Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.14.2
404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.14.2

Familiebilen Passat har vært en stor suksess for Volkswagen, helt siden den kom på markedet første gang tilbake i 1973.

Dagens Passat er den åttende i rekken, den kom på markedet i 2014.

To år ut i livsløpet begynner det imidlertid å butte litt imot for denne utgaven. I forrige uke ble det kjent at Volkswagen må stoppe produksjonen av bilen i tyske Emden, i åtte dager rundt månedsskiftet januar/februar, fordi etterspørselen svikter. Nå skriver bransje-nettstedet Automotive News at dette blir utvidet med ytterligere tre dager.

Følger trenden

– Vi har problemer i England, Tyrkia og Russland. Salget svikter og vi kan ikke utelukke flere stopp før påske. Ingen vet hvordan verden vil utvikle seg, sier en VW-talsmann til Automotive News.

Fabrikken i Emden har rundt 9.000 ansatte. Tidligere har VW også produsert CC-utgaven der, men dette opphørte i oktober. I stedet skal Emden etter hvert bygge VWs nye flaggskip, Arteon.

Salgsutviklingen for Passat følger en trend vi har sett i mange år allerede. Bilkjøperne forlater de tradisjonelle familiebilene, og kjøper SUV-er i stedet. Det merker også konkurrenter som Ford Mondeo, Opel Insignia og Toyota Avensis godt.

Ladbare Passat GTE er en stor suksess i det norske markedet.
Ladbare Passat GTE er en stor suksess i det norske markedet.

SUV eller stasjonsvogn: Dette bør du vite før du kjøper

Norsk suksess

Her hjemme er Passat-utviklingen imidlertid en helt annen. I fjor økte salget med 50 prosent, sammenlignet med 2015. Med det ble Passat Norges fjerde mest solgte bilmodell, bare slått av VW Golf, Mitsubishi Outlander og Toyota RAV4.

GTE-satsingen til VW er sterkt delaktig i økningen i Passat-salget.
GTE-satsingen til VW er sterkt delaktig i økningen i Passat-salget.

Her er det den ladbare GTE-utgaven som står for en stor del av salget. Den har truffet markedet perfekt. De ladbare hybridene øker kraftig i det norske markedet, et skyldes blant annet at disse bilene kommer gunstig gjennom det norske avgiftssystemet. De kan også kjøres som rene elbiler over kortere avstander, det er naturligvis svært positivt for driftsutgiftene.

Konkurransen i klassen er tøff, men det er ikke mange som klarer å matche Passat GTEs kombinasjon av pris, plass og praktiske egenskaper. Har du mye småkjøring og er flink til å lade ofte, er dette en familiebil som i praksis gir deg svært lave driftskostnader.

Les testen av Passat GTE: Ikke overraskende at dette blir bestselger!

Ny konkurrent på gang, se mer i videoen under:

Dette er Passat-verstingen få vet om