Dette kan bli et vanlig syn i bilen din veldig snart

Se hvem som kaster seg på trenden med digitale instrumenter.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Audi var tildlig ute med digitale multifunksjonsinstrumenter, da de lanserte det i modellen TT for et par år siden.

Og akkurat nå er det ingen som har et like bra og like omfattende system som Audi - selv om også VW har dratt nytte av teknologien i sine biler.

Men det er altså flere som har byttet ut de analoge instrumentene. Og nå kaster også Ford seg på trenden. De starter med å få disse på plass i den nye, eksklusive superbilen Ford GT.

Men teknikken vil snart finne veien inn i langt mer folkelige modeller, loves det.

Én nordmann fikk lov å kjøpe denne

Fem modus

Instrumentskjermen i GT er på 10 tommer, og har variabel grafikk, avhengig av hvilket modus du velger.

Det minner veldig om det du finner i racerbiler, blant annet med en turteller som strekker seg fra venstre mot høyre.

De ulike modusene er Normal, Wet, Sport, Track og V-Max. De første fire er mer eller mindre selvforklarende, mens den siste handler om å oppnå bilens toppfart eller foreta fartsmålinger.

Det er ingen hvilken som helst bil som blir prøvesteinen for digitale instrumenter hos Ford.
Det er ingen hvilken som helst bil som blir prøvesteinen for digitale instrumenter hos Ford.

Retroutgaven av Ford GT er heit blant samlere

Utviklingshjelp av Le Mans-vinner

Hvert kjøremodus presenterer informasjonen tilpasset miljøet eller kjørestilen som ønskes.

Tilpasningen av informasjonen er gjort i samarbeid med Le Mans-vinner Scott Maxwell.

– Vi har brukt enormt mye tid på å få dette helt riktig. Resultatet er enkelt men perfekt. Å få til dette har vært en utfordring, medgir Ford GT ingeniør Nick Terzes.

7.000 kunder har søkt om å få kjøpe ny superbil

Kommer til Norge

Ford GT er en svært eksklusiv bil, som produserer i kun et svært begrenset opplag. Og de som ønsker den, må søke Ford om å få kjøpe først.

En av de første som får bilen, er nordmannen Kjell Inge Røkke. Han får bilen sin allerede i år, og gleder seg nok litt over middels til å sette seg inn i bilen med 600 hk!

Prisen anslås til rundt 4,7 millioner kroner ...

En film fra 1971 gjør at Røkke blar opp millioner