SATSER STORT: Norwegian-sjef Bjørn Kjos under pressetreffet på hovedkontoret på Fornebu fredag.
Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
SATSER STORT: Norwegian-sjef Bjørn Kjos under pressetreffet på hovedkontoret på Fornebu fredag. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

Ser «ekstreme» muligheter innen langdistanse

Norwegian-sjef Bjørn Kjos fortsetter å utvide operasjonen i 2017.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

32 nye fly, rundt 50 nye ruter og 2000 flere medarbeidere. Det er hva Norwegian-sjefen planlegger for 2017. Stort sett all ny aktivitet skjer utenfor Norge.

– Vi kommer med nye ruter nå i neste uke, først og fremst fra Storbritannia. Vi begynner å fly fra Skottland og Irland mot østkysten av USA, og vi kommer til å fly veldig billig, sier Kjos til TV 2.

Søker smarbeid

Fredag inviterte Norwegian pressen for å orientere om planene framover. Flyselskapet orienterer seg stadig mer mot utlandet. 60 prosent av dagens ruter er ikke innom Norge.

Selskapet ser mot nye markeder og jobber blant annet for et samarbeid med Ryanair.

– Det er ingen hemmelighet at vi kommer til å lansere ruter fra Cork og inn mot Boston-området. Vi flyr ikke ruter inn til Cork i dag, men Ryanair flyr 18 ruter inn til Cork, fra plasser som vi ikke en gang kan navnet på. Så det er klart at mange der vil til USA, og da er det bare å hoppe på Ryanair og fly via Cork, sier Kjos.

Vil til Asia

Han sikler også på rettigheter til å fly over Russland, noe som vil åpne for ruter til Asia.

– Når du snakker om eksempelvis japanere som i dag flyr til London og andre steder fordi det ikke er noen direkteforbindelse, er det klart at vi kan fint greie å fly dem for cirka halvparten av det de betaler i dag for å fly. Vi hadde doblet det volumet over natta.

Fagforenings-trøbbel

Fredag ettermiddag melder Dagbladet at flere fagforeninger i USA saksøker Obama-administrasjonen for å ha gitt Norwegian flytillatelse mellom Europa og USA. Fagforeningene mener at Norwegians forretningsmodell underminerer amerikanske arbeidslivsstandarder.

– De er sterke, men fornuften pleier å råde, sa Kjos om de amerikanske fagforeningene før nyheten om søksmålet ble kjent.

– De aller fleste land vil ha arbeidsplasser, og dette går på at man ikke orker å se på at Norwegian flyr folk billig. Det er der det ligger.

Frykter ikke Trump

– Dere møter fortsatt stor motstand fra den amerikanske pilotforeningen. Hva tror dere Trump vil gjøre med dette?

– Vi gjør akkurat det Trump vil. Ved slutten av året kommer vi til å ha 1000 amerikanske ansatte, og så flyr vi inn millioner av turister hvert år som skaper tusenvis av jobber borti der. Vi har ingen grunn til å tro at Trump ikke vil ha amerikanske arbeidsplasser, sier Kjos.