Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– På Vippetangen har vi kontroll på et vogntog hvor fører er beruset og kjøretøyet er i dårlig teknisk stand. Blir stående på stedet, lyder en melding på Twitter fra Oslo-politiet søndag formiddag.

Operasjonsleder Finn Belle kunne videre fortelle til TV 2 at det dreide seg om en sjåfør som var for full til å kjøre sitt eget vogntog av en DFDS-ferge.

– Meldingen var at trailersjåføren var meget full og at de ansatte hadde kjørt vogntoget ut for ham, sier Belle.

Må sove av seg rusen

Sjåføren fikk altså ikke satt seg i bilen og kjørt, og blir dermed ikke tatt for promillekjøring. Han vil likevel bli hentet inn mandag.

– Vogntoget var i dårlig teknisk stand. Det blir stående til i morgen. Da skal han ha ledsagelse av politiet opp til Statens vegvesen som skal kontrollere det.

I mellomtiden har politiet sørget for at mannen, som er fra Lithauen, ikke får fyllekjørt.

– Nei, han sover vel ut rusen i vogntoget. Vi har tatt bilnøkkelen hans, slik at han ikke kommer seg noe sted med kjøretøyet, forteller Belle.

Selv om operasjonslederen ikke kan huske å ha måttet håndtere en hendelse akkurat som denne tidligere, er det derimot ikke sjeldent at Tollvesenet ved fergekaia må stoppe berusede sjåfører.

– Det er ganske ofte at noen har vært litt for tørste på båten. Vi får av og til meldinger fra Tollvesenet om sjåfører som har drukket litt for mye, sier Belle.

  • Tlf/SMS/MMS: 02255
  • E-post: tips@tv2.no
  • Fra utlandet: +47 915 02255

Lar ikke fulle folk kjøre ut av skipet

Administrerende direktør i DFDS, Roar Funderud, forteller at de ikke opplever så fulle sjåfører ofte.

– Men de ansatte følger med. Hvis vi ser at noe som ikke er som det skal være, vil vi aldri la vedkommende sette seg i bilen og kjøre av skipet, sier Funderud.

Utover det å følge med på passasjerene sine, foretar ikke DFDS noen kontroller.

– Vi kjenner jo ikke til hvem alle er om bord, men vi passer på å ikke skjenke mer enn vi skal. Ut over det er enhver selv ansvarlig for å kunne føre sitt eget kjøretøy videre lovlig, slik man også er på land.