Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I 2009 var bilprisene betydelig høyere enn de er i dag. Ikke minst gjaldt det råtass-modeller som for eksempel Audi RS6.

Skulle du ha den som stasjonsvogn, ble du lettet for 2,3-2,5 millioner kroner.

Men så fikk du jo også en bil med nesten komisk mye krefter. 5-liters V10-motoren spyttet ut 580 hk! Det var mest i klassen, da denne bilen ble produsert. Og det med god margin ...

Her tester Broom familiebil – i 290 km/t!

NASA neste ...

Bilen vi har funnet på bruktmarkedet, er imidlertid hakket hvassere. Eller rettere sagt, flere hakk hvassere. Takket være litt magi under panseret, gjort av den anerkjente Audi-tuneren ABT, yter den nå 750 hk! La oss presisere: sjuhundreogfemti hestekrefter!

Skal du gjøre den raskere nå, må du finne fram nummeret til NASA ...

Men det beste med hele greia, er at prisen plutselig er 1/4 av det den kostet ny. Med 129.000 kilometer på telleren, blir denne din for 649.000 kroner.

RS6 blir nesten en halv million billigere – les mer her:

Skiller seg ut

RS6 Avant, altså stasjonsvogn, er naturligvis en fullverdig familiebil. Den har et digert bagasjerom på 565 liter, og god plass i baksetet.

Dessuten har den Audis rennomerte 4x4 quattro-system. Det sikrer framkommelighet også på vinterføre. Selv med 750 hk!

Rent utseendemessig skiller RS6 seg fra en vanlig A6, ved at den er breddet for å gi plass til de digre hjulene. Den har også en annerledes grill og frontfanger, sideskjørt og bakfanger. Også er det to gigantiske enderør der bak.

Likevel er det nok en del som ikke ser forskjell på denne og en vanlig A6. De kan få deg en skikkelig overraskelse når lyset blir grønt ...

Audi RS6 har svulmende hjulbuer både foran og bak. Det gir den et muskuløst utseende.
Audi RS6 har svulmende hjulbuer både foran og bak. Det gir den et muskuløst utseende.

Klikk her for å se hele annonsen

Lydbilde

Og om de ikke ser forskjell, så vil de i alle fall raskt høre at dette er noe utenom det vanlige.

Enderørene på denne bilen er for øvrig av typen Milltec. Sangen av V10-en gjennom disse ettermonterte fysakene, kan få selv engler til å stoppe opp og lytte.

Originalt gjør den 0-100 km/t på 4,6 sekunder. Hva tiden blir med 750 hk vites ikke. Men at det går greit unna, kan det herske liten tvil om.

Toppfarten, som er sperret på 280 km/t originalt, blir nok også godt nord for 300 km/t. Greit når du skal på bilferie i Tyskland ...

Bruktbilselgeren har vært i fengsel to ganger

Interiøret skiller seg ikke så mye fra en vanlig Audi A6.
Interiøret skiller seg ikke så mye fra en vanlig Audi A6.

Ikke billigst

Bare husk én ting: Legg av en god slant med penger til drivstoffbudsjettet. Forbruket er nemlig 1,4 l/mil. Offisielt. I realiteten er det høyere.

Hvis du skulle finne på å gi på litt ekstra, klarer den lett å svi av mye, mye mer enn det ...

Alt fra deler til servicer blir også fort kostbart på en slik bil. Dekk og bremser koster for eksempel mer enn på en vanlig A6.

Denne har jo rullet noen kilometer også - så det kan fort komme litt påkost underveis.

Bare å glede seg

Det du kan glede deg over, er at det største verditapet er tatt. Dessuten er jo dette en bil som sniker seg rett inn i alle storbyene, også når dieselforbudet henger over oss.

Ja, du leste riktig. En blodtrimmet Audi RS6 har Miljøpartiet De Grønnes velsignelse!

Så, da så. Er vel ikke noe å lure på dette da, eller?

Test Audi RS6: Denne bilen lurte meg trill rundt