Sjekk hva denne motorsykkelen klarer!

Robot-teknologi gir perfekt balanse. Se videoen!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mange bilinteresserte følger med på MotoGP, toppklassen for motorsykkelracing. Den har siden starten av åttitallet stort sett dreiet seg om tvekampen mellom Honda og Yamaha.

Men de to erkefiendene konkurrerer selvsagt også når det gjelder vanlige produksjonssykler, og ikke minst når det gjelder teknologi.

Yamaha har i noen år jobbet med en robot kalt Motobot. Den lærer seg å kjøre motorsykkel, og målet er at roboten skal kunne kjøre en Yamaha R1 raskere rundt en bane enn Valentino Rossi, MotoGP sin største førerlegende i nyere tid.

Men når Yamaha jobber med robotteknologi, kan du være sikker på at også Honda gjør det, bare at de har gått motsatt vei rent tempomessig. For mens Yamaha sin robot skal takle hastigheter på opp mot 300 km/t, så klarer Honda sin motorsykkel med robotteknologi seg fint under 3 km/t.

Justerbar akselavstand

Det handler nemlig om å holde en motorsykkel oppreist av seg selv. Altså at den står uten støtte, og kan kjøre rolig avgårde uten mennesker på seg. Å holde noe i balanse på denne måten ville vanligvis betydd at man brukte gyrokrefter (som legger til mye vekt), men det gjør IKKE Honda.

I stedet bruker man robotbalanse-teknologien fra enhjulingen UNI-CUB. Idet motorsykkelen kjører framover senkes den, ved at akselavstanden forlenges gjennom et justerbart styrehode. Da blir tyngdepunktet lavere, og chassiset mer stabilt.

Her er de først i verden

For å klare «balanseakten» i lav fart jobber flere små selvstendige elmotorer synkronisert sammen med å gi motorsykkelen små styreinngrep for holde den oppreist (disse styreinngrepene kan gjøres lynraskt, som man ser i starten av videoen). Samtidig driver en annen elmotor motorsykkelen forover.

Kan følge etter folk

Ved å trykke på en knapp på framskjermen vil motorsykkelen følge etter personen som går foran den. Målet med det hele er å utvikle en motorsykkel som gir økt trygghet for de som synes det kan være litt vanskelig å kjøre avgårde med en tohjuling i lav fart.

Solberg sikret seg gullavtale

Motorsykkelen (som ikke har noe offisielt navn annet enn Riding Assist Technology) ble vist under teknologimessen i Las Vegas nylig, og vant tre priser der.

Så vil det vise seg hvor raskt denne teknologien vil komme på produksjonssykler. De som har prøvd å manøvrere en Honda Goldwing ut fra et trangt parkeringshus, hadde neppe hatt noe imot Hondas Riding Assist teknologi…

Denne bilen har vi virkelig ventet lenge på!

Dette kan være en forsmak på fremtiden.
Dette kan være en forsmak på fremtiden.