to. De fleste er enige om at dette er en langt mer linjelekker bil enn forgjengeren. En god del mener også den står seg bedre enn oppfølgeren! 
ML fikk et helt nytt design i runde to. De fleste er enige om at dette er en langt mer linjelekker bil enn forgjengeren. En god del mener også den står seg bedre enn oppfølgeren! 

Investerte tre milliarder

Mercedes var først ute, da de kom med versjon to av ML i 2005. Som nevnt var det en del rusk i maksineriet med den første. Derfor ble det lagt store ressurser i å rydde opp i generasjon to.

Fabrikken i USA ble rustet opp for over tre milliarder kroner og det var knallhardt fokus på kvalitetskontroll.

I tillegg til at kvaliteten ble bedre, gjorde en også store grep på design, plass, komfort og utstyr.

Dette er SUV-ene fra helvete

Interiøret er bunnolid, men infotainemtsystemer er utdatert (på bildet er det forøvrig ikke den store skjermen).
Interiøret er bunnolid, men infotainemtsystemer er utdatert (på bildet er det forøvrig ikke den store skjermen).

Merker alderen

Interiøret oser kvalitet og er slik du forventer av en premiumbil.

Infotainmentsystemet er imidlertid utdatert og tungvint å bruke. Det gjelder både den store skjermen og visningen i instrumentpanelet. Her har det skjedd mye på 10 år!

Men komforten er i særklase, og bagasjerommet på 551 liter er romslig. Legger du ned ryggen på baksetene, får du dessuten flatt gulv.

Mercedes ML

Motor: 320CDI, turbodiesel

Effekt: 224 hk / 510 Nm

0-100 km/t: 8,6 sek.

Forbruk: 0,94 l/mil

Bagasjerom: 551 liter

Pris starter på: Rundt 250.000 kroner

Eier du en ML? Da vil vi vite hva du synes om bilen. Klikk her

Denne bør du velge:

Skal du ha ML, er det diesel som gjelder – med mindre du har råd og lyst på en AMG-modell selvsagt, og har et bensinbudsjett på sjeik-nivå ...

320 CDI er den beste til denne bilen. 224 hk er kanskje ikke all verden mer enn 280 CDI sine 190 hk, men er nok til å gi ekstra trøkk når du trenger det mest.

I tillegg er det smart med luftfjæring, da får du både økt komfort og mulighet til å heve bilen. Men sjekk nøye at den er helt i orden, og har fått god nok oppfølging – det er dyrt hvis den ryker.

Les om ML i Brooms bruktbilguide

Utstyr og pris

Forøvrig er det utstyr som webasto, elektriske seter, takluke og hengerfeste viktig. AMG-pakke er også populært.

Prisene på 2007-modeller av ML starter på rundt 250.000 kroner. Så får du bare sjekke hvor langt budsjettet rekker. Men det er uansett alltid smart å sette av litt penger uforutsette kostnader.

Både service og deler er kostbart på disse bilene.

Dette sier norske ML-eiere om bilen sin

BMW traff blink med designet, de også. Ekstra stas blir det med M-pakke, noe bilen på bildet ikke har.
BMW traff blink med designet, de også. Ekstra stas blir det med M-pakke, noe bilen på bildet ikke har.

BMW på sitt beste

BMW på sin side kom med andre generasjon X5 i 2007. Den tok verden med storm. Salget var svært bra, og kanskje vikigst av alt: Kvaliteten var plutselig bunnsolid.

Faktisk er X5 i flere tester kåret til den beste i sin klasse når det kommer til driftssikkerhet.

Designet har holdt seg svært godt, plassen ble betydelig bedre både i baksetet og bagasjerommet – og den kunne leveres som sjuseter.

Les om X5 i Brooms bruktbilguide

Holder seg godt

Interiøret i X5 var ganske banebrytende i sin tid. De valgte en integrert skjerm og svært få knapper. Første generasjon iDrive-system, med menyhjul uten hurtigknapper, var starten på det som skulle bli bransjens beste infotainmentsystem.

Selv om det er mer tungvint enn dagens system, har det tålt tidens tann betydelig bedre enn løsningen til Mercedes.

I tillegg kan du få BMWs smått legendariske komfortseter, som fortsatt må sies å være blant de aller beste.

Bagasjerommet er digert, og det er mulighet for sjuseter.
Bagasjerommet er digert, og det er mulighet for sjuseter.

Dette sier norske X5-eiere om bilene sine

Denne bør du velge:

Igjen er det diesel. Men denne gangen ville vi valgt 35d, hvis budsjettet gir mulighet for det. Det er altså den store motoren på 286 hk. Da får denne sportslige SUVen den motoriseringen den fortjener.

BMW X5

Motor: 30d, turbodiesel

Effekt: 235 hk / 520 Nm

0-100 km/t: 8,3 sek.

Bagasjerom: 620 liter

Forbruk: 0,86 l/mil

Pris fra: 270.000 kroner

Selv med såpass mye krefter, er forbruket nesten indentisk med den langt mer vanlige 30d – som har 235 hk.

Det skal imildertid sies at også sistnevnte er sprek.

Pris og utstyr

Av utstyr er head up display, tidligere nevnte komfortseter, webasto, hengerfeste, takluke, sju seter og M-pakke ettertraktet. Stor navi er et must!

Prisene starter på rundt 270.000 kroner, da har bilene gjerne gått over 200.000 kilometer. Det kan være lurt å legge litt mer penger i potten og satse på en som har litt lavere kilometerstand.

Igjen er det kostbart med service og deler, så ikke bruk opp hele budsjettet ditt på selve bilen.

Eier du en BMW X5? Fortell oss om bilen din i Brooms bilguide her