Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Med startpris under 350.000 kroner er kompakt-SUVen Mercedes GLA en bil som appellerer til mange.

Så har den da også vært en suksess for Mercedes de tre årene som har gått siden den kom på markedet første gang.

Nå er det klart for en oppdatering. Den viser Mercedes på bilutstillingen i Detroit akkurat nå.

Det handler om litt visuell finpuss, en god del oppgraderinger av teknikk og utstyr – og så har man gjort toppmodellen AMG GLA 45 enda et hakk råere.

Interiøret kjenner vi igjen fra flere andre Mercedes-modeller, det er både tøft og funksjonelt. 
Interiøret kjenner vi igjen fra flere andre Mercedes-modeller, det er både tøft og funksjonelt. 

Høyere bakkeklaring

Går du for denne, får du en liten SUV med 381 (!) hestekrefter under panseret. Den ekstreme motoren er verdens kraftigste serieproduserte 2-litersmotor. Med denne feier GLA fra 0-100 km/t på vanvittige 4,4 sekunder. Da snakker vi tilnærmet superbil-prestasjoner!

Du skal slite med å klare dette tallet på vinterveier, men 4Matic-systemet fordeler effektivt kreftene ut til alle fire hjul. Hyttenaboene klarer neppe å holde følge på vei til fjells!

Nye GLA har nå fått komfortfjæring som standard, mens senket fjæring er tilgjengelig i forbindelse med AMG Line eller «Dynamic Handling»-pakken. Med Offroad-pakke blir bilen 30 millimeter høyere, det gir bedre terrengegenskaper.

Der flere av konkurrentene er høye og kantete, har Mercedes gått for et mer personbilpreget design på GLA. 
Der flere av konkurrentene er høye og kantete, har Mercedes gått for et mer personbilpreget design på GLA. 

Denne skal videreføre SUV-suksessen

Nye lykter

I likhet med sine større søsken i SUV-familien får nye GLA den nye splitt-grillen til Mercedes, med modifiserte støtfangere foran og bak. Som eneste modell i segmentet tilbys nå 360-graders kamera, i kombinasjon med en stor 8-tommers skjem.

LED High Performance frontlykter erstatter dagens bi-xenon frontlykter med en fargetemperatur som ligner dagslys. Energiforbruket er rundt 60 prosent mindre enn xenon og ca. 70 prosent mindre enn halogen. Baklyktene tilpasses automatisk lysforhold med tre ulike intensiteter.

Ingen tvil: AMG-versjonen skal skille seg ut i forhold til vanlig GLA.
Ingen tvil: AMG-versjonen skal skille seg ut i forhold til vanlig GLA.

Kan bli mye dyrere

GLA får også "Active Brake Assist" som standard. Systemet varsler føreren dersom det ikke er tilstrekkelig avstand til kjøretøyet foran. Hvis nødvendig, iverksettes automatisk bremsing for å hindre en kollisjon eller redusere konsekvensene.

Den oppgraderte GLA-en har Norgeslansering i mars, eksakte priser er ennå ikke klare.

Startpris er i dag 337.300 kroner, mens AMG 45 starter på 821.400 kroner. Som vanlig fra et premiummerke er det veldig mye å velge mellom av ekstrautstyr, her blir det fort en god del dyrere hvis du ikke klarer å holde deg i skinnet underveis i spekkingen av bilen.

Her er SUV-en som startet det hele for Mercedes

Se mer av GLA – klikk i videovinduet under:

Derfor står vi i kø etter denne SUV-en fra Mercedes