GPS-klokke ga falsk trygghet

Mange kjøper mobilklokker (GPS-klokke) til barna og tror det skal gi en økt trygghet i hverdagen. Men flere opplever at klokkene slutter å virke etter kort tid.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Salget av smartklokker for barn med GPS-funksjon har tatt av det siste halvåret.

Mobilklokken er ment for barn som er for små til å få sin egen mobiltelefon. Den gjør det mulig for barn og foreldre å ringe hverandre, og mange foreldre føler at GPS-klokken gir en ekstra trygghet fordi de kan følge med på hvor barnet befinner seg.

To klokker sluttet å virke

Familien Holtedahl Bache fra Oppegård i Akershus er også misfornøyd med GPS-klokkene fra smartevarer.no.

Familien fikk først tilsendt en GPS-klokke som sluttet å virke etter en måned.

De fikk da tilsendt en ny klokke kostnadsfritt, men også den gikk i svart etter ca en måned.

Etter at TV 2 hjelper deg tok saken fikk familien hevet kjøpet og pengene tilbake. (Se video øverst i artikkelen)

Det var også for å få ekstra trygghet at Asle Jensen (38) og Ellen Fjell (35) fra Bærum kjøpte en GPS-klokke til datteren Ida (6) som har diabetes.

– Ja, det var jo nettopp derfor at vi ønsket en slik klokke til Ida så hun kunne få tak i oss hvis det skulle skje noe når hun var ute med venner, eller at vi kunne få tak i henne når hun var ute og vi ville minne henne på å måle blodsukkeret, forklarer Idas mamma Ellen.

– Falsk trygghet

Men GPS-klokken kjøpt via Smartevarer.no sluttet å virke etter kun noen få dager noe som får Idas foreldre til å reagere.

– Hvis Ida hadde fått føling og hun forventet å få tak i oss for å få hjelp og hun ikke fikk det, og vi heller ikke fikk tak i henne og ikke kunne finne henne via GPS-funksjonen så er det litt skummelt å tenke på hva som kunne ha skjedd, sier Ellen.

Ida Fjell-Jensen (6) med diabetespumpen hun må ha på seg. 
Ida Fjell-Jensen (6) med diabetespumpen hun må ha på seg.  Foto: Privat

– Dette produktet skulle gi oss trygghet så jeg vil nå fraråde andre å kjøpe et tilsvarende produkt fra smartevarer.no da det gir falsk trygghet, sier pappa Asle.

Fikk hevet kjøpet

Daglig leder i NEA GRUPPEN AS Hans Erik Klæboe som Smartevarer.no er en del av forstår at opplevelsen har vært skremmende for familien.

– Sett fra deres situasjon så kan jeg skjønne at det er skremmende og det skal ikke skje. De skal kunne føle seg trygge på vårt produkt, sier Klæboe.

Han avviser likevel at selskapet tilbyr barnefamilier falsk trygghet.

– Nei, overhodet ikke. De aller aller fleste er storfornøyd med produktet og så er det et lite antall klokker som ikke har fungert som i dette tilfellet og det gjelder at vi løser det på best mulig måte for kunden, sier Klæboe.

Familien Fjell-Jensen har fått returnert GPS-klokken og har fått hevet kjøpet.

Se TV 2 hjelper deg torsdag klokken 20.30

BEKLAGER: Daglig leder Hans Erik Klæboe i NEA GRUPPEN AS forstår at familien  Fjell-Jensen synes at det var skremmende at GPS-klokken sluttet å fungere etter få dager.  
BEKLAGER: Daglig leder Hans Erik Klæboe i NEA GRUPPEN AS forstår at familien  Fjell-Jensen synes at det var skremmende at GPS-klokken sluttet å fungere etter få dager.   Foto: Chris-Erik Kristoffersen