Første generasjon Nissan Qashqai kom i salg i februar 2007 og ble umiddelbart en suksess. Nesten 100. 000 biler ble solgt i Europa det første året.

Det vil også si at den folkelige kompakt-SUV-en i år fyller ti år.

I løpet av de ti årene er det solgt mer enn 2,3 millioner Qashqai i Europa.

Populær som ny – populær som brukt

Også i Norge har også Qashqai hatt stor suksess og virkelig slått an hos bilkjøperne. Den har flere ganger vært blant Norges ti mest solgte modeller og det nærmer seg 29.000 nye solgte Qashqai, bare her på berget.

Interiøret er enkelt, men funksjonelt i de første årsmodellene. 
Interiøret er enkelt, men funksjonelt i de første årsmodellene. 

Mange solgte biler som ny over flere år, betyr også mange biler i bruktmarkedet. Qashqai er absolutt ikke noe unntak.Så mange som 650 brukte biler er til salgs akkurat nå.

Dette gjør i sin tur noe med prisene. Selv om bilen fortsatt er populær, så får man nå de billigste for under 50.000 kroner. Da av en tidlig årsmodell og med en kilometerstand som fort nærmer seg 200.000, og med forhjulstrekk,

En litt snodig greie med Qashqai: Til tross for at den ser ut som en liten SUV, har 90 prosent av bilene i Norge forhjulstrekk. I motsetning til for eksempel erkerival Toyota RAV4 hvor 90 prosent har firehjulsdrift.

Det du må vite om brukt Nissan Qashqai finner du her:

Nissan Qashqai er en bil som er lett å like og særlig kvinner er glad i den.
Nissan Qashqai er en bil som er lett å like og særlig kvinner er glad i den.

Kvinner liker Qashqai

I 2008 kom en Qashqai utgave som var 13,5 cm lengre og som het +2. Som betegnelsen sladrer om, har denne to ekstra seter bak, og er dermed en syv-seter. Men den er fortsatt en kompakt bil, så vi snakker begrenset plass her.

+2 modellen får du fra ca. 75.000 kroner og oppover på bruktmarkedet

I 2010 fikk bilen en forsiktig facelift. Designet kan vel ikke akkurat beskrives som veldig karslig. Det speiler også kjøpegruppen. Bilen har nemlig en svært stor andel av kvinnelige kjøpere og brukere. Interiøret er av typen enkelt, men funksjonelt.

Klart vanligste motorisering er en 1,5-liters diesel på 106 hk, som ble utviklet i samarbeid med Renault. Mange av bilene ble jo solgt den gangen det var galskap å kjøpe bil uten dieselmotor... Men det finnes også biler med bensinmotor til salgs.

Qashqai er som resten av Nissan- familien kjent for jevn og god kvalitet.

Les test av helt ny Nissan Qashqai her:

I 2014 kom en helt ny Nissan Qashqai med skarpere og tøffere linjeføring. 
I 2014 kom en helt ny Nissan Qashqai med skarpere og tøffere linjeføring. 

3,3 millioner biler i 137 land

I 2014 kom en helt nye modell. Denne får du fra ca 200.000 kroner på bruktmarkdet, mens nybilprisene starter på rundt 270.000 for aller enkleste utgave.

Nissan vil om kort tid komme med en facelift også på den siste modellen.

Lanseringen av Qashqai for over 10 år siden var slett ikke uten risiko. Her tok Nissan en stor sjanse da de lanserte den SUV-liknende bilen framfor en mer tradisjonell stasjonsvogn. Men de lyktes altså.

Sammen med elbilen Nissan Leaf har denne modellen gjort Nissan til et volummerke i Norge.

Qashqai har også hatt stor suksess utenfor Europa, med et globalt salg på 3,3 millioner biler solgt i 137 forskjellige land, så det er slett ikke bare i Norge at denne er populær.

Eier du en Nissan? Da vil vi gjerne at du forteller oss om den her:

Den første skissen: Se mer i videoen under: