Kun 200 av 758 biler i boet etter Olsen Bil AS var salgbare. Jobben med å kartlegge verdiene etter konkursen av bruktbilforhandleren i Grimstad begynner å nærme seg slutten. ILLUSTRASJONSFOTO/faksimile www.olsen-bil.no
Kun 200 av 758 biler i boet etter Olsen Bil AS var salgbare. Jobben med å kartlegge verdiene etter konkursen av bruktbilforhandleren i Grimstad begynner å nærme seg slutten. ILLUSTRASJONSFOTO/faksimile www.olsen-bil.no

550 biler levert til opphogging – nå jakter de flere

Bruktbilforhandler mistenkt for flere alvorlige lovbrudd.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bruktbilforhandleren Olsen Bil AS i Grimstad gikk konkurs i fjor. Firmaet har blant annet solgt biler som ikke har vært reparert på en forskriftsmessig måte.

Statens vegvesen gikk forrige uke ut og advarte kunder som hadde kjøpt bil hos forhandleren, fordi disse kunne være direkte trafikkfarlige.

758 biler og vrak

Akkurat nå pågår det etterforskning av politiet, og det jobbes med å kartlegge alle kjøretøyene i konkursboet.

– Vi har talt 758 biler og vrak. Av disse er 200 salgbare. Resten er levert til opphogging, forteller Kim Jensen i firmaet Bjarøy, som foretar opprydningen og salget av verdiene i boet, til Agderposten.

Bjarøy bekrefter til lokalavisen at de er så godt som ferdige med å registrere verdiene.

Hjelp - bilen min har stått på verksted i syv måneder

Alvorlig sak

Innehaver av Olsen Bil er siktet for korrupsjon, bedrageri og dokumentfalsk. Han har sittet varetektsfengslet siden 1. desember.

Advokat Bjørn Rener Larsen, som forsvarer innehaveren, uttaler til VG at han registrerer at gjennomgang av bo og biler er intensivert de siste dagene.

– Jeg registrerer at dette nå går raskt for seg. Men jeg har ikke fått tid til å gå dypere inn i dette ennå, sier Larsen til VG mandag morgen.

Hans klient erkjenner ikke straffskyld i forhold til siktelsen.

Slik finner du ut når bilen må på EU-kontroll

Sikkerhet

Ifølge VG er det solgt rundt 3.000 biler gjennom firmaet de siste 10 årene, og mange av disse kan være trafikkfarlige.

Derfor jobbes det også med å kartlegge bilene som er solgt, og å kalle inn disse til en teknisk kontroll.

– De det gjelder vil bli kontaktet direkte. I den tekniske kontrollen vil Statens vegvesen blant annet sjekke om bilen er en tidligere skadet bil, og om reparasjonen er gjort forskriftsmessig og i tråd med bilfabrikantens spesifikasjoner. Kjøretøyets identitet vil også bli kontrollert, uttalte Statens vegvesen i en pressemelding forrige uke.

– Hvordan vet jeg om bilen har vært kollisjonsskadet?

Vil ha register

Forbrukerrådet krever et register over biler med skader som kan gå på sikkerheten løs.

– Når en bil har fått større skader, kan det gjøre at passasjerene sitter mindre trygt. I alle fall er det en viktig opplysning, som neste eier av bilen må få, og det bør gjenspeiles i prisen, påpeker forbrukerdirektør Randi Flesland.

– Vi vil derfor at det skal være enkelt å bli kjent med skadehistorien til en bil. I verste fall, kan du finne ut at den har vært kondemnert. Og her er det best å vite om verste fall.

Bilen var bruktimportert og hadde vært skadet...