Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Skoda gjør seg nå klare til å lansere en bil som har forutsetninger for å bli en bestselger i Norge.

Det handler om den store SUV-en Kodiaq som virkelig presser prisene i dette markedet.

Kodiaq starter på svært gunstige 327.700 kroner. Skal du ha 4x4, må du ut med drøyt 100.000 kroner til. Da er nemlig prisen 442.900 kroner. Men da får du også 150 hesters bensinmotor.

Så er da også Kodiaq spådd å bli en ekte folke-SUV og en av bestselgerne i klassen i 2016.

Beskyttelsespaneler

Allerede før lanseringen viser Skoda nå en tøffere utgave av bilen. Kodiaq Scout debuterer på bilutstillingen i Geneve i mars.

Her handler det om en god dose offroadstyling og andre elementer som skal sørge for at bilen skiller seg fra mengden. Det er det helt sikkert mange som kan ønske seg, etter hvert som Kodiaq blir et vanlig syn i trafikken.

Kodiaq Scout har sølvfargede beskyttelsespaneler foran og bak Dessuten nye felger og beskyttelsespaneler, mørke ruter og sølvfargede detaljer som speil, grill og lister er også på plass.

Skoda Kodiaq kommer til å bli et svært vanlig syn på norske veier utover i 2016, med Scout-styling skiller den seg litt fra mengden.
Skoda Kodiaq kommer til å bli et svært vanlig syn på norske veier utover i 2016, med Scout-styling skiller den seg litt fra mengden.

Vi var på lanseringen av Kodiaq, les mer om det her:

Fire motorer

Utstyret på innsiden er tilpasset bilens røffe ytre. Scout leveres med offroad-assistent, beskyttelsespaneler for understell og motor, samt parkeringsassistent foran og bak.

Bilen har også Driving Mode Select som lar sjåføren velge mellom seks forskjellige modi (Eco, Comfort, Normal, Sport, Individual og Snow). Systemet justerer motor, girkasse og servostyring for å gi optimale egenskaper under alle forhold. Standardutstyret inkluderer også blant annet multifunksjonsratt, innvendig LED-belysning i ti farger, infotainment-system med åtte høyttalere og alcantara-seter med Kodiaq-logo.

Fire motorer er på plass – to bensin- og to dieselmotorer. Bensinmotorene som leveres er 1,4 TSI som yter 150 hestekrefter og 2,0 TSI på 180 hestekrefter. Dieselmotorene er begge 2,0 TDI-motorer, og de yter 150 eller 190 hestekrefter.

Derfor har mange konkurrenter grunn til å frykte Kodiaq

Offroad-modus

Alle motoralternativene leveres i kombinasjon med firehjulsdrift. Ved normale kjøreforhold og lett last vil mesteparten av kreftene sendes til forhjulene for å spare drivstoff.

Bakkeklaring på 194 millimeter er bra til denne klassen å være. Korte overheng foran og bak sørger for at selv bratte bakker og dumper kan forseres. ”Bad-road”-pakken sørger også for å beskytte undersiden av bilen – inkludert vitale deler som bremserør, drivstoffslanger, motoren og kabler.

Ved å ta i bruk en egen offroad-modus justeres demperne (dersom bilen er utstyrt med Dynamic Chassis Control), motorstyringen og flere av bilens sikkerhetssystemer for å sikre optimale egenskaper i tøft terreng.

Kodiaq er Skodas første, store SUV. Kombinasjonen plass og pris blir tøff å matche for mange av konkurrentene.
Kodiaq er Skodas første, store SUV. Kombinasjonen plass og pris blir tøff å matche for mange av konkurrentene.

Kommer til høsten

Flere av førerassistent-systemene har tidligere kun blitt levert i mer eksklusive bilmodeller. Én av nyhetene på førerstøttesiden er Trailer Assist. Dette gjør at bilen tar over styringen når man rygger sakte med en tilhenger. Manøvreringsassistenten vil også bremse når den oppdager en hindring bak bilen.

En annen nyhet er det såkalte Area View-systemet. Ved hjelp av kameraer foran, bak og i speilene, gir det deg mulighet til å få komplett oversikt over hva som befinner seg rundt bilen. Ved å ta i bruk det virtuelle ovenfra-og-ned-bildet får du full oversikt i uoversiktlige situasjoner og i terrenget. Kodiaq leveres også med Front Assist med nødbremsassistent som standard samt med mulighet for utstyr som adaptiv cruisekontroll, filskiftvarsling, blindsoneovervåkning.

Produksjonsstart vil være i august, og de første bilene forventes til Norge til høsten. Prisene er i skrivende stund ikke klare.

Joda, Skoda kan lage råskinn-biler de også!

Se mer av Kodiaq i videoen under:

Denne Skodaen er rett og slett et lite kupp


ŠKODA KODIAQ er i disse dager på en turné hos en rekke ŠKODA-forhandlere over hele landet, og bilen har fått en fantastisk mottagelse av kundene. KODIAQ Scout har sin premiere på bilutstillingen i Geneve (7.-19. mars).

- ŠKODA KODIAQ har fått en veldig god mottagelse i det norske markedet allerede, og vi har tro på at KODIAQ Scout vil gjøre bilen enda mer attraktiv for flere, sier kommunikasjonssjef for ŠKODA i Norge, Jan Erik Haugen.

KODIAQ Scout utstråler robusthet og styrke. De sølvfargede beskyttelsespanelene foran og bak understreker modellens offroad-egenskaper, og sammen med Scout-spesifikke 19-tommers felger gjør de at KODIAQ Scout fremstår som enda mer robust. I tillegg til nye felger og beskyttelsespaneler vil ŠKODA KODIAQ Scout kjennetegnes utvendig av mørke ruter og sølvfargede detaljer som speil, grill og lister.

Utstyret på innsiden er også tilpasset bilens røffe ytre. Scout vil leveres med Off-Road-assistent, beskyttelsespaneler for understell og motor samt parkeringsassistent foran og bak. Bilen vil også være utstyrt med Driving Mode Select som lar sjåføren velge mellom seks forskjellige modi (Eco, Comfort, Normal, Sport, Individual og Snow). Systemet justerer motor, girkasse og servostyring for å gi optimale egenskaper under alle forhold. Standardutstyret inkluderer også blant annet multifunksjonsratt, innvendig LED-belysning i ti farger, infotainment system med åtte høyttalere og alcantara-seter med KODIAQ-logo.

Fire motoralternativer

KODIAQ Scout vil leveres med fire forskjellige motorer – to bensin- og to dieselmotorer. Bensinmotorene som leveres er 1,4 TSI som yter 150 hestekrefter og 2,0 TSI som yter 180 hestekrefter. Dieselmotorene er begge 2,0 TDI-motorer, og de yter 150 eller 190 hestekrefter.

Alle motoralternativene leveres i kombinasjon med firehjulsdrift. Systemet fungerer ved hjelp av en elektronisk styrt flerplateclutch som er plassert rett i forkant av den bakre differensialen. Denne sørger for at firehjulsdriftsystemet virker intelligent og raskt, og elektronikken kalkulerer konstant hvor mye krefter som bør distribueres til bakakselen. Ved normale kjøreforhold og lett last vil mesteparten av kreftene sendes til forhjulene for å spare drivstoff.

Takket være bakkeklaringen på 194 millimeter hører ŠKODA KODIAQ også hjemme utenfor asfalterte veier. De korte overhengene foran og bak sørger for at selv bratte bakker og dumper kan forseres uten problemer. ”Bad-road”-pakken sørger også for å beskytte undersiden av bilen – inkludert vitale deler som bremserør, drivstoffslanger, motoren og kabler. Ved å ta i bruk en egen offroad-modus justeres demperne (dersom bilen er utstyrt med Dynamic Chassis Control), motorstyringen og flere av bilens sikkerhetssystemer for å sikre optimale egenskaper i tøft terreng. Dersom det er nødvendig vil Hill-Descent Control-funksjonen aktiveres og sørge for at bilen holder konstant fart ned bratte bakker.

En rekke assistentsystemer

Også når det kommer til førerassistentsystemer er KODIAQ godt utstyrt. Flere av systemene som er tilgjengelig har tidligere kun blitt levert i mer eksklusive bilmodeller. Én av nyhetene på førerstøttesiden er Trailer Assist. Dette gjør at bilen tar over styringen når man rygger sakte med en tilhenger. Manøvreringsassistenten vil også bremse når den oppdager en hindring bak bilen.

En annen nyhet i ŠKODA-sammenheng er det såkalte Area View-systemet. Ved hjelp av kameraer foran, bak og i speilene, gir det deg mulighet til å få komplett oversikt over hva som befinner seg rundt bilen. Ved å ta i bruk det virtuelle ovenfra-og-ned-bildet får du full oversikt i uoversiktlige situasjoner og i terrenget. KODIAQ leveres også med Front Assist med nødbremsassistent som standard samt med mulighet for utstyr som adaptiv cruise control, Lane Assist, blindsoneovervåkning.

KODIAQ Scout vises på Geneve-utstillingen i mars . Produksjonsstart vil være i august, og de første bilene forventes til Norge til høsten. Prisene er i skrivende stund ikke klare.

- Scout-modellene på Octavia har lenge vært populære i Norge, og vi tror det vil være tilfellet også for KODIAQ, avslutter Haugen.