GOD PLASS: Mona Lund bruker kollektivtransport, og sier det er god plass til flere på banen til Oslo sentrum.
GOD PLASS: Mona Lund bruker kollektivtransport, og sier det er god plass til flere på banen til Oslo sentrum. Foto: Margrethe Håland Solheim / TV 2

Dieselforbud i Oslo:

– Jeg håper dieselforbudet varer lenge, lenge, lenge

Tirsdag risikerer du 1500 kroner i bot dersom du kjører dieselbilen din mellom 06.00 og 22.00.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tirsdag nektes dieselbiler å kjøre på kommunale veier i Oslo.

Mellom klokken 06.00 og 22.00 må bilen pent bli stående.

God plass på banen

Mona Lund er blant de som støtter Oslo kommunes strakstiltak for å forhindre helseskadelig luftforurensning i hovedstaden.

– Jeg bor rett ved Ring-veien og syns det er altfor mange biler der. Jeg håper dieselforbudet varer lenge, lenge, lenge, sier Lund til TV 2 tirsdag morgen.

Selv er hun flittig bruker av kollektivtilbudet i hovedstaden. TV 2 møter henne på Smestad stasjon tidlig tirsdag morgen.

– Jeg tar banen inn til byen hver dag. Det er alltid god plass, så her er det rom for flere, sier Lund. Hun konstaterer at det er noe flere folk tirsdag, men langt fra fullt på banen.

Mikael Bergstrøm måtte la dieselbilen stå tirsdag morgen, og måtte tenke alternativt for å få barna Mikaela (8) og Bernt-Jøte (6) på skolen.

– Det blir jo litt ekstra logistikk om morgenen, men det går fint. Jeg er litt overrasket over hvor plutselig dieselforbudet kom. Plutselig var det her, sier Bergstrøm, som synes han så overraskende mange dieselbiler på veiene.

– Tøv!

Henning Baanrud fyller opp dieseltanken tirsdag morgen.

Dieselforbudet i Oslo er et faktum, men Baanrud kjører firmabil og er på jobb som sprengingsleder i Brynstunnelen i Oslo.

Han er derfor blant unntaket som får lov til å kjøre som normalt.

Her får du alt du trenger å vite om dieselforbudet i Oslo.

Han mener Oslo kommunes innføring av dieselforbud er noe tull.

– Det er noe ordentlig tøv. Disse politikerne kan ikke bestemme seg. De er populistiske og uttaler seg før de sjekker fakta, og da blir det sånn som dette. Tanken er nok god, og jeg støtter miljøsaken, sier Baanrud til TV 2.

Effekt?

Generalsekretær i Kongelig Norsk Automobilforbund (KNA), Børre Skiaker, mener forbudet ikke er gjennomtenkt.

Henning Baanrud fyller opp dieseltanken tirsdag morgen. Han får lov til å kjøre fordi han kjører som en del av jobben sin. Foto: Margrethe Håland Solheim TV 2
Henning Baanrud fyller opp dieseltanken tirsdag morgen. Han får lov til å kjøre fordi han kjører som en del av jobben sin. Foto: Margrethe Håland Solheim TV 2

– Her har man laget et forbud mot å bruke bil, som har et greit mål – om å redusere utslippene. Men det rammer en liten gruppe og det er svært mange unntak. Effekten av forbudet er vi sterkt i tvil om, sier Skiaker.

Miljøpolitisk talsmann i Oslo bystyre, Andreas Halse (Ap) mener dieselforbudet er det beste akutte virkemiddelet.

– Det er NO2 som er det store problemet disse dagene. Og 82 prosent av NO2-utslippene kommer fra dieselbiler. Da er det det man må gjøre noe med, sier Halse.

Det er forventet at et dieselforbud vil kunne gi mellom 10 og 15 prosent bedre luft.

– Alle monner drar. Vi har god grunn til å tro at det vil bidra betydelig, sier Halse.

Skiaker etterlyser andre tiltak og mer informasjon.

– Det handler om å gi mer informasjon i forkant. Bilistene opplever ikke at det er gitt nok. Det må bli mer forutsigbart, slik at de kan planlegge hverdagen. Nå kom denne beskjeden på søndag, sier Skiaker.