Underkjølt regn, speilblanke veier og enkelte steder rent kaos. Joda, vinteren er på plass, og har sørget for lumske kjøreforhold.

Når føret er som aller glattest, gjelder det å holde hodet kaldt bak rattet. Bergingsbilene går allerede for fullt for å plukke opp uheldige bilister som står fast, har kjørt av veien eller har krasjet med andre.

Her er fem råd fra Brooms egen bilekspert, Benny Christensen, som kan bidra til at sjansene for å bli satt ut av spill på holkeføret blir sterkt redusert:

Sommerdekk på vinterføre er rett og slett livsfarlig

1. Sørg for godt grep

Den viktigste delen på bilen din nå er dekkene. Det er de som sørger for kontakten med underlaget. Og det kan fort bety forskjellen på en hyggelig tur til butikken, og en mindre hyggelig tur ut i grøfta.

På holkeføre er det kun piggdekk som virkelig biter. Eller kjetting.

Brooms bilekspert, Benny Christensen, gir noen gode råd for å kjøre rundt på holkeføret som er mange steder i Norge akkurat nå.
Brooms bilekspert, Benny Christensen, gir noen gode råd for å kjøre rundt på holkeføret som er mange steder i Norge akkurat nå.

Men husk at selv pigger sliter når tyngdekraften tar ordentlig tak i svinger, oppover- og nedoverbakker.

– Jeg har nok sagt dette ca tusen ganger, men sier det igjen: Det er ikke på vinterdekkene du skal spare penger. Kjøp noe som duger!

Slik ser du hvor gamle dekkene dine er

2. Sjekk føret underveis

Når situasjonen er såpass spesiell som nå, gjelder det å være på vakt. Sjekk ofte hvor glatt det er. Det kan du gjøre på flere måter:

– Kjenn på motstand i rattet. Ta en liten og brå rattbevegelse i svingen. Slipper hjulene eller følger bilen kommandoen fra rattet?

– Kjenn på veigrep ved gasspådrag. Hvor lett slipper hjulene?

– Korte prøvebremsinger. Hvor mye reduseres farten?

Bare pass på at ingen kjører rett bak deg, og at du ikke svinger så hardt at du risikerer å havne utenfor veibanen.

VIDEO: Slik kommer du opp den umulige bakken

3. La ESP-systemet gjøre jobben

Moderne biler har ofte et svært velutviklet system som hindrer sladding og spinning. La det gjøre jobben sin!

Noen velger å slå det av, og det kan fort bli skjebnesvangert.

Dessuten skal alle med firehjulstrekk være ekstra obs. For disse bilene kommer seg fort framover, men bremsekraften er jo ikke noe bedre enn biler uten 4x4. Snarere motsatt. Store og tunge SUV-er har gjerne lengre bremsestrekning enn vanlige familiebiler.

Det kan være glatt – selv om det er plussgrader

4. Bli kjent med bilen din

Avhengig av merke, modell og hvor nye de er, har bilene forskjellige grad av sikkerhetsutstyr.

Hvis du for eksempel kjører en eldre bil, som IKKE har ABS-bremser, er det S pumpebremsing gjelder. Uten ABS-bremser låser nemlig forhjulene seg når du bremser hardt. Da går bilen bare rett fram, uansett hvor mye du måtte forsøke å styre i en eller annen retning.

ABS-bremser derimot er blokkeringsfrie, og sørger for at du kan styre mens du bremser.

Advarer mot Tesla på vinterføre

5. Reduser farten

Enkelt og greit. Du må tilpasse farten etter forholdene. Og når det er glatt, betyr det gjerne å kjøre en del saktere enn fartsgrensen. Husk at sidekreftene øker enormt bare når du øker farten 10 km/t, og det samme gjør bremselengden.

– Bare husk å eventuelt slippe forbi andre, slik at du ikke bidrar til å skape utrygge forbikjøringer eller unødvendig irritasjon, påpeker Broom-Benny.

Det er glatte veier og vanskelige kjøreforhold mange steder i Sør-Norge lørdag. Da gjør at bergingsbilene har mye å gjøre akkurat nå. Ilustrasjonsfoto
Det er glatte veier og vanskelige kjøreforhold mange steder i Sør-Norge lørdag. Da gjør at bergingsbilene har mye å gjøre akkurat nå. Ilustrasjonsfoto Foto: Nesvold, Jon Olav

Eksplosjon i antall biler med saltskader