Se hvem som har tenkt å lage SUV

Mener det er et hull i markedet ingen har prøvd seg på.

Lotus vil for alltid bli forbundet med James Bond. Modellen Esprit vakte stor oppsikt da den kom, nå er det kanskje også SUV på vei fra det britiske entusiastmerket. 
Lotus vil for alltid bli forbundet med James Bond. Modellen Esprit vakte stor oppsikt da den kom, nå er det kanskje også SUV på vei fra det britiske entusiastmerket. 

Alle vil ha SUV nå til dags. Det har gjort at selskaper som man kanskje aldri ville tro kunne finne på å lage en slik type bil, gjør nettopp det.

Porsche viste veien for de sportslige merkene med sin Cayenne, og Maserati kom med sin Levante i fjor. Aston Martin jobber med sitt SUV-prosjekt, og nå har kanskje det mest sportslige merket av alle kunngjort sin interesse for å komme med en slik type bil: Lotus.

Veldig mange forbinder Lotus med James Bond, etter at 007 kjørte Lotus Esprit S1 i "The spy who loved me".

Men er det et selskap som står milevis unna hva en SUV er, så er det Lotus. Det britiske selskapet ble dannet av Colin Chapman, som alltid var sykelig opptatt av vekt, det være seg i selskapets Formel 1-biler eller i produksjonsbilene.

Det har også fortsatt å være et mantra for Lotus etter Chapman sin død i 1982, og modeller som Elise, Exige og Evora har vært kjent for lav vekt, spartansk innredning og lavt tyngdepunkt for maksimalt sportslige kjøreegenskaper.

Tidene forandrer seg

Med andre ord så langt unna en tung og høyreist bil med mye luksusutstyr som du kan tenke deg. Men tidene forandrer seg, samtidig som Lotus har vært nær en finansiell undergang i mange år.

Disse lastebilene renser faktisk luften

I nøden spiser fanden fluer heter det, og det ser ut til at selskapet nå forbereder seg på andre tider i form av en kommende SUV-modell. Som selvsagt vil bli lettere og sportsligere enn noen annen SUV.

Grunnleggeren av Lotus, Colin Chapman (her sittende på panseret på en Esprit), ville nok snudd seg i graven hadde han visst at Lotus sysler med en SUV. 
Grunnleggeren av Lotus, Colin Chapman (her sittende på panseret på en Esprit), ville nok snudd seg i graven hadde han visst at Lotus sysler med en SUV. 

Et hull i markedet

Britiske Autocar har snakket med Lotus-boss Jean-Marc Gales, og han mener det er et hull i markedet for en lettvekts SUV med gode kjøreegenskaper. Han bekrefter at arbeidet allerede har startet på en SUV, og den kan være i produksjon om fire til fem år, avhengig om man klarer å få alt det økonomiske i land.

Nå skal denne tøffingen bli virkelighet

Noe ferdig design er ikke klart, men bilen er under utvikling. Gales røpet at jobben med å skape en prototype ikke er noe Lotus gjør helt alene, uten å nevne hvem eventuelle samarbeidspartnere er. En mulig samarbeidspartner kan være kinesiske Goldstar Heavy Industrial, som Lotus allerede samarbeider med.

– Bilen vil være en hyggelig tilkomst til vår portefølje. Ingen andre lager en lettvekts SUV med gode kjøreegenskaper. Det er en nisje, og den ser ut til å være midt i blinken for oss, sier Gales.

Toseteren Elise var en stor suksess for Lotus, flere eksemplarer har også funnet veien til Norge.
Toseteren Elise var en stor suksess for Lotus, flere eksemplarer har også funnet veien til Norge.

Kan doble eller tredoble

Han tror en SUV kan doble eller tredoble den planlagte produksjonen på 4000 biler i året (den er nå på rundt 2000 biler årlig), som også avhenger av at man får de nye utgavene av sportsbilene Elise og Exige typegodkjent i USA, når de kommer på markedet.

Her kan du lese saken fra Autocar

Planen er at den helt nye Elise skal komme i 2020, og bli fulgt av sin hardcore-søster Exige like etterpå. Deretter skal en ny Evora komme i 2022, mens en SUV altså kan dukke opp sånn cirka samtidig som dette. Porsche Macan vil være en naturlig målestokk for bilen.

Hva blir det neste? At Lamborghini lager en SUV?! Eller, vent nå litt…

Med denne skal de stjele nye kunder