Lynk & Co nærmer seg lansering. Dette er modellen 01 som er først ut fra kineserne. 
Lynk & Co nærmer seg lansering. Dette er modellen 01 som er først ut fra kineserne. 

Denne bilen kan du snart abonnere på

Helt nytt bilmerke med store planer.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I fjor kom nyheten: Volvo-eier Geely skal komme med et helt nytt bilmerke. Lynk & Co heter det, og her er det store planer.

Den første modellen skal være klar i år, i 2018 kommer den til vår del av verden og innen fem år skal Lynk & Co. etter planen komme opp i årlig salg på 500.000 biler.

Strategien til Geely er å gjøre Volvo til et premium-merke og konkurrere med særlig Audi, BMW og Mercedes. Lynk & Co. skal så gå i krigen mot de mer folkelige merkene, som Opel, Ford og Skoda.

Kjøpes via internett

Lynk starter med blanke ark, og de har planer om å gjøre mange ting annerledes enn resten av bilbransjen gjør.

Dette handler særlig om salget av bilene. Lynk skal stå for dette selv, de vil ikke ha forhandlere, som fordyrende mellomledd. Og målet er at kundene skal bestille bilen direkte via internett.

Lynk har hyret inn en gammel ringrev fra bilbransjen, Alain Visser som tidligere har jobbet for både General Motors, Ford og Volvo.Bransje-nettestedet Automotive News avslører nå mer om hvordan Visser og Lynk har tenkt å legge opp strategien.

De ønsker blant annet å appellere til unge og urbane kunder som ikke har et tradisjonelt forhold til det å eie bil. Lynk vil derfor tilby opplegg der kundene ikke kjøper bilen, men "abonnerer" på den. Etter to år kan de levere den inn og få en helt ny modell. De betaler en fast, månedlig pris som skal dekke alle utgiftene.

Bilen er utviklet sammen med Volvo og designet av deres tidligere designsjef.
Bilen er utviklet sammen med Volvo og designet av deres tidligere designsjef.

Dette kan bli en norsk elbil-suksess

Glem pruting

Lynk sammenligner det med et telefonabonnement, der du kjøper en pakke som inkluderer både bruk og selve telefonen. De mener pruting og forhandling med en bilforhandler er noe mange helst vil slippe.

Lynk skal levere bilen "på døra", bilen blir også hentet og levert hver gang den trenger service eller reparasjoner.

Det er ventet at service- og verkstedtjenester enten gjøres i samarbeid med Volvo, eller av uavhengige aktører. Men for kundene skal ikke det spille noen rolle, de skal slippe å forholde seg til dette uansett.

Slik ser den ut innvendig. Den store infotainmentskjemen i midten skal styre de aller fleste funksjonene.
Slik ser den ut innvendig. Den store infotainmentskjemen i midten skal styre de aller fleste funksjonene.

Volvo solgte bil til én million – bare via nettet

Produseres i Kina

Lynk vil også kjøre faste priser, her skal det ikke være mulighet for rabatter. Bilene skal heller ikke ha ekstrautstyr i tradisjonell forstand. Her blir det kun mulig å kjøpe pakker, der både utstyr og farge på bilen er definert. På den måten vil de sikre mest mulig effektiv produksjon.

Og kostnadseffektiv produksjon blir naturligvis svært viktig: Lynk skal bygge bilene sine på helt nye fabrikker i Kina. Målet er at bilene skal prises "svært konkurransedyktig". Det blir nok også ekstra viktig i vår del av verden.

Navnet Lynk er naturligvis ikke tilfeldig. Bilene leveres med infotainmentsystem som alltid skal være koblet opp mot internett (i alle fall i teorien...). Fra den store skjermen midt på dashbordet kan man styre alle bilens funksjoner. Lynk har også en klar strategi rundt bildeling også.

BMW-kopiene står og støver ned

Flere modeller på vei

Første bil ut heter så langt 01. Den er utviklet sammen med Volvo, og bygger på en plattform som heter CMA. Den skal også danne utgangspunkt for en rekke Volvo-modeller i årene som kommer.

Designet er gjort under ledelse av Geelys designsjef Peter Horbury, som har en fortid i både Ford og Volvo.

Lynk har også flere modeller på gang, først ut av dem skal være en sedan.

Spionbilder: Her oppdaget vi Lynk & Co. i fjor sommer

Siste nytt fra Volvo, se mer av V90 Cross Country i videoen under: