Bilen satte ny verdensrekord på Instagram

Tvilling-nyhet med en litt glemt bilmodell.

I dag er den for de fleste en helt glemt bil, men en Instagram-post kan gjøre den berømt igjen. 
I dag er den for de fleste en helt glemt bil, men en Instagram-post kan gjøre den berømt igjen. 

Hvis du er over gjennomsnittet interessert i Porsche, eller kanskje også VW, er det gode sjanser for at du kjente igjen bilen på bildet over: Porsche 914.

Den midtmotoriserte sportsbilen var ingen umiddelbar klassiker, men har hatt en jevn og solid prisøkning de siste årene. Og nå kan prisene skyte enda mer i været, siden tidenes mest populære post på Instagram inneholer en Porsche 914.

Den amerikanske superstjernen Beyonce kunngjorde nemlig at hun er gravid, sittende på en Porsche 914 på Instagram. Hennes post slo alle rekorder, og fikk over 7,2 million likes på 24 timer!

Slik viste Beyonce fram sin graviditet på Instagram.
Slik viste Beyonce fram sin graviditet på Instagram.

Når du leser dette, har det sannsynligvis passert 10 millioner, og er allerede det mest populære bildet i Instagrams historie. Sangerinnen som er gift med Jay-Z venter tvillinger, mens det er uklart hva den litt slitte Porschen egentlig gjorde oppi det hele.

Var et kompromiss

Porsche 914 var på mange måter et kompromiss fra to selskaper som sårt trengte litt nytt blod på slutten av sekstitallet: Porsche og VW. På den tiden hadde Porsche bare sin 911, samt sin litt rimeligere 912 (som var en 911 med Boblemotor).

Men for folk flest var det litt forvirrende med to biler som så like ut, men som hadde helt annerledes prislapp. Derfor ønsket Porsche seg en ny, rimelig modell som kunne selge i store antall, og som kunne erstatte 912.

Porsche 914/4 ble en storselger, mens 914/6 slet tungt på markedet.
Porsche 914/4 ble en storselger, mens 914/6 slet tungt på markedet.

Nå har to av tre bruktbiler dieselmotor

For VW sin del var situasjonen motsatt. Der ønsket man å erstatte flaggskipet Karmann Ghia med en ny sportslig modell. Dermed søkte de to selskapene sammen nok engang, og en avtale ble gjort med Porsche som ansvarlig for design og utvikling av en ny midtmotorisert sportsbil for VW, som skulle få motoren fra den kommende VW 411.

Det ble også avtalt at Porsche skulle få adgang til karosseriene (som Karmann skulle bygge), og selge bilen som en Porsche med Porsche-motor. Men denne avtalen kom til å forandre seg mange ganger underveis.

Datidens reklamebilder var litt annerledes enn i dag...
Datidens reklamebilder var litt annerledes enn i dag...

Uenige om kontrakt

Designet for den nye bilen kom fra Gugelot Design, et industridesign-firma i Vest-Tyskland som aldri hadde tegnet en bil før. I mars 1968 stod prototypen klar, men da VWs Heinz Nordhoff ble dårlig i 1967, ble Kurt Lotz valgt til hans etterfølger, og Lotz hadde ingen interesse av en ny sportsbil.

I april 1968 døde Nordhoff, og Lotz var nå øverste mann hos Volkswagen. Lotz så dessuten ikke på kontrakten mellom VW og Porsche som annet enn et papir som sa at Porsche skulle utvikle en sportsbil for VW.

Dermed mente Lotz at VW hadde alle rettigheter til 914, men mot slutten av 1968 fikk man til et kompromiss. I Tyskland ville VW og Porsche lage et nytt selskap, eid av begge parter, som kunne selge sportsbilen.

En 914 var en stilig sportsbil for flyvertinner med VIP-parkering.
En 914 var en stilig sportsbil for flyvertinner med VIP-parkering.

I USA ga Porsche bort distrubusjonsrettighetene til VW, som etablerte en ny Porsche+Audi divisjon for å selge disse to merkene i USA.

Støy rundt navnet

Karmann fabrikerte og satte sammen 914/4 som fikk Volkswagens 1,7-liters luftkjølte firer på 80 hk. 914/6 med Porsches luftkjølte sekser fikk 110 hk, og fikk karosseri fra Karmann, men selve bilen ble satt sammen på Porsches produksjonslinje i Zuffenhausen. Men dette var en dyr løsning, og gjorde 914/6 til en kostbar bil.

Ikke alle var like overbeviste over designet, kanskje det var derfor 914 så ofte var omgitt av kvinnelige modeller?
Ikke alle var like overbeviste over designet, kanskje det var derfor 914 så ofte var omgitt av kvinnelige modeller?

Denne blir det tungt å selge i Norge

Mer støy ble det rundt navnet på bilen. VW-Porsche var noe VW likte for å sole seg i glansen av Porsche, men Porsche var ikke glad for navnet. I USA ble bilen hetende Porsche 914/4 og Porsche 914/6, mens man i Europa fikk VW-Porsche 914/4.

Et navn som skapte stor frustrasjon blant mange Porsche-entusiaster, og flere 914/4 eiere ble nektet medlemskap i Porsche-klubber. Det hjalp neppe at bilen ikke hadde noen Porsche logoer noe sted, og at hjulkapslene på 914/4 var hentet fra VW 411.

En sjetteplass sammenlagt på Le Mans i 1970 var mildt sagt imponerende!
En sjetteplass sammenlagt på Le Mans i 1970 var mildt sagt imponerende!

Halvparten så dyr, og halvparten så bra

Den ferdige bilen ble vist fram på Frankfurt-utstillingen høsten 1969. I 1970 ble den testet av ulike motorblader, og fikk mye juling. Car and Driver slaktet ytelsene i 914/4. Ulike tester fra ulike blad viste en 0-100 tid på 12-14 sekunder. Overføringen fra girkassen til girstangen fikk totalslakt, og et blad skrev: «Girspaken er stort sett i nøytral, for det går den i på hvert eneste gir». Den beste oppsummeringen kom fra Car and Driver: «Porsche 914/4 koster halvparten av en 911S, og er halvparten så bra».

914/6 var derimot andre boller, og gikk fra 0-100 på rundt 8-9 sekunder. Men sekservarianten ble avlivet i 1972 etter bare litt over 3000 eksemplarer, og ble erstattet av Volkswagens 2-liters motor på 100 hk, mens 1,7-literen ble erstattet med en 1,8-liter på 85 hk. I 1976 stoppet produksjonen av 914/4 etter over 115.000 solgte eksemplarer, og ble erstattet av 924 året etter. 2-literen fra 914/4 levde for øvrig videre i 912E, som ble laget i litt over 2000 eksemplarer fra mai 1975 til juni 1976.

Sjetteplass på Le Mans

Porsche 914 var ingen dårlig bil rent kjøremessig, og en 914/6 GT vant standardbil-klassen på Le Mans i 1970, og enda mer overraskende: En sjetteplass totalt. Det var imponerende, når man tenker på at de fem bilene foran på resultatlisten var to Porsche 917, en Porsche 908 og to Ferrari 512.

Av mer kuriose prosjekt nevnes 914/8 som ble bygd i to eksemplarer med den åttesylindrete motoren fra racerbilen 908. Den andre av disse ble gitt i gave til Ferry Porsche på 60-års dagen hans i 1969, men falt visstnok ikke i smak. Mer seriøst var den såkalte 916 som bygde på 914/6 GT med mer aerodynamisk støtfangere og 911S motoren på 190 hk. Den skulle bli en mer seriøs kjøremaskin, men prosjektet ble skrinlagt høsten 1971 (like før den skulle vises på Paris-utstillingen) etter 11 bygde prototyper. Det ble også laget flere spennende konseptbiler bygget på Porsche 914 som f.eks Ital Design sin Tapiro og den franske Murene, for å nevne to.

Den første Safety Car i Formel 1

Ellers er Porsche 914 kjent i Formel 1 sportens nerdekretser som den første Safety Car (kalt Pace Car da) i Formel 1, da en 914 ble brukt til det formålet under det kaotiske regnfylte Canada GP i 1973. Dessverre la den seg foran feil bil, slik at mange biler tjente en runde, og det ble ikke bedre da mange biler foretok et pit stop, uten at arrangørene fulgte helt med.

Mot slutten var ingen sikre på hvem som ledet, men de fleste trodde det var Fittipaldi i Lotus. Lotus-sjef Colin Chapman kastet luen i været for å feire seieren da Fittipaldi krysset mållinjen, men målflagget rørte seg ikke. Det gjorde det derimot da en klynge med biler som inneholdt Peter Revson sin McLaren kom, og Revson ble erklært vinner. Det ble han også tre timer senere da man hadde fått gått gjennom alle løpsrapportene som best man kunne.

Denne familiebilen venter mange på

Se mer av Porsches nye stolthet i videoen under: