Mange norske bileiere får det stille i bilen i løpet av 2017. Nå er slukkingen av FM-nettet i full gang.
Mange norske bileiere får det stille i bilen i løpet av 2017. Nå er slukkingen av FM-nettet i full gang.

Det første fylket har slukket FM-nettet – snart følger flere etter

Vet du når det skjer der du bor?

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

11. januar i år slukket FM-nettet i Nordland. Dette fylket er først ute, i en omlegging som skal gå fram til 13. desember. Etter det må du ha DAB+ for å kunne høre på de riksdekkende radiokanalene.

Denne omleggingen har stor betydning for svært mange bilister. Tellinger viser at så mange som sju av ti biler i Norge mangler DAB+. I Nordland har det vært rapportert om køer hos de som selger og monterer slikt utstyr, samtidig som svært mange nå er uten riksdekkende radio i bilen.

Mye usikkerhet

Slukkingen av FM-nettet skal nå bevege seg sørover. 8. februar er det nemlig slutt for alle FM-kanalene i Trøndelag og Møre og Romsdal.

P4, Radio Norge og lokalradio henger med litt lenger, her slukkes det 21. april i disse fylkene. Og så fortsetter det videre rundt i landet. Oversikten på dette finner du nederst i denne saken.

Hva gjør du så hvis du er en av mange nordmenn som mangler DAB+ i bilen? Brooms bilekspert Benny Christensen har fått mange henvendelser rundt dette til sin spørsmål/svar-tjeneste Spør Benny. Han opplever at det er mye usikkerhet på dette området:

Snart kan bilen din se slik ut inni

Ting skal fungere

– Det kan jeg også forstå, for det er veldig mange ulike løsninger ute og går. Heldigvis er det slik at alle biler med en FM eller DAB-radio (altså ikke DAB+) kan oppgraderes til DAB+ ved hjelp av et adapter. Her finnes det mange typer, i flere prisklasser, å velge blant. Noen er synlige med strømuttak fra sigarettenneren og et eget panel. Noen, gjerne de litt dyrere, er helt usynlige. Der er tilkoblingen bak på bilens originale radio, forteller Benny.

– Hva anbefaler du?

– Det synes jeg hver enkelt bør finne ut av selv, basert på behov og hvor mye penger man vil legge i dette. Her er det lurt å ta en liten sjekkrunde og se på hva som finnes ute i markedet. Noen vil helt sikkert erfare at de billige løsningene er bra nok, mens andre går for dyrere og mer gjennomførte løsninger. For min egen del er jeg opptatt av at ting skal fungere. Og det er naturligvis viktig i bilen. Her bør det være minst mulig fikling med ting mens man kjører, sier Benny.

Erlend var tidlig ute – her kan du lese om hans erfaringer

Ikke sikker?

Ironisk nok kan det bli dyrest for de som har nyere biler, men uten DAB+. Disse har gjerne en større infotainmentenhet som styrer en rekke funksjoner, inkludert radioen. De som har eldre biler uten integrert bilstereoenhet fra fabrikk, kan bare skifte selve enheten.

– Da snakker vi god, gammeldags bilstereo, som man putter inn i et "hull" i i dashbord eller midtkonsoll. Dette er svært enkelt å skifte, og det er mye å velge mellom. Prismessig starter disse på rundt en tusenlapp, med andre ord ingen voldsom investering, sier Benny.

– Og hvis man ikke er sikker på om man har FM, DAB eller DAB+ radio, hva gjør man da?

– Det er enkelt å undersøke. Tar radioen inn kanaler som NRK Sport og NRK P13, ja så har du allerede DAB+ i bilen, avslutter Benny.

Ikke imponert: De er rystet over hvor dårlig DAB-dekningen er

Slik ser tidsplanen for slukkingen av FM-nettet i Norge ut.
Slik ser tidsplanen for slukkingen av FM-nettet i Norge ut.