BMW M5 er et skikkelig råskinn. Her snakker vi 560 hk og voldsomme ytelser. Nå er dessuten prisen redusert kraftig fra når bilen var ny. Faksimile: Finn.no
BMW M5 er et skikkelig råskinn. Her snakker vi 560 hk og voldsomme ytelser. Nå er dessuten prisen redusert kraftig fra når bilen var ny. Faksimile: Finn.no

BMWs råskinn – nå til 1/3 av nyprisen

Dette var en av de dyreste modellene deres. Sjekk prisen nå:

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Siste generasjon av den spinnville familiebilen BMW M5 er ingen billig affære. Det vet alle som drømmer om den, og følger med på prisene. Den kan gjøre fatale innhogg i nærmest enhver privatøkonomi.

Den kom 2012 og da var startprisen over 1,7 millioner kroner. Med litt utstyr bikket den fort 2 millioner – og mange kostet mer enn det også.

På bruktmarkedet begynner imidlertid fire-fem år gamle M5-er å bli betydelig billigere.

Nylig dukket det opp en som ligger lavere i pris enn de andre. Prisforlangende: 729.000 kroner!

Her kan du lese testen av forrige generasjon M5

Mye utstyr

Bilen vi omtaler her, er dessuten en av de som ble raust utstyrt. Her er det til og med TV-skjermer for baksetene. Det er ikke vanlig kost i M5-ene.

I tillegg har den annet utstyr som vi forventer i disse bilene, head up display, ventilasjon i setene, rattvarme, fire soners klima, stor stereo, stor navi og internett-tilgang.

Det følger også med vinterdekk. Det er ikke selvsagt på disse bilene. Her snakker vi sågar 20" felger med kvalitetsdekk fra Pirelli.

Innvendig er det kremhvite sportsseter og listverk i sort pianolakk. Det ser akkurat passe eksklusivt ut.

Få store sedaner har sjans til å holde følge med en M5 gjennom svingene ...
Få store sedaner har sjans til å holde følge med en M5 gjennom svingene ...

SE VIDEO: Volvo Amazon vs. BMW M5: Kan en murstein fra 1975 ydmyke en BMW M5?

Stor prisforskjell

Men det viktigste i denne sammenheng, er naturligvis prisen. Dette er billigst av alle M5-ene av siste generasjon på finn.no, og rundt 1,4 millioner kroner under hva en tilsvarende utstyrt bil ville kostet ny.

Ja, den koster faktisk mindre enn enkelte M5-er fra generasjonen før også! Da snakker vi 2007-2008-modeller ...

Bare for å understreke ytterligere: Den er ikke bare litt billigere enn neste bil på lista. Det skiller 160.000 kroner mellom denne og en omtrent tilsvarende, blå 2012-modell.

Da vi testet de råeste bilene fra Mercedes - ble vi stoppet i kontroll!

Mistenkelig billig?

Mistenkelig billig, kan en nesten tenke. Men det finnes en forklaring. Og som så ofte før, handlet der om kilometerstand.

Den har nemlig rullet over snittet. 156.000 kilometer står det i annonsen. Den blå 2012-modellen har gått 107.000 – noe som forklarer noe av prisforskjellen.

Men fortsatt mener vi at bilen vi omtaler her, må kunne sies å være godt priset. I alle fall hvis den er i god stand og har fått oppfølgingen den skal ha. I annonsen står det at all oppfølging er gjort hos merkeforhandlere. Det er viktig.

Innvendig er det diverse M-emblem, egne seter og en litt annerledes girspake som skiller M5 fra en vanlig 5-serie. Ja, også er visningen i head up displayet litt annerledes. Med turtelleren som hovedfokus når du er i M-modus ... 
Innvendig er det diverse M-emblem, egne seter og en litt annerledes girspake som skiller M5 fra en vanlig 5-serie. Ja, også er visningen i head up displayet litt annerledes. Med turtelleren som hovedfokus når du er i M-modus ... 

Bruktbil: BMW 5-serie: Denne har virkelig ALT utstyr!

Få med garanti

Opprinnelig garanti ser ikke ut til å være aktiv lenger, så vi snakker nok om en importbil. BMW har jo vanligvis garanti i 5 år og 200.000 kilometer.

Det betyr at du bør sørge for at det tegnes en solid garanti via forhandler. De skriver i annonsen at dette er mulig.

For som du alt har skjønt: Det har sin pris å eie en slik bil, når noe går galt.

Test av BMW 1M Coupe: Dette er fremdeles den morsomste!

Kjøreglede i toppklasse

Har du pengene, både til å kjøpe og eie, så får du imidlertid noe av det råeste på markedet i sitt segment.

Joda, Audi RS6 er kjappere og bedre på vinterføre. Men M5 er et ekstremt verktøy når det kommer til pur kjøreglede. Samtidig er den altså stor og komfortabel når du trenger det.

Med 560 hk og 0-100 km/t på 4,4 sekunder, vil du neppe savne noe mer på det området.

Klikk her for å se hele annonsen

Jeg stortkoste meg i alle fall da jeg testet BMW M5 ...