Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det har allerede gått ett år siden Mercedes presenterte nyeste generasjon E-klasse – en bil det var knyttet STORE forventninger til.

Nå har en hel verdenspresse omtalt bilen i ulike tester, og det ingen tvil om at den nye volummodellen har vært en stor suksess for bilgiganten.

Men det er ikke bare design og kjøreegenskaper som er løftet flere hakk fra forrige versjon. Når det gjelder teknologi og sikkerhetsutstyr har Mercedes rett og slett overgått seg selv.

Nye E-klasse ER faktisk en av verdens mest teknologiske biler. På flere områder er den til og med ”hvassere” enn selve flaggskipet S-klasse.

Eksteriør-designet på Mercedes E-klasse har gått fra å være noe traust til å bli langt mer spennende og sportslig, spesielt med AMG-pakken som vår testbil har. 
Eksteriør-designet på Mercedes E-klasse har gått fra å være noe traust til å bli langt mer spennende og sportslig, spesielt med AMG-pakken som vår testbil har. 

Test E-klasse 2017: Dette er rett og slett terningkast 6

Redder hørselen din

Nå har vi endelig prøvekjørt stasjonsvogn-utgaven, som utvilsomt er den vi kommer til å se mest av på norske veier i tiden fremover.

På innsiden er det gjort store grep fra forrige generasjon E-klasse. Dette interiøret er rett og slett klasseledende. 
På innsiden er det gjort store grep fra forrige generasjon E-klasse. Dette interiøret er rett og slett klasseledende. 

Nå skal vi fokusere på nettopp teknologi og sikkerhetsutstyr, som Mercedes har prioritert høyt i en årrekke. De var for eksempel først ut med airbagen – blant serieproduserte biler.

Testbilen vår er en 220d, som er spekket med det aller meste av tenkelig utstyr. Listen er så lang at vi denne gangen kun skal ta for oss ett eneste område: PRE-SAFE Sound, som Mercedes er først i verden med å tilby.

Og nok en gang handler det om en teknologi som er like enkel som den er genial… Med PRE-SAFE Sound, som også er standardutstyr i dagens E-klasse, handler det om hva som skjer FØR en potensiell ulykke inntreffer.

Hvert år er det nemlig mange som pådrar seg alvorlige hørselsskader grunnet trykkbølger som oppstår ved kollisjon.

Nå skal Mercedes redde hørselen din – enkelt og greit med hjelp fra bilens høyttaler-system.

DIESELEN ER IKKE DØD: Mercedes har brukt så mye som 30 milliarder (!) kroner på å utvikle nye motorer til blant annet E-klasse. Den splitter nye 220-motoren er på 2-liter, yter 194 hk og bruker kun 0,4 l/mil.  
DIESELEN ER IKKE DØD: Mercedes har brukt så mye som 30 milliarder (!) kroner på å utvikle nye motorer til blant annet E-klasse. Den splitter nye 220-motoren er på 2-liter, yter 194 hk og bruker kun 0,4 l/mil.  

Slik skal de revolusjonere bil-lysene

Slik fungerer det

Rett før en kollisjon vil PRE-SAFE Sound sende ut en helt spesiell lydfrekvens. Den aktiverer stapedius, en muskel i øret som beskytter trommehinnen. Verdensnyheten vil altså ”lukke” ørene dine millisekunder før en kollisjon inntreffer. På den måten blir ikke lyden fra selve ulykken like skadelig som den ellers ville ha vært.

Ingeniørene hos Mercedes har attpåtil utviklet PRE-SAFE Sound slik at det også skal fungere dersom du har med deg dyr i bilen. Systemet skal videre forebygge eventuelle skader fra smellet i det airbagene utløses. De kan nemlig utgjøre opptil 170 dB, riktignok over svært kort tid (0,1 sekunder).

Dette er altså kun én av svært mange sikkerhets-teknologier som befinner seg bak skallet i nye E-klasse.

Vi kommer tilbake med full test av bilen om kort tid her på Broom!

Nå kan bilen "se" elgen lenge før du kan

Selvkjørende teknologi: Se mer av E-klasse i videoen under: