Ford GT kommer med voldsomme ytelser, her har Ford gjort hjemmeleksa grundig. 
Ford GT kommer med voldsomme ytelser, her har Ford gjort hjemmeleksa grundig. 

Slik tar et folkelig merke innersvingen på superbilene

Én nordmann har bestilt – får bilen i år.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De er ikke bilmerket vi vanligvis forbinder med superbiler. Men når Ford først skal lage heftig toppmodell – ja, da gjør de det skikkelig!

Med en målt topphastighet på ekstreme 347 km/t er nye Ford GT historiens raskeste serieproduserte Ford.

Det første eksemplaret av supersportsbilen rullet ut av fabrikken i Canada like før jul i fjor. Ford anslår bilens startpris før moms og avgifter til å være i overkant av 4,7 millioner norske kroner.

Slår Ferrari og McLaren på bane

Den nye supersportsbilen er utviklet og optimalisert nettopp for å videreføre Fords stolte arv innenfor racing. Under testingen av bilen i 2016 ble den under like forhold, med nye dekk, samme sjåfør og optimale innstillinger målt mot noen av de argeste konkurrentene.

Ford GT slo både McLaren 675 LT og Ferrari 458 Speciale på banen Calabogie Park i Canada. Her er tidene:

Ford GT: 2:09.8

McLaren 675LT: 2:10.88

Ferrari 458 Speciale: 2:12.9

Dører er viktig i denne bilklassen, her blir du lagt merke til når du stiger inn  og ut av bilen!
Dører er viktig i denne bilklassen, her blir du lagt merke til når du stiger inn  og ut av bilen!

Superbil i parkeringshus: Nei, det er ikke så enkelt

Lav vekt

Takket være det Ford hevder er det mest avanserte, aktive fjæringssystemet i klassen. leverer GT det lille ekstra, sammenliknet med konkurrentene.

Den målte effekten på den nye, ekstreme 3.5-liters V6-motoren er hele 647 hestekrefter, etter amerikanske spesifikasjoner. Maksimalt dreiemomentet er på 500 lb ft (678 Nm).

Ford GT veier under 1.400 kilo, uten drivstoff, motorolje og andre væsker. Dette plasserer supersportsbilen mellom de to hovedkonkurrentene McLaren 675 LT og Ferrari 488. Ford GT «power-to-weight ratio» er på 2,14 kilo i de amerikanske spesifikasjonene.

Gjett om det er heftig å kjøre denne på isbane!

Ingen store sprell innvendig, her er det maksimalt fokus på kjøreglede. 
Ingen store sprell innvendig, her er det maksimalt fokus på kjøreglede. 

Unngå spekulanter

Ford GT har en solid historikk å bygge på. Den opprinnelige utgaven, GT40, gjorde det svært sterkt under det velkjente 24-timers Le Mans-racet på 60-tallet. Den vant fire år på rad – fra 1966 til 1969.

I 2005 kom det en oppfølger – som bare heter GT. Nå er det altså klart for en helt ny bil, der Ford virkelig flytter grensene.

Å få kjøpe den er forresten ikke så helt enkelt. Ford godtar kun skriftlige søknader, og forbeholder seg rettet til å sile ut kundene. Målet er å unngå at spekulanter snapper opp bilen. Ford vil at GT skal eies av entusiaster, som også bruker bilen.

Røkke venter på bilen sin

Som Broom tidligere har skrevet har én nordmann fått godkjent sin søknad om å få kjøpe Ford GT. Dette er investoren og milliardæren Kjell Inge Røkke.

Han så den opprinnelige Ford GT-en i en film med Steve McQueen i Molde i 1971, og har hatt et forhold til den siden.

– Jeg synes det er veldig hyggelig at jeg nå få muligheten til å kjøpe en slik unik bil. De krav og forutsetninger som Ford har satt til bruk av bilen er også greit for meg. Det er jo umulig å gjemme seg bort i en slik bil, sa Røkke til Finansavisen, via sin pressetalsmann Rolf Nereng, i fjor høst.

Nå bekrefter Ford at det første GT-eksemplaret kommer til Norge i løpet av 2017.

LES MER: Rikingene står i kø, nå blir produksjonen forlenget

Slik ser den ut inni - se mer i videoen under: