Rekkeviddekappløpet har tiltalt de siste årene. Det finnes nå elbiler som gir deg 500 kilometers rekkevidde, og vel så det.

Men ikke alle har like mye fokus på å komme seg lengst mulig mellom hver lading.

Det handler naturligvis om at ikke alle kunder trenger mest mulig rekkevidde. Men også om at det er ulik kompetanse på både batteriteknologi og hvordan en best kan utnytte dette.

Vi har tatt for oss de fem helelektriske modellene på det norske nybilmarkedet som har lavest rekkevidde. Tallene som ligger bak har vi hentet fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Her må vi dessuten påpeke at det er snakk om oppgitt rekkevidde basert på NEDC-testen. Den er i beste fall optimistisk, på vinterføre kan oppgitt rekkevidde være direkte misvisende.

Det er ikke uvanlig at rekkevidden nesten halveres når gradestokken viser tosifret antall minusgrader.

Elbil: Hvor lenge holder egentlig batterien?

Under 200 kilometer

Totalt er det 14 bilmerker som tilbyr elektriske personbiler i Norge. Takket være at det er ulike varianter av flere av modellene, er det totalt 28 varianter å velge mellom.

For eksempel finnes det seks ulike utgaver bare av Tesla Model S.

Akkurat Model S befinner seg for øvrig i den helt andre enden av skalaen, med en maksimal rekkevidde på opptil 547 kilometer!

Gigantene samarbeider om en svært viktig bil

Smart ForTwo Electric, her i åpen utgave, har kun 145 kilometers rekkevidde.
Smart ForTwo Electric, her i åpen utgave, har kun 145 kilometers rekkevidde.

Smart nederst

Smart er søstermerket til Mercedes. De har produsert urbane småbiler med lavt utslipp siden slutten av 90-tallet.

Men først i 2015 kom de med en helt elektrisk utgave. Smart ForTwo Electric er en bil for to personer som ikke har behov for å kjøre langt.

Rekkevidden er 145 kilometer på en lading. Det holder likevel for mange som bor urbant.

Nå bør du tenke deg godt om før du kjøper nybil

Trekløver på samme lest

Peugeot Ion og Citroën C-Zero er i utgangspunktet én og samme bil. Det er bare noen små kosmetiske forskjeller her. De deler på nest sisteplassen. Med en rekkevidde på 150 km.

De baserer seg forøvrig begge to på bestselgeren Mitsubishi i-Miev.

Den modellen som helt klart solgte best av trekløveret, var nettopp i-Miev. Den var sammen med Nissan Leaf, lenge den modellen som dominerte kollektivfeltet i elbilens startfase i Norge.

Det er faktisk en liten forskjell i oppgitt rekkevidde på disse bilene. Mens Ion og C-Zero har 150 km rekkevidde, står i-Miev oppgitt med 160 km.

VW e-up

VW brukte litt tid på å etablere seg som elbilprodusent. Men da de først gjorde det, så traff de blink helt fra start, med e-Golf og e-up!.

Sistnevnte har imidlertid ganske begrenset rekkevidde. 160 er likt med i-Miev.

Menn stikker av med Teslaen, mens kvinner kjører...

Mageplask fra Ford

Nummer fire på listen er Fords elbil-eventyr Focus Electric. Skjønt, et eventyr har det vel knapt vært.

Laseringen var i 2013 – men det var det ikke så mange som fikk med seg. Salget gikk dårlig, til tross for at Focus er en populær modell i Norge.

Noe av forklaringen er den begrensede rekkevidden. 162 km. Et annet problem er at batteriene spiser opp nærmest hele bagasjerommet.

Mange forhandlere vil ikke ta elbiler i innbytte

BMW i3 har vært en kjempesuksess for BMW. Den finnes i to varianter, en med rekkevidde på 190 km, og en som skal klare 312 km.
BMW i3 har vært en kjempesuksess for BMW. Den finnes i to varianter, en med rekkevidde på 190 km, og en som skal klare 312 km.

Bestselgeren

VW e-Golf har vært en storselger i Norge. Den klokker inn på femteplass på listen over biler med kortest rekkevidde. 190 km imponerer ikke så mange lenger.

I forbindelse med faceliften blir den imidlertid tilgjengelig med et batteri som har en kapasitet på 300 km.

190 km er forøvrig også rekkevidden på BMWs første elbil. Nemlig i3. Den kom i sommer med en utvidet batteripakke, som gir 312 km. Her går det altså unna!

Topp 5: Elbilene med minst rekkevidde

1. Smart ForTwo - 140 km

2. Peugeot Ion / Citroën C-Zero - 150 km

3. Mitsubishi I-Miev / VW e-up! - 160 km

4. Ford Focus Electric - 162 km

5. VW e-Golf / BMW i3 - 190 km

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken

Derfor kan det fortsatt være smart å kjøpe dieselbil