Nei, dette er ikke en vanlig stasjonsvogn fra Mercedes, dette er det råeste du kan ha med både familie og mye bagasje i akkurat nå..
Nei, dette er ikke en vanlig stasjonsvogn fra Mercedes, dette er det råeste du kan ha med både familie og mye bagasje i akkurat nå..

Dette er verdens råeste stasjonsvogn

Sportsbil og familiebil – i ett. Se video:

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sportsbil eller stasjonsvogn? Mange er nok fristet til å si ja takk, begge deler til det spørsmålet.

Men i praksis er det ikke enkelt å kombinere. Det handler om to helt forskjellige behov. Dermed blir løsningen to biler. Eller som for de fleste av oss: At vi må droppe én av dem.

Likevel, noen unntak finnes. Ett av dem er nå på vei fra Mercedes, og her snakker vi intet mindre enn verdens raskeste serieproduserte stasjonsvogn.

Premiere i mars

AMG E 63 S 4MATIC+ stasjonsvogn er navnet. Mercedes sitt tuningselskap AMG har gått løs på familiebilen E-klasse, resultatet er en bil med tilnærmet superbilprestasjoner.

V8-motoren, kjent fra sportsbilen AMG GT, yter opptil 612 hestekrefter. 0-100 km/t går unna på vanvittige 3,5 sekunder. Det er styggfort for en stasjonsvogn!

Bilen har verdenspremiere på Genève Motor Show i mars og kommer med en rekke innovative løsninger og ny teknologi som skal mangle sidestykke i klassen.

Forfra skal du egentlig være litt kjenner for å se hva dette egentlig er.
Forfra skal du egentlig være litt kjenner for å se hva dette egentlig er.

Denne var verdens råeste – men ikke lenger nå

Kutter fire sylindre

Blant nyhetene finner vi det avanserte firehjulsdriftsystemet AMG Performance 4MATIC+, dette har inntil 100 prosent variabel kraftdistribusjon.

Her er kraftverket: 612 hestekrefter og 850Nm!
Her er kraftverket: 612 hestekrefter og 850Nm!

AMGs Cylinder management kan sømløst kan deaktivere fire av sylinderne ved begrenset kraftetterspørsel. I praksis: Når du kjører pent, bruker du bare fire av sylindrene, det er naturligvis positivt for både forbruk og utslipp.

Kanskje gir det deg også litt ekstra god samvittighet, slik at du kan dra på skikkelig og slippe alle åtte sylindrene løs når forholdene ligger til rette for det.

Motoren yter som sagt 612 hk og har voldsomme 850 Nm i moment, denne har dynamiske motorfester som standard. Dette skal gi god komfort i hverdagen, og økt presisjon og kjøredynamikk på bane.

E-klasse har et av de lekreste bilinteriørene akkurat nå. Her er det tøffet opp litt ekstra.
E-klasse har et av de lekreste bilinteriørene akkurat nå. Her er det tøffet opp litt ekstra.

Her kan du kjøre i ring rundt naboens SUV

Blir ikke billig...

Firehjulstrekksystemet 4MATIC+ overvåker kontinuerlig underlaget for optimalt grep. For førere som ønsker full kontroll kan man for første gang velge «drift mode» i Race-menyen på E 63 S 4MATIC+. Det gir 100% bakhjulsdrift, manuell girmodus, deaktivert ESP – og sannsynligvis et stort smil om munnen.

– Kombinasjonen av klasseledende plass, avansert firehjulsdrift og ekstrem ytelse er som skapt for kompromissløse kunder i stasjonsvogngale Norge, sier Kjetil Myhre, direktør i Mercedes-Benz personbil.

Modellen er klar for bestilling i april og lanseres i juni. Norske priser er ikke klare. Men når vi snakker to biler i ett, gjelder nok også det i aller høyeste grad også prisen.

AMG: Disse bokstavene står for veldig mye moro!

Se mer av råskinnet i videoen under: