Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det siste året har de ladbare hybridene for alvor tatt av i Norge.

Dette er biler som har både elmotor og bensin/dieselmotor. De kan lades fra en helt vanlig stikkontakt, og fungerer som elbiler over kortere avstander.

De ladbare hybridene kommer svært gunstig gjennom det norske avgiftssystemet. Det gir igjen svært konkurransedyktige priser – noe norske bilkjøpere virkelig har fått øynene opp for.

58 prosent kjøpte ladbar

I utgangspunktet kan de ladbare hybridene også spare deg for mange penger i daglig bruk, så lenge du kjører på strøm. Det igjen betinger at du har mye småkjøring og er flink til å lade ofte. Rekkevidden på strøm er nemlig begrenset, og i mange tilfeller også langt under de offisielle tallene.

Men hvordan fungerer dette egentlig i praksis?

Volvo er en av dem som selger mange ladbare hybrider i Norge. I 2016 var 58 prosent av alle solgte eksemplarer av deres store premium-SUV XC90 her i landet en ladbar hybrid. Nå har de sett nærmere på hvordan disse bilene blir kjørt i det daglige.

Nesten firedobling av salget – på ett år

Grønn retning

Via diagnosesystemet har importøren Volvo Cars hentet informasjon om kjøremønsteret til 400 av landets XC90 T8. Data viser at opp mot 50 prosent av kjøringen skjer med elektrisk drift. 29 prosent av all kjøring skjer med kun elektrisitet, og ved 49 prosent av kjøringen er bensinmotoren i bruk mindre enn 20 prosent, det vil si kun i drift ved raske akselerasjoner eller forbikjøringer.

– 2016 var året der politikerne viste handlekraft og bilavgiftene fikk sin definitive grønne retning for lavere utslipp på norske veier. Vi har nå et fremtidsrettet avgiftssystem som spiller på lag med teknologien, der miljøet premieres på en effektiv måte. Salget viser at kundene umiddelbart svarer ved å kjøpe ny teknologi med lave utslipp, blant andre representert ved XC90 T8 – sier Øystein Herland, administrerende direktør i Volvo Car Norway, i en pressemelding.

XC90 T8 veier over 2,3 tonn, men gjør 0-100 km/t på under 6 sekunder.
XC90 T8 veier over 2,3 tonn, men gjør 0-100 km/t på under 6 sekunder.

Kjempesmart for noen – ganske bortkastet for andre

Har sine fiender

Brooms bilekspert Benny Christensen har selv testet en rekke av de ladbare hybridene som selges i det norske markedet. Han mener statistikk som dette er både relevant – og viktig.

– Ja, de ladbare hybridene har helt klart sine "fiender", de som mener at disse bilene kommer ufortjent gunstig gjennom avgiftssystemet. Dette går blant annet på at de offisielle tallene for utslipp og forbruk er kunstig lave. I praktisk bruk er det omtrent umulig å oppnå noe i nærheten av disse. Og hvis eierne gir blaffen i å lade, blir utslippene naturligvis svært høye. Vi skal huske at disse bilene gjerne har en stor og tørst bensinmotor, i tillegg til at den elektriske drivlinjen i seg selv veier mange ekstra kilo. Det gir i sum store utslag, sier Benny.

– Men dette betyr altså i praksis at XC90-eierne lader bilene sine?

– Ut fra disse tallene ser det absolutt slik ut og det er naturligvis bra både for miljøet – og for lommeboka til de som eier bilene. På denne måten kan de kjøre stor og tung SUV, og ha svært lave driftsutgifter. Dette blir også win-win. De har spart mye penger i utgangspunktet, fordi disse bilene har langt mindre avgifter enn tilsvarende motoriserte SUV-er med bensin eller dieselmotor. Og så kan de altså også kutte driftskonstnadene betydelig, sier Benny.

Så langt kan du kjøre ladbar hybrid i vinterkulda

Slik ser den ut inni. T8 R-Design byr på karbonpaneler og instrumentering tilpasset den hybride drivlinja.
Slik ser den ut inni. T8 R-Design byr på karbonpaneler og instrumentering tilpasset den hybride drivlinja.

Forandrer seg fort

– Hvem er det egentlig ladbare hybrider passer best for?

– Det er de som har mest småkjøring, og som har gode lademuligheter. Dessuten må de naturligvis ta seg bryet med å lade. Har du derimot mye langkjøring, blir regnestykket fort et helt annet. Da vil i mange tilfeller en gjerrig dieselmotor være smartere.

– Men dette bildet forandrer seg fort. Senere i år får vi den første folkelige elbilen med over 500 kilometer rekkevidde. Flere er på gang. Det er også grunn til å vente at neste generasjon ladbare hybrider vil få betydelig lengre rekkevidde på strøm. Så jeg skjønner godt at mange føler seg usikre på hva de skal velge på nybilfronten akkurat nå, avslutter Benny.

Se video av XC90 i videovinduet under

XC90 T8 ble 100.000 kroner billigere, nå skal salget økes

LES OGSÅ: Vi dro på fjelltur med XC90 T8