Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norske bilentusiaster kaster gjerne et svært misunnelig blikk over på det svenske markedet, med jevne mellomrom.

Der er det nemlig veldig billig å kjøpe seg bil! I alle fall sammenlignet med i Norge. Et eksempel er Ford Mustang.

I fjor kostet den svimlende 1.120.000 kroner om du skulle ha utgaven med V8-motoren i Norge. Og vi snakker Mustang, da er det gjerne V8-eren du vil ha.

I Sverige kostet sammen bil, og dette er ikke tull: 340.000 kroner! Vi snakker altså om en helt avsindig prisforskjell her.

Og det finnes en rekke lignende eksempel. Men i år kommer det en svært aktuell bil på markedet, både for svenske- og norske bilkjøpere, hvor det knapt er noen prisforskjell i det hele tatt.

Her kan du lese mer om prisforskjellen på Mustang

Volvo har en lang og stolt tradisjon med stasjonsvogn. Nye V90 følger opp.
Volvo har en lang og stolt tradisjon med stasjonsvogn. Nye V90 følger opp.

Ikke elbil!

Ja, tenker du kanskje nå, det er jo ikke så rart, for det er avgiftene som gjør bilene så dyre i Norge. Så da er det vel snakk om en elbil, da?

Nei, faktisk ikke. Bilen vi tenker på her, er en Volvo V90 T8. Altså den råeste utgaven av Volvos nye stasjonsvogn. Med en ladbar drivlinje.

Totalt har T8-en drøyt 400 hk.

Nå kommer modellen mange venter på

Knappe 700.000 kroner

Interessen for akkurat denne modellen er voldsom. Allerede den første ettermiddag etter at det ble åpnet opp for å bestille den i Norge, ble det solgt 200 biler.

Det minner om suksessen Volvo hadde med sin ladbare versjon av SUVen XC90. Der endte det til slutt opp med over 1.000 bestillinger, av kunder som hverken hadde sett den, testet den eller en gang visste prisen!

Volvo har ikke lenger det største bagasjerommet i klassen. Men komforten i baksetet er det lite å si på ...
Volvo har ikke lenger det største bagasjerommet i klassen. Men komforten i baksetet er det lite å si på ...

Dette er Volvoen som kunne vært en Jaguar

655.000 kroner

Denne gangen vet i alle fall kundene hvor mye bilen de bestiller vil koste. Det starter på rundt 655.000 kroner. Da får du altså en romslig stasjonsvogn, med en svært kraftig motor.

Topputgaven, med mye utstyr, ligger på rundt 685.000 kroner, og det er denne nordmenn flest vil velge.

Det er mer eller mindre nøyaktig det samme som svenske bilkjøpere må punge ut for den samme bilen, ifølge tall fra svenske Auto, Motor & Sport.

Geir var ikke en gang født da bilen hans ble laget

Avgiftsendring

Forklaringen på at prisen er såpass identisk, er at de nye bilavgiftene slår gunstig ut for ladbare hybrider.

Både oppgitt forbruk og utslipp i V90 T8 er svært lavt, på henholdsvis 0,21 l/mil og et Co2-utslipp på 47 g/km.

Også i Sverige blir biler med lavt utslipp premiert, og V90 T8 klassifiseres som Supermiljøbil i Sverige.

Les vår test av Volvo XC90 T8 her

Ikke reelt

Så må vi legge til at både forbruk og utslipp veldig fort kan vise seg å bli vesentlig høyere enn oppgitt – her som hos veldig mange andre ladbare hybrider.

Det er nemlig slik at rekkevidden er rundt 40 kilometer (under ideelle forhold!), og etter det blir gjerne forbruket høyt.

Men Volvo har uansett en stor fordel sammenlignet med de tyske konkurrentene BMW, Mercedes og Audi: De kan tilby en ladbar stasjonsvogn med firehjulsdrift. Og det til svenskepris!

Foreløpig er de alene om akkurat det ...

Over 500 nordmenn har bestilt denne Volvoen – usett