Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De har lange og stolte tradisjoner innenfor motorsport – og forbindes vanligvis med luksuriøse sportsbiler.

Men nå skal italienske Maserati satse stort på et helt nytt segment.

Levante, som er deres aller første SUV, debuterte nemlig på fjorårets bilmesse i Geneve. Og responsen har ikke latt vente på seg. Heldigvis for Maserati – for dette er en svært viktig bidragsyter for luksusmerket i årene som kommer.

– Levante er en storsatsning som skal endre Maserati til det bedre. I år skal det bygges rundt 65.000 biler totalt, cirka 50.000 av disse er Levante. Det forteller produktsjef for Maserati i AutoXO Sport, Petter Opsahl.

I år skal Maserati tredoble salget sitt

Prisene starter på rundt 1,25 millioner kroner for dieselutgaven med 275 hk. Mens toppmodellen, Levante S, med bensinmotor på 430 hk fort bikker 1,6 millioner kroner.
Prisene starter på rundt 1,25 millioner kroner for dieselutgaven med 275 hk. Mens toppmodellen, Levante S, med bensinmotor på 430 hk fort bikker 1,6 millioner kroner.

Skummel konkurrent

Det er tydelig at Maserati ikke vil innta SUV-verden med noen diskret bil. Det sørger spesielt eksteriørdesignet for, det oser både eleganse og sportslighet. Her har italienerne (ikke overraskende) valgt å beholde det typiske GT-preget, med et langt panser og fallende taklinje.

En optimistisk produktsjef for Maserati, Petter Opsahl. 
En optimistisk produktsjef for Maserati, Petter Opsahl. 

Når det er sagt er det ikke bare et elegant ytre som skiller Levante fra konkurrentene. Rent teknisk er SUV-en bygd med fokus på det sportslige. Dermed er Maseratis storsatsning en skummel konkurrent til alternativene fra Tyskland.

– Det er flere faktorer som gjør Levante til markedets kanskje mest kjøreglade SUV. Først og fremst har den klasseledende aerodynamikk, samt en vektfordeling på 50/50. Det har de fått til med en front-midtstilt motor, hvor 90% av vekten er på innsiden av frontakselen, sier Opsahl.

Men sportslig karakter til tross, understreker produktsjefen at bilen er mer enn komfortabel nok, når det ønskes.

– Kort oppsummert, hva er det som skiller Levante fra konkurrentene?

– Nå har jeg kjørt vår egen demobil en del, og det er ingen tvil om at kjøreegenskapene utpeker seg, sammen med et design som er typisk Maserati, eller italiensk om du vil. Levante er rett og slett bilen for de som ønsker å skille seg litt ekstra ut, mener Opsahl.

13 nordmenn kjøpte luksus-SUV – uten å vite prisen

Maserati følger opp på innsiden også, med et eksklusivt og tøft alternativ til konkurrentene fra blant annet Tyskland. 
Maserati følger opp på innsiden også, med et eksklusivt og tøft alternativ til konkurrentene fra blant annet Tyskland. 

Snart utsolgt i Norge

Og nettopp det er det tydeligvis mange nordmenn som ønsker å gjøre. Her hjemme er de første eksemplarene allerede utlevert, og flere skal det bli. AutoXO Sport, som er importør for Maserati i Norge, forteller til Broom at det kommer nye biler fra Italia hver eneste uke.

– Levante har fått en kjempegod mottakelse i Norge. Det er moro å se at så mange, relativt sett, har fått øynene opp for Maserati. Så langt har vi solgt 30 biler, og ventelistene er lange. I år har vi fått tildelt 38 biler fra fabrikken, og slik det ser ut nå, vil alle være solgt allerede innen mai.

– Hvilken versjon har solgt best så langt, bensin eller diesel?

– Diesel leder an, men vi er overrasket over hvor mange som har valgt ”verstingen” med bensin. Vi har heller ikke solgt en eneste Levante til under 1,4 millioner – så dette er helt klart en god start, avslutter Opsahl, og legger til at de jobber på spreng for å dekke etterspørselen blant SUV-lystne nordmenn.

Vi i Broom har dessverre ikke fått anledning til å prøvekjøre Maserati Levante riktig enda. Men nå er det imidlertid ikke lenge igjen. Vi skal nemlig på tur til de italienske alpene, både for å teste Levante, Ghibli og Quattroporte – om kort tid!

De skal friste oss med italiensk luksus

Se mer av Levante i videoen under: