Mottagelsen var heller lunken da Ford lanserte sin Mondeo hybrid for to år siden. Bilen fikk pepper for gammeldags hybridløsning og høy pris. Dessuten kom den kun som sedan, det er ikke akkurat gunstig i en bilklasse der nesten alle skal ha stasjonsvogn.

Dermed trodde du kanskje du hadde hørt det siste fra denne bilen? Nei, Ford gir seg faktisk ikke så lett. En tid etter lanseringen kuttet de prisen med over 30.000 kroner. Nå har de også lansert Mondeo Hybrid i eksklusiv Vignale-utgave.

Det betyr en god dose luksus og flere kundefordeler. Likevel er ikke startprisen på mer enn 388.000 kroner. Det svært velustyrte test-eksemplaret vårt klokker inn til 428.600 kroner. På papiret er det svært mye bil for pengene, kanskje er det verdt å gi den en ny sjanse?

Hvordan er den å kjøre?

Vignale er Fords eget undermerke for mer eksklusive modeller. Her handler det om både styling, utstyr og praktiske kundefordeler.
Vignale er Fords eget undermerke for mer eksklusive modeller. Her handler det om både styling, utstyr og praktiske kundefordeler.

Som vi skrev da vi testet den første gang: Du må opp i premiumklassen (og helt andre priser) for å finne noe som matcher dette. Mondeo er en svært komfortabel bil, og denne hybrid-utgaven er ytterligere ett hakk opp. De ekstra hybrid-kiloene bidrar til å gi en tung og veldig solid kjørefølelse, uten at det går ut over kjøreegenskapene.

Vignale betyr ekstra god støydemping. Her er det imponerende stille inne i bilen. Igjen snakker vi premiumfaktor som kan sammenlignes med biler som koster veldig mye mer.

Mondeo er en av de mest sporty sedanene på markedet. 
Mondeo er en av de mest sporty sedanene på markedet. 

Se hva de gjør med en av Norges mest solgte biler

Hvordan er plassen?

Her er vi inne på det som er ankepunkter mot denne bilen. 1) Den kommer bare som sedan og 2) Den har et lite bagasjerom. Sistnevnte skyldes hybridløsningen som rett og slett ikke holder mål i 2017. Bilen er helt tydelig ikke utviklet som hybrid i utgangspunktet. Derfor ligger batteriene i praksis i bagasjerommet og stjeler mye plass. Resultatet er et bagasjerom på bare 383 liter. Familiebil? Da skal du være god til å pakke!

Ellers er plassen god i kupéen. Foran er det svært rommelig. Baksetet er også et veldig bra sted å være. To voksne eller tre barn har svært gode plassforhold. Dette er også en av klassens bredeste biler, det er et viktig poeng for de som trenger plass til store barneseter.

Denne forhøyningen skyldes batteripakken, den går direkte ut over bagasjeromsvolumet.
Denne forhøyningen skyldes batteripakken, den går direkte ut over bagasjeromsvolumet.

Mye plass? Her er de største stasjonsvognene

Går den bra?

De tre motorene er på kjent hybrid-vis godvenner og utfyller hverandre fint. Totalt byr de på 187 hestekrefter. Det er nok til å ta bilen fra 0 til 100 km/t på 9.2 sekunder. Ikke styggfort, men den henger veldig fint med i trafikken og byr på overskudd når du for eksempel skal kjøre forbi.

Fords hybridsatsing virker så langt litt halvveis.
Fords hybridsatsing virker så langt litt halvveis.

Det offisielle snittforbruket er oppgitt til 0,42 liter/mil. Det er bra for en så stor bil, og viser at hybridsystemet er positiv for forbruket. Det samme gjelder Co2-utslippet som er nede på 92 gram/km. I praksis kan det fort bli store avvik mellom oppgitt og reelt forbruk på hybridbilene. Det har veldig mye med kjørestil å gjøre.

Dette er altså ikke en ladbar hybrid. Det betyr at du ikke har muligheten til å gjøre unna veldig mye av småkjøringen på bare strøm, slik de ladbare bilene kan.

Biltypen har nesten firedoblet salget – på ett år

Finest utenpå eller inni?

Denne Mondeoen har fått mye skryt for designet. Det starter med fronten som gir klare Aston Martin-assosiasjoner (ikke det dummeste når det gjelder bildesign) og fortsetter videre i det som er en av de mest sporty sedanene på markedet. Bilen vekker rett og slett litt oppsikt og ser eksklusiv ut: Det er det ikke mange konkurrenter i denne klassen som gjør.

I Vignale-utgave har den litt ekstra designpynt utvendig, det løfter bilen det lille ekstra.

Innvendig betyr Vignale eksklusive setetrekk og synlige sømmer på dashbordet. Det er mange fine detaljer, men samtidig også noen ting som skurrer litt. Blant annet er det mye hard plast i midtkonsollen, her faller Mondeo Vignale gjennom sammenlignet med premiummerkene.

Mange fine detaljer i interiøret – og noen som trekker totalinntrykket litt ned. 
Mange fine detaljer i interiøret – og noen som trekker totalinntrykket litt ned. 

Topp 10: Bilmerkene som er mest premium

...og hva er konklusjonen?

Denne bilen er rett og slett litt enten/eller. Skal vi ta det negative først? Det handler naturligvis om hybridløsningen.

FORD MONDEO HYBRID

Modell: Vignale 2,0 iVTC

Motor: 2-liter bensin + to elmotorer

Samlet effekt: 187 hk / 173 Nm

Forbruk: 0,42 l/mil

0-100 km/t: 9,2 sek.

Toppfart: 187 km/t

Bagasjerom: 383 liter

Lengde x Bredde x Høyde: 486 x 185 x 150 cm

Pris fra: 388.000 kroner

Pris testbil: 428.600 kroner

Den oppleves som gammeldags og batteripakke i bagasjerommet kan Ford umulig være stolte av å ha i 2017. Her er mange konkurrenter bedre og mer moderne.

Bagasjeplassen lider under dette og kan nok bli snau for mange.

Så til det positive: Hvis du kan leve med bagasjerommet og ikke helt ser poenget med ladbar hybrid, er dette utrolig mye bil for pengene.

Mondeo Hybrid gir eksklusiv storbilfølelse ute på landevei og motorvei. Samtidig er kjøreegenskapene passe inspirerende og hvassere enn på de fleste konkurrentene. Svært god støydemping er også med på å understreke dette. Du får en god dose luksusfølelse, altså med startpris på under 400.000 kroner. Testbilen koster 428.000 kroner og da har du det aller meste du kan trenge av både komfort- og sikkerhetsutstyr.

Du skal lete lenge etter en mer komfortabel bil på denne siden av en halv million kroner, sannsynligvis vil du lete forgjeves.

Stasjonsvogn i stedet? Her er testen på Mondeo Vignale med 4x4

Til under 400.000 kroner kan dette være et lite kupp, så lenge du ikke er avhengig av mye bagasjeplass.
Til under 400.000 kroner kan dette være et lite kupp, så lenge du ikke er avhengig av mye bagasjeplass.

Slik ser det ut når de snobber oppover med SUV