Broom-Benny er akkurat nå i California, og den aller første prøvekjøringen av Opel Ampera-e.
Broom-Benny er akkurat nå i California, og den aller første prøvekjøringen av Opel Ampera-e.

Akkurat nå kjører vi en av årets mest spennende bilnyheter

San Francisco (Broom / TV 2): Denne har veldig mange nordmenn bestilt - usett.

Opel Ampera-e er på mange måter bilen som starter et helt nytt kapittel i elbil-boka. Dette er den første av de folkelige elbilene som har tilnærmet lik rekkevidde (520 kilometer) som en bil som bruker bensin eller diesel. Og det til en pris på rundt 300.000 kroner.

Dette er også en bil det knytter seg stor spenning til. Veldig mange nordmenn her bestilt, uten å ha sett den, eller langt mindre prøvekjørt. Veldig mange andre er, naturlig nok, også veldig nysgjerrige på den banebrytende nykommeren.

Den europeiske lanseringen av Opel Ampera-e vil finne sted her i elbillandet Norge ut på vårparten.

Men vår egen bilekspert, Benny Christensen, er en av få i en eksklusiv gruppe journalister som nå er invitert til USA, nærmere bestemt California og San Francisco, for å få kjøre nykommeren.

Tidlig morgen - og klart for prøvekjøring!
Tidlig morgen - og klart for prøvekjøring!

Er i gang med testing

– Jada, etter en svært tidlig morgen og lang flytur er jeg på plass, forsikrer vår mann på en litt skurrete mobillinje.

– Før jul var du i Detroit og så på produksjonen av Ampera-e. Den gangen fikk du bare en liten kjøretur og da som baksete-passasjer. Nå har du kanskje fått tatt rattet selv?

– Jepp, nå har jeg kjørt bilen som trolig et par tusen nordmenn har bestilt. Jeg har ikke kjørt så langt ennå, men nok til å danne meg et førsteinntrykk.

– De som har bestilt den, har de grunn til å angre?

– Nei, absolutt ikke. Det er bare å glede seg! Bilen er med sine 204 hestekrefter kvikk. Den gjør unna 0-100 km/t på bare syv sekunder og det er ikke noe problem å få forhjulene til å spinne på tørr asfalt, om man er litt uvøren med gasspedalen.

– Rattet er lite og styringen direkte og presis, naturlig nok går bilen stille. Batteriene ligger i gulvet og bidrar med det til at tyngdepunktet er lavt, hvilket igjen er godt for kjøreegenskapene.

– Fjæringen er fast og absorberer ujevnheter fint. Ampera-e oppleves som komfortabel, er Bennys kjappe oppsummering.

Her får Ampera-e prøve seg i lyskryss-duell

Opel Ampera-e har kompakte mål, men den innvendige plassen imponerer.
Opel Ampera-e har kompakte mål, men den innvendige plassen imponerer.

Litt typisk Opel ...

– Jeg husker du var imponert over plassen også. Står det ved lag?

– Javisst. Bilen er 4,17 meter lang og må beskrives som kompakt utvendig, men den innvendige plassen overrasker stort. Her har Opel-ingeniørene gjort en god jobb. Tynne, men gode seter og rett sittestilling er helt klart noe av hemmeligheten.

– Plassen i baksetet er også uvanlig god, med tanke på de utvendige målene. Her får selv voksne mannfolk plass, fortsatt er det igjen plass til 380 liter bagasje, som økes til 1274 liter om baksetene felles ned, forteller Benny.

Dette er er snart et vanlig syn i Norge.
Dette er er snart et vanlig syn i Norge.

– Hva med interiøret?

– Det preges i stor grad av den 10,2-tommer store infotaniment-skjermen i midtkonsollen, den er både lettlest, enkel å bruke og byr på god grafikk og fornuftige funksjoner. Her får man opp strømforbruk, rekkevidde etc. Dette systemet er også kompatibelt med både Andriod og iOS, og gjør det enkelt å kunne koble til mobilen. Systemet er også enkelt i bruk, så dette bør ikke skremme noen.

–Heldigvis har ikke Opel falt for fristelsen til å pakke alle brytere, knapper og funksjoner inn her. Varmeapparatet styres fra et konvensjonelt panel under, og det tror jeg er smart, sier Benny.

– Dessuten har Opel vært rause med smårom, koppholdere og strøm/USB-uttak. Ikke alle er like glade i den hvite plasten i interiøret, men jeg synes det bryter fint opp og skaper en lys stemning. Skal man si noe negativt, må det bli at materialkvaliteten kanskje ikke er helt på topp. Det brukes en del plast i interiøret. Det er litt typisk Opel og kanskje heller ikke helt uvanlig i en 300.000-kroners bil – tross alt.

Litt fremmed fugl i hjemlandet, i alle fall foreløpig...
Litt fremmed fugl i hjemlandet, i alle fall foreløpig...

Hemmeligheten bak Opels elbil

Ventetid

– Når får vi se Ampera-e på norske veier, da?

– De første bilene vil ankomme norsk jord i april. De vil stort sett gå til forhandlere. Utover i mai får de første kundene sine biler. Og alle de som var tidlig ute med bestilling, vil få bilene inneværende år.

– De som bestiller nå, må belage seg på å vente litt. De får neppe bil før i 2018, men importøren jobber med å få tak i flere biler.

– Ellers så regner jeg med at det er Donald Trump-stemning der du er også?

– Ja det skal jeg love deg. Enda mer her enn hjemme. Avisforsidene tar for seg både innvandringspolitikken og muren mot Mexico og engasjementet er stort, avslutter Benny – før han kjører videre.

En komplett test av Opel Ampera-e får du når Benny kommer hjem - altså om kun kort tid. Følg med på Broom.no

Les mer: Dette er bilen flest nordmenn venter på

Se mer av Ampera-e i videovinduet under: