– Denne knappen burde alle biler hatt

Gull verdt på kalde morgener.

Denne knappen kan spare deg for frosne fingre på kalde vintermorgener. Men dessverre er det ikke så mange bilmerker som kan tilby varmetråder i frontruta
Denne knappen kan spare deg for frosne fingre på kalde vintermorgener. Men dessverre er det ikke så mange bilmerker som kan tilby varmetråder i frontruta

Å skrape is av frontruta en kald vintermorgen, er ikke akkurat noe man gjør med stor glede.

Det er ingen god start på dagen, men det må gjøres. Eller må det egentlig det..?

Denne uken skrev vi i Broom om en ny oppfinnelse fra Volkswagen som skal gjøre dette unødvendig. De kommer nemlig med en ny frontrute som takket være et løvtynt og usynlig skikt med strømledende materiale, skal få bort både dugg og is i en fei.

Kjekt å ha

Det høres både smart og spennende ut. Men frontrute som varmer opp seg selv er slett ikke nytt. Det har vi hatt i mange år, på noen bilmerker.

– Her handler det rett og slett om vanlige varmetråder, som de man finner i bakrutene. Forskjellen er at de er mye tynnere og nær usynlige. Og de er virkelig i kategorien kjekt å ha. Jeg har mange ganger lurt på hvorfor ikke flere har varmetråder i frontruta, i det minste som ekstrautstyr. Dette burde alle biler hatt, sier Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen.

Derfor sliter mange med å få start på bilen

Med patenter å gjøre?

Her er det bare å sette på varmetrådene med en gang du starter bilen. Så er frontruta som regel klar når du har skrapet isen av de andre rutene.

Det er Ford som har gått i bresjen for varmetråder i frontruta. De har hatt det i en rekke av sine bilmodeller, i mange år. Det smittet også over på flere merker som de tidligere eide, blant andre Land Rover og Volvo.

– Men hva er årsaken til at ikke flere bilmerker har dette?

– Det er sannelig ikke godt å si. Det er mulig dette kan ha noe med patenter å gjøre, men samtidig: Det høres jo ganske rart ut! En annen faktor er nok at is på rutene er et geografisk betinget fenomen. Det er vi her oppe i nord som sliter med det, i de fleste store bilmarkedene er det sjelden eller aldri noe problem. Dermed har man heller ikke behov for varmetråder. Men når det er sagt, er det også gull verdt mot dugg på rutene. Og det er det definitivt ikke bare vi nordboere som sliter med, sier Vegard.

Slå av i tide

– Hva med strømforbruket?

– Det er jo alltid et tema på vinteren, særlig hvis man har mye småkjøring. Da kan det være skummelt å bruke altfor mange ting som trekker strøm, plutselig en dag står du der med flatt batteri og får ikke starte.

– Men samtidig: Varmetrådene i frontruta trekker ikke veldig mye strøm, hvis man bruker dem med fornuft, bør det gå veldig bra. Det viktigste er å huske å slå dem av med en gang frontruta er fri for dugg og is. Det gjelder naturligvis også for varmetrådene i bakruta, det er ikke noe poeng å bruke dem heller mer enn nødvendig, avslutter Vegard.

Du kan få bot hvis du slurver, vet du hvor mye du må skrape?

Har du erfaringer med dette og på hvilke bilmerker? Vi vil gjerne ha erfaringene dine i kommentarfeltet under:

Når bilen ser slik ut, da er det gull verdt med hjelpemidler som varmetråder i frontruta. 
Når bilen ser slik ut, da er det gull verdt med hjelpemidler som varmetråder i frontruta. 

Dette kan koste deg både penger og førerkortet