Statens vegvesen fører kontroll med de som driver føreropplæring. I fjor mistet hele 27 trafikkskoler og lærere godkjenningen. – Dette er alvorlig fordi manglende oppfølging av kravene til opplæring betyr at nye sjåfører ikke har tilstrekkelig kunnskap når de slippes ut i trafikken, sier fagleder Rune Granum i Statens vegvesen
Statens vegvesen fører kontroll med de som driver føreropplæring. I fjor mistet hele 27 trafikkskoler og lærere godkjenningen. – Dette er alvorlig fordi manglende oppfølging av kravene til opplæring betyr at nye sjåfører ikke har tilstrekkelig kunnskap når de slippes ut i trafikken, sier fagleder Rune Granum i Statens vegvesen Foto: Scanpix

27 trafikkskoler og lærere mistet godkjenningen

– I verste fall kan det føre til alvorlige trafikkulykker.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

27 trafikkskoler og trafikklærere på Østlandet fikk av forskjellige grunner inndratt godkjenningen i 2016. Fagleder Rune Granum i Statens vegvesen Region øst sier at tilsyn er helt nødvendig og viser at mange i bransjen kan bli bedre på individuell tilpasset opplæring.

Tilsynsseksjonen i Statens vegvesen har i oppdrag å kontrollere at trafikkskoler og andre opplæringsinstitusjoner gjennomfører føreropplæring på en forsvarlig måte.

Samlebånd-prinsippet

– Våre tilsyn i 2016 førte til at 27 trafikkskoler/trafikklærere mistet ulike former for godkjenning. 18 fikk advarsel og 24 fikk pålegg om utbedring. Dette er alvorlig fordi manglende oppfølging av kravene til opplæring betyr at nye sjåfører ikke har tilstrekkelig kunnskap når de slippes ut i trafikken. I verste fall kan det føre til alvorlige trafikkulykker, sier fagleder Rune Granum i Statens vegvesen, i en pressemelding.

– Generelt følger mange trafikkskoler regelverket og er dyktige på å gi individuelt tilpasset opplæring. Vi ser likevel en god del eksempel på «samlebånd-prinsippet» der målet tydeligvis er å presse flest mulig kandidater igjennom utdanningen på kortest mulig tid og at hensynet til trafikkskolens logistikk og økonomi går foran enkeltelevens behov, sier Rune Granum.

Er dette Norges råeste kjøreskolebil?

Skulle vært stanset

Granum håper at de justeringene som har blitt foretatt i forskriftsendringene som trådde i kraft 1.1 2017 vil styrke føreropplæringen, og at trafikkskolene benytter seg av det handlingsrommet de har fått til å tilpasse opplæringen til hver enkelt elev. Det vil bidra til økt trafikksikkerhet.

– Ved å tilby pakketilbud signaliserer man at det er mulig å få en føreropplæring til en fast pris. Dessverre viser det seg at mange elever ikke har tilstrekkelig kompetanse når opplæring er ferdig. De stryker derfor når de skal kjøre opp på en av våre trafikkstasjoner, sier Granum.

Han mener at trafikklæreren skulle ha stanset disse elevene tidligere i opplæringen, og unnlatt å gjennomføre avsluttende obligatorisk opplæring før eleven er god nok.

Ber brukerne melde fra

– Basert på blant annet tilbakemeldinger fra våre sensorer kommer vi til å fortsette med målrettet tilsyn mot trafikkskoler og lærere med mange strykkandidater, forteller Rune Granum.

Siden 2012 har forbrukere hatt mulighet til å sjekke på vegvesen.no hvilke trafikkskoler som er godkjent og hvilke krav som bør stilles til trafikkskolen. Granum oppfordrer alle til å sjekke om trafikkskolen de planlegger å bruke er godkjent og å stille krav underveis i utdanningen.

– Vi oppfordrer også brukerne av føreropplæring å melde fra til oss hvis de mener at opplæringen ikke er god nok. Vi får en del tilbakemeldinger fra publikum. Det gjør at vi kan målrette tilsynene våre. Det er ofte en sammenheng mellom godt kvalifiserte lærere og gode kandidater. Det ser vi på førerprøvene. Trafikkskoler med evne til å gi god opplæring leverer gjennomgående oftere gode kandidater til førerprøven, sier Granum.

Bedre måte å feire førerkortet på skal du lete lenge etter